ben ik gek of...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

ben ik gek of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:07

Even een vraagje..

Mijn bijrijdpony heeft last van hele erge mok.
Nu zegt een klasgenoot, nou wij spuiten er dan altijd bleekmiddel op.
water gemengt met een beetje bleek dat in de plantenspuit en dan heel licht erop spuiten.

Nou lijkt mij dit dus heel onwaarschijnlijk.
maarja je weet het niet je hebt wel eens vaker van die rare middeltjes.

dus nu is mijn vraag; hebben jullie er wel eens van gehoord om bij mok bleek erop de toen?

alvast bedankt groetjes yvonne

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:15

Nee, nog nooit van gehoord. Het zou best kunnen dat het heel goed helpt, maar als ik een paard met mok zou hebben, zou ik niet zelf gaan zitten prutsen met allerlei zelfgemaakte middeltjes, maar gewoon een goed product bij de da ofzo halen!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:23

Theoretisch zal het wel helpen, want het ontsmet behoorlijk effectief en het droogt uit bovendien.

Maar of je paard het je in dank afneemt als er toevallig een plekje open is...

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:34

hmm.. klinkt niet echt lekker nee...

tegen mok zijn overal hele goede zalven te vinden.. daar zou ik het bij houden

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:11

nooit van gehoord,
ik zou gewoon soda gebruiken

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:36

mijn vriendin heeft het nu 2 keer toegepast en het werkte bij haar goed.
Met een handschoen hard erin wrijven (zachte heelmeester maken stinkende wonden) dus echt goed erin wrijven, eventueel na enkele dagen herhalen (naar gelang de ernst). Wel even de tijd geven om het te genezen.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:41

Jee nog nooit van gehoord ''bleekmiddel'' maar je kunt altijd eens proberen..Nou middel bij de DA helpen ook niet altijd even goed meer.Laatst gehaald binnen 3/4 dagen moest het weg zijn..Nope duurde toch echt wel langer..Erg lastig mok.Bij de friezen smeren ze er vaak oude olie op heb ik gehoord hihi bah maar het moet wel helpen..Zuivert heel goed.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:43

zou het niet doen
en joozz, bij mok moet je juist NIET hard gaan zitten wrijven etc, 1x goed schoonmaken met betadineshampoo, zachtjes droogdeppen en daarna DROOG houden en GEEN korstjes losmaken
probeer zelf truwens maar eens wat bleek op een wondje, eens kijken hoe blij jijer van wordt, bah dat mensen toch zulke domme dingen kunnen bedenken zeg en zelf dan nog een handschoen gebruiken

net als oude motorolie etc erop doen, dat bedenk je toch niet

vraag bij de DA om Avuloxil(is eigenlijk voor oa ontstoken koeien uiers ) met 2-3 dagen is de mok verdwenen, onze DA schrijft dit altijd voor bij mok, werkt beter dan de gewone mokzalf die je bij de ruitersportzaak kan halen

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:49

Ja betadineschampoo daar deden wij het voorheen ook altijd mee.Helpt ook wel..

Ellebel

Re: ben ik gek of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:59

Citaat:
probeer zelf truwens maar eens wat bleek op een wondje, eens kijken hoe blij jijer van wordt, bah dat mensen toch zulke domme dingen kunnen bedenken zeg en zelf dan nog een handschoen gebruiken

Je haalt me de woorden uit de mond, ik wou net zeggen: Zou je dat bij jezelf ook doen als je exceem had? En waarom moet je als mens ineens een handschoen aan om het er op te smeren.
Afgewerkte olie, daarvan dacht ik altijd dat dat iets van heeeel vroeger was, maar blijkbaar lopen er nog steeds van die idioten rond. Het is ook nog eens kankerverwekkend, dus dan is je paard eventueel van de mok af en dan krijgt ie andere problemen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:01

Nooit van gehoord.. ik zou het iig niet "uitproberen" totdat je van een dierenarts o.i.d. hebt gehoord dat het veilig is en dat het helpt...

Succes!!

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:12

Ja oude olie is idd van vroeger ik zou het ook niet op mijn paard smeren maar sommige hier in Friesland zweren erbij haha...

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:45

okej bedankt voor de reacties,
zelf had ik ook het idee dat het niet helemaal juist was maarja je weet het nooit.
vandaar eerst maar eens navragen hier.

Nou ik ga het er dus mooi niet op doen.
nogmaals bedankt voor de reacties

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:29

Ellebel schreef:
Citaat:

Je haalt me de woorden uit de mond, ik wou net zeggen: Zou je dat bij jezelf ook doen als je exceem had? En waarom moet je als mens ineens een handschoen aan om het er op te smeren.
Afgewerkte olie, daarvan dacht ik altijd dat dat iets van heeeel vroeger was, maar blijkbaar lopen er nog steeds van die idioten rond. Het is ook nog eens kankerverwekkend, dus dan is je paard eventueel van de mok af en dan krijgt ie andere problemen.

idd....kan het hier volledig mee eens zijn ! Bleek is overigens gewoon chloor , dat bijt verschrikkelijk en is bovendein helemaal niet gezond om in je bloedbaan te krijgen

row_bow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:43

Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar t lijkt mij ook niet zo gezond! Dat bijt inderdaad ontzettend, dan maar betadine hoor!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:38

ik haal altijd de korstjes weg, als dat niet te pijnlijk is, en dan doe ik er een dikke laag uierzalf op. paar dagen doorbehandelen, en het is weg! bij meerdere paarden geprobeerd, werkt bij allemaal!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:45

De verlopen (diesel)olie ken ik ook nog. Werkt wel overigens..

Ik gebruik altijd droogzetters, die de uiers van koeien ook droogzetten.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:52

zinkzalf werkt ook goed, dat droogt het namelijk uit. als je dagelijks een kleine laagje opbrengt, is het binnen een week over.
en als het nog niet erg is, (zonder wondjes) werkt tandpasta ook. maar dan mag er absoluut geen kloof ofzo zitten, want dan doet het pijn.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:55

ik doe de mok af met een sterieel gaasje en ik doe er betadine op

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:56

ik gebruik ook oude verlopen olie. alleen dan niet op wondjes, daar doe ik altijd levertraan op, dat vind ik zo'n wonder middel. die olie doe ik soms op de hoeven, werkt heel goed tegen scheurtjes in de hoef. maar ik gebruik nog het liefste gewoon hoefvet. maar als ik merk dat er een scheurtje in de hoef komt, doe ik altijd om de dag hoefvet en olie, en dan valt de schade altijd mee.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:39

Renske20 schreef:
zou het niet doen
en joozz, bij mok moet je juist NIET hard gaan zitten wrijven etc, 1x goed schoonmaken met betadineshampoo, zachtjes droogdeppen en daarna DROOG houden en GEEN korstjes losmaken

Soms moet je even hard wezen en doorzetten, dit helpt snel en goed. En je hebt uiteraard hard en hard he. Ik bedoel alleen dat je het goed moet insmeren. En zelf een handschoen is vnml bedoelt ter berscherming van je mouw, of je moet verbleekte kleding willen.
Ik heb deze tip trouwens van mn DA, dusse lijkt me zo dom nog niet. Ik vind nogal wat dat je suggereerd dat ik dom ben, terwijl ik al heel wat mokgevallen heb gezien die chronisch geworden zijn doordat er allerlei 'zachte' smeersel op gingen en de mok niet snel verdween. Dit werkt tenminste snel. De ene pony in kwestie is echt een felle donder, maar zelfs hij vond het goed dat het gebeurde.

En als je zelf een flinke wond doe je er toch ook flink wat jodium op, dit prikt ook, maar helaas moet dat soms.

En over die olie: dat is verlopen olie. Vroeger gebruikte men dit veel. Ik hoor het nog wel eens, vooral de oudere paardenhouders gebruiken dit volgens mij nog.

Maar goed, ieder moet voor zich weten natuurlijk. Maar ik ben absoluut geen medogenloze paardenliefhebber hoor, ik wil alleen het beste.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:49

Quellian schreef:
De verlopen (diesel)olie ken ik ook nog. Werkt wel overigens..

ja die werken heel goed.Super mastinol heet dat bij ons.Weet niet of er verschillende merken van hebben. Kost iets van €3,50 per tube en werkt echt super goed.
Dat van dat bleekmiddel ken ik wel en een kennis van mij gebruikt het ook tegen mok.Het is erg effectief, maar echt vriendelijk is het niet.
Ik houd het wel gewoon bij de uier droogzetter

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:07

Quellian schreef:

die kleine tubetjes Avuloxil zeker, dat spul is super!!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:10

joozz schreef:
Soms moet je even hard wezen en doorzetten, dit helpt snel en goed. En je hebt uiteraard hard en hard he. Ik bedoel alleen dat je het goed moet insmeren. En zelf een handschoen is vnml bedoelt ter berscherming van je mouw, of je moet verbleekte kleding willen.
Ik heb deze tip trouwens van mn DA, dusse lijkt me zo dom nog niet. Ik vind nogal wat dat je suggereerd dat ik dom ben, terwijl ik al heel wat mokgevallen heb gezien die chronisch geworden zijn doordat er allerlei 'zachte' smeersel op gingen en de mok niet snel verdween. Dit werkt tenminste snel. De ene pony in kwestie is echt een felle donder, maar zelfs hij vond het goed dat het gebeurde.

En als je zelf een flinke wond doe je er toch ook flink wat jodium op, dit prikt ook, maar helaas moet dat soms.

En over die olie: dat is verlopen olie. Vroeger gebruikte men dit veel. Ik hoor het nog wel eens, vooral de oudere paardenhouders gebruiken dit volgens mij nog.

Maar goed, ieder moet voor zich weten natuurlijk. Maar ik ben absoluut geen medogenloze paardenliefhebber hoor, ik wil alleen het beste.

vind dat jij ook nogal een toon tegen mij aanslaat, vooral zonder te weten wat ik aan ervaring heb met paarden die mok hebben...

maar je moet vooral doen wat jou het beste lijkt, weet alleen dat wat jij beschrijft lelijke witte haren op zwarte benen kan opleveren door beschadigde huid
en niet alles wat de DA zegt moet je zomaar geloven...

en jodium of bleekwater is nogal een groot verschil!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:43

Bleek is ontzettend bacteriedodend, dus in die zin is het wel goed voor mok. Maar bleek bijt ook ontzettend dus ik zou er bij een paardenhuid zeker niet voor kiezen, mijn expaard stond al onder de bulten van een schabrak gewassen met wasmiddel waar hij niet tegen kon.