Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:54

Ik sta op een hele leuke stal met mijn paard, de binnenbak zit aan het eind van de staat, nog geen 5 min stappen. Maar nu het is gaan sneeuwen kan ik niet rijden...Mijn paard staat op ijzers en dus is het erg glad, durf zo de weg niet op. Ook met de trailer is het gevaarlijk.

Ik train mijn paard 6 dagen in de week erg serieus, en nu ben ik afhankelijk van het weer.

Hoe lossen jullie dit op? Of laten jullie je paard maar staan tot het beter weer is, want zo komt ze er helemaal niet uit, ze is 4 jaar en heeft aardig wat beweging nodig.

Nu heeft ze wel de hele dag door hooi, en heeft ze een erg ruime stal, ze word ook niet druk van lang binnenstaan, integendeel ze word een beetje slaperig de hele dag... maar toch baal ik ervan dat ik niet kan rijden....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:56

Gladheid valt nu nog wel mee met ijzers hoor
En anders zou ik hem/ haar aan de hand meenemen. En eventueel de zool van wat vet voorzien dat de sneeuw niet zo gemakkelijk blijft plakken

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:57

Wordt er niet gestrooid op de weg? Dan zou je er wel overheen kunnen. Ga ervanuit dat bij jou op het terrein wel paden gemaakt worden door de eigenaar (wegscheppen/strooien).
Tja een dagje is niet zo erg (minder voer geven), maar als het langer gaat duren ben ik er ook geen fan van.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:59

Als de binnenbak dichtbij is, kun je dan niet met haar aan de hand langs de weg daarnaar toe?

Sowieso is het wel goed om je paard elke dag buiten te zetten ofzo, als je een volledig in training zijnd paard een keertje op stal laat en de volgende keer weer hard aan de slag heb je kans op maandagziekte o.i.d.
Ikzelf rijdt recreatief en paard staat hele dag lang buiten (zonder ijzers) dus heb hier geen last van.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:00

IK heb de mazzel dat we een binnenbak hebben.En rij ook 6 dagen in de week serieus.Hiervoor ging ik altijd longeren.Vet onder de ijzers doen en longeren.Ze lopen dan toch steeds het rondje.En er ligt op het laatst geen sneeuw meer.En als de hoeven vol sneeuw zit ,even uitkrabben..

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:05

ze gaat best makkelijk glijden, toen ik haar vanochtend even een andere deken om ging doen moest ik ook even een stuk naar buiten omdat ze een hengst de gang in moesten krijgen (met hengstige merrie niet zo handig ) maar toen begon ze al te glijden...

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:07

Is ook een kwestie van leren
De ruin van mijn vriend gleed ook altijd uit. Ook in hartje zomer gebeurde het. Door hem lekker op eigen benen te laten lopen en de vrijheid te geven in de hals houden ze zichzelf vaak prima overeind.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:09

sjakie schreef:
Is ook een kwestie van leren
De ruin van mijn vriend gleed ook altijd uit. Ook in hartje zomer gebeurde het. Door hem lekker op eigen benen te laten lopen en de vrijheid te geven in de hals houden ze zichzelf vaak prima overeind.

Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

Maar jullie denken dat ze wel de wei in kan zolang het nog niet vriest?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:11

de sneeuw is nu nog heel vers en dus nog redelijk stroef. pas als het op elkaar gaat plakken of vast gaat vriezen wordt het glad.

smeer de hoeven aan de onderkant in met een goede laag vet, dan blijft de sneeuw niet in de hoeven plakken.
ik zou gewoon gaan stappen aan de hand naar de binnenbak, je paard moet het toch leren, het zal nog wel vaker gaan sneeuwen.

paarden weten met gladheid en sneeuw dondersgoed wat ze wel en niet kunnen hoor, in de weide is dan ook geen probleem!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:13

Kalis was ook niet zo heel goedkoop en zolang je ze bij het handje houdt zal het iig niet verbeteren. Mijn eigen paard is zo vaak onderuitgegleden toen ik hem pas had. Nu weet hij dondersgoed wat hij wel en niet kan doen.
Zolang het niet vriest en er liggen geen giga hoeveelheden sneeuw kunnen ze prima naar buiten.
En je kunt altijd nog overwegen om er sneeuwbeslag onder te laten slaan

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:14

Als je het echt niet durft om over de weg te gaan... en dat kan ik me enigzins goed voorstellen, vooral op het harde. Dan kun je haar in ieder geval op de weide zetten lijkt mij zolang het niet keihard bevroren is dan komt ze in ieder geval uit de stal en heeft ze wat beweging.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:16

Nimmedor schreef:
Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

Maar jullie denken dat ze wel de wei in kan zolang het nog niet vriest?

Denk dat de prijs er weinig mee te maken heeft Ik ben ook voorzichtig (ben een enorme zeikerd) en mijn pony is niet duur geweest (iig wel te duur voor een Haf).

Ik zou idd vet onder de ijzers doen en desnoods longeren. Ben er nooit een voorstander van om met sneeuw over de weg te lopen, ook niet over het erf. Mijn pony staat zeer stevig op zijn benen, maar mijn paard is echt een enge glijer en daar zit ik ook niet op te wachten.

Ik baal ook vreselijk, want ik wil weg van mijn stal en als het weer niet ophoudt zo, dan kan ik pas maandag ipv van vanavond...

Sily

Re: Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:19

Ja...dat is dus gewoon k*t.
Wij hebben alleen een buitenbak en ben dus verplicht mijn paardjes rust te geven of door de regen, wind en blubber te jagen.

Dan maar even rust....hoe erg ik er ook van baal.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:20

in de wintermaand krijgt rio van mij altijd spikes en sneeuwbeslag zodat ik door weer en wint en zelfs op het ijs kan rijden.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:24

mobick schreef:
in de wintermaand krijgt rio van mij altijd spikes en sneeuwbeslag zodat ik door weer en wint en zelfs op het ijs kan rijden.

dit klinkt intressant!!
heeft de gewone hoefsmid dit?

Regen maakt ons niks uit, gewoon zo'n speciale regenrijdeken op. daaronder warme deken, en naar de manege stappen. Deden we gister ook wel, zelf met onze 3 jarige hengst en was geen probleem...maar met die sneeuw ben ik toch wat voorzichtiger.

Hoop op regen, zodat de sneeuw weggaat!

Gr claudia

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:27

Ip kun je gewoon sneeuwbeslag bij de smid er onder laten zetten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:29

Nimmedor schreef:
Ik sta op een hele leuke stal met mijn paard, de binnenbak zit aan het eind van de staat, nog geen 5 min stappen. Maar nu het is gaan sneeuwen kan ik niet rijden...Mijn paard staat op ijzers en dus is het erg glad, durf zo de weg niet op. Ook met de trailer is het gevaarlijk

binnenbak was het probleem niet alleen de weg er naar toe.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:39

sjakie schreef:
Nimmedor schreef:
Ik sta op een hele leuke stal met mijn paard, de binnenbak zit aan het eind van de staat, nog geen 5 min stappen. Maar nu het is gaan sneeuwen kan ik niet rijden...Mijn paard staat op ijzers en dus is het erg glad, durf zo de weg niet op. Ook met de trailer is het gevaarlijk

binnenbak was het probleem niet alleen de weg er naar toe.

hoe bedoel je dit?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:44

De post van die persoon is verwijderd zie ik er was iemand die vroeg of je niet een binnenbak in de buurt had, maar die had denk ik niet goed je eerste post gelezen

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:45

sjakie schreef:
De post van die persoon is verwijderd zie ik er was iemand die vroeg of je niet een binnenbak in de buurt had, maar die had denk ik niet goed je eerste post gelezen

ohww dacht al

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:45

het is hier kurkdroog,er is amper water gevallen,het waait wel..maar verder....

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:46

Ik heb hetzelfde probleem,binnenbak zit 50 mtr verderop maar mijn paard is ook 4 en niet verkeersmak.Dus dat kan alleen met de trailer,maar dat zie ik ook niet zitten nu.Ik heb 2 dgn niks kunnen doen met hem.Wel gaan ze iedere dag naar buiten,behalve vandaag want de bak is een zwembad..

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:46

Nimmedor schreef:
mobick schreef:

dit klinkt intressant!!
heeft de gewone hoefsmid dit?

Regen maakt ons niks uit, gewoon zo'n speciale regenrijdeken op. daaronder warme deken, en naar de manege stappen. Deden we gister ook wel, zelf met onze 3 jarige hengst en was geen probleem...maar met die sneeuw ben ik toch wat voorzichtiger.

Hoop op regen, zodat de sneeuw weggaat!

Gr claudia

Niet iedere hoefsmid heeft dit. Het sneeuwbeslag is een extra plaatje tussen de ijzers en spikes zijn, net als schroeven, kleine punten die je erin kan draaien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:50

Mijn merrie was eigenlijk best wel goedkoop en die gaat gewoon de wei op, maar dat is meer omdat ze zichzelf wel weet te redden dan omdat er dus best iets met haar mag gebeuren! Het wordt pas link als je haar binnen laat staan en daarna toch een keer buiten moet zetten.

Ik heb ook een binnenbak op 5 min. met de auto, ik parkeer de trailer zo dicht mogelijk op de schuur, veeg het pad ernaartoe schoon en rij naar de manege. Ik rij dan echt 10 km per uur als de weg niet schoon is, dan gebeurt er niet zoveel.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:53

Het weer hier is echt niet normaal,want normaal gesproken gaan onze paarden altijd naar buiten.Omdat ik het met bovenstaande eens ben.Maar de sloten zijn aan het overstromen en het stroomt de weg op..dat wordt straks spekglad..daar waag ik m'n paard echt niet aan.