Hoe lang na verdoving niet rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Hoe lang na verdoving niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:05

Jordy zijn tanden moeten weer nagekeken worden, dat gebeurt elk half jaar, en altijd is er wel iets te vinden, hij heeft enorm snel haken.
Nu moet een pony van mijn stalhoudster ook nagekeken worden, en zij zou de afspraak maken. Ze heeft alleen helaas de afspraak gemaakt op een dag die mij totaal niet uitkomt, aanstaande maandag. Die dag heb ik mijn (in ieder geval voorlopig) laatste les van mijn huidige instucteur. Ik vind het sowieso een beetje l*llig, om de laatste les af te zeggen, en bovendien ben ik eigenlijk nogal gehecht aan mijn instructeur, ik wil dus erg graag die laatste les rijden.
Omdat er altijd wel iets te vinden is bij Jordy, en ik weet zeker dat hij weer haken heeft, zal hij verdoofd moeten worden. Dan lijkt het mij eigenlijk niet verstandig om 's avonds te gaan rijden. De afspraak is om half 10 's ochtends, mijn les begint om 7 uur 's avonds.
Ik heb de veearts nog niet te pakken kunnen krijgen om het te vragen, vandaar dat ik het hier alvast vraag, maar mijn gevoel zegt dat het niet slim is.
Dus; weet iemand hoeveel tijd er tussen de verdoving en het weer werken moet zitten?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:08

normaal mag je dan 2 dagen niet rijden als ze verdoofd zijn geweest teminste van mijn tandarts mocht ik dat toen niet

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:23

zie wie zo zou ik niet in de avond rijden als je paard s'ochtens een verdoving heeft gehad

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:25

Die verdoving zal het punt niet zijn, maar als de tandarts flink heeft huisgehouden zou ik 'm maar even een dagje geen bit in doen, wel zo fijn.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:40

Bit hoeft hij ook niet per sé in, met een hackamore kan ik net zoveel.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:43

Dan lijkt me niet dat er een bezwaar is.
Zo lang werkt die verdoving niet door hoor, maar overleg het voor de zekerheid even met je dierenarts.

Als je bijvoorbeeld op de kliniek geweest bent, dan gaan ze toch ook kort daarna weer op de trailer mee naar huis (= inspanning) en daar zit veel minder tijd tussen.

Wel even aan denken dat ze een uur of 2 niet mogen eten ivm kans op verslikken!

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:47

Margreet schreef:
Die verdoving zal het punt niet zijn, maar als de tandarts flink heeft huisgehouden zou ik 'm maar even een dagje geen bit in doen, wel zo fijn.

idd, da's meer reden om niet te werken dan de verdoving, maar je kan blijkbaar ook met een hack rijden, dus als ik jou was, zou ik gewoon gaan rijden 's avonds, geen probleem, dan is die verdoving allang weer uit z'n lijf

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:53

ik rijd meestal een dagje niet!
Maarja als het zonder bitje kan dan zou ik gewoon gaan rijden hoor .

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:24

gewoon gaan rijden hoor
als het 'savonds niet zo goed gaat kun je het altijd wat rustiger aan doen, of helemaal stoppen...

Gullit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:18

Mijn paard werd 's morgens verdoofd, en 's middags zat ik er weer op. Verdoving is geen punt. Wel zijn tandjes. Als daar flink aan gerommeld is, zou ik een beetje oppassen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:01

Vraag me af wie van jullie dezelfde dag nog gaat sporten als ze verdoofd geweest zijn.... (en dan heb ik t niet over de plaatselijke verdoving bij de tandarts)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 23:37

Ikzelf
Ik krijg bij de tandarts namelijk niet alleen plaatselijke verdoving, maar word ook verdoofd met lachgas. Dan mag ik alleen 2 uur geen auto rijden.

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 01:02

Mijn paard is afgelopen dinsdag behandeld bij de tandarts, ook onder verdoving. Ik ben er vandaag pas opgestapt. (donderdag)
Ik zou hem maandag lekker rust geven.
Je les verzetten, of de tandarts verzetten, als je persé toch wilt lessen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:21

hoezo verdoven om haken te verwijderen? kan toch ook makkelijk zonder? Mijn tandarts gebruikt een handrasp en doet het gewoon zonder verdoving met een kaakklem aan een halster.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:40

cissy schreef:
hoezo verdoven om haken te verwijderen? kan toch ook makkelijk zonder? Mijn tandarts gebruikt een handrasp en doet het gewoon zonder verdoving met een kaakklem aan een halster.

niet bij ieder paard die van mij moest eerst flink verdoofd worden voor er wat gedaan kon worden, inmiddels kan het nu wel zonder
ik zou ff aan je DA vragen of hij het oke vind als je 's avonds weer gaat rijden, ik liet hem altijd ene dagje staan, soms 2-3 daagjes als er veel aan zn tanden gedaan was(ik kan nml niet zonder bit rijden )

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:54

Oei wat was ik een dierenbeul! Mijn paard was nagekeken door de dierenarts, wolfskiesjes getrokken, én dus een verdoving gekregen. Ik vroeg aan mijn dierenarts wanneer ik weer mocht beginnen met rijden. Zijn reactie? “Oh de verdoving over een half uurtje weer uitgewerkt; mijn ervaring is dat weinig paarden problemen hebben om dezelfde dag een bitje in te krijgen, dus je kunt er vanavond gerust rustig wat mee rijden”.

’s Avonds had ik m’n privéles en ik heb toen met mijn instructice afgesproken dat ik het even zou proberen. Gewoon rustig aan, en als ik het idee heb dat hij last had zouden we stoppen. Nou, mijn paard liep heerlijk hoor! Hij was net zo enthousiast als anders. HIj had duidelijk geen last van het bit. Ik zou dus zeggen: kijk hoe je paard reageert en luister naar hem! Zeker als je met hackemore kunt rijden zou hij geen last moeten hebben.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:06

als je met hackmore rijd is er geen enkel probleem, het gaat nl. niet om de verdoving maar om het gefrunik aan de tanden(en daardoor evt. gevoelig voor het bit) waarom er geadviseerd wordt weinig te doen!!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:50

cissy schreef:

Dat kan inderdaad niet bij alle paarden, zoals Renske al zegt. Maar bij Jordy zou het geen probleem zijn waarschijnlijk, ik denk dat het bij hem prima te doen is zonder verdoving.
Maar deze tandarts verdooft standaard, en bovendien doet hij alles electrisch.