Blijven hengsten kleiner dan ruinen of andersom?
Weet jij het? Ik ben benieuwd, ik wil het graag weten

Alvast bedankt!
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

. Normaal groeien hengsten meer in de breedte, en vooral hun hals is een groot verschil. Maar zoals ik al zij, het hangt van paard tot paard af.
. Smeejj schreef:Bij ons zeggen ze altijd dat hengsten de breedte ingaan en ruinen de hoogte.
Sjuimpje schreef:Ruinen worden groter,
het heeft te maken met het sluiten van de groeischijven, dat gebeurt bij hengsten eerder door al de hormonen.
door hormonen sluiten bij hengsten de groeischijven sneller dicht,en bij het op tijd ruinen blijven deze langer open waardoor de ruin dus groter wordt al de hengst,dit geldt niet meer als je een hengst van 10 jaar laat ruinen,maar puur als ze nog in de groei zijn....
aafje87 schreef:een hengst die in de eerste lente na zijn geboorte gecastreerd wordt zal hoger worden als dat je hem hengst laat.
Dit heeft met hormonen te maken.
Castreer je hem op zijn 3e jaar dan zal hij niet ineens de hoogte in gaan maar blijven zoals die is.
Dennis schreef:Maar hoe zit het dan met volle broers en zusjes? Mijn merrie(107) heeft een volle zus en volle broer(ruin). Die volle zus is 108, maar die volle broer 102 en dus een stuk kleiner.

_Sammy_ schreef:als je je paard op een vroege leeftijd laat ruinen dan groeit hij niet meer zo heel erg dan als hij nog hengst gebleven was...
Snap je? dus als je hem vroeg heb geruind is hij kleiner dan hij nog hengst was..
groetjes......