Winter in de wei laten staan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Winter in de wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:27

hallo,

ik heb een probleem, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Ik heb 2 paarden, een shetlander en een tinker. nou heeft mijn tinker een deken op en heeft een lekker kort vachtje, mijn shetlander heeft gewoon een lekkere dikke vacht. Op mijn tinker rij ik nogal intensief. Maar ik heb dus geen bak, ik heb een stuk grond(gras) heb ik omheind, bordjes opgehangen, en daar rij ik.
maar nu het steeds natter en kouder wordt, glijd ze nogal makkelijk uit.
Omdat ik echt geen bak tot mijn beschikking heb, en dus als het mee zit , ik in de winter misschien 1x in de 2 weken kan rijden, heb ik zo het idee.. kan ik mijn tinker en shetlander niet beter gewoon de wei opgooien,(ik heb een enorme wei tot beschikking) lekker wintervachtje laten kweken, en ze gewoon daar laten staan?(wel natuurlijk de verzorging en als het kan rijden) volgende winter staan ze 's winters op pension, nu nog thuis

hoe denken jullie daarover?

groetjes Maaike

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:00

ja moet kunnen toch?
alleen wel ff opletten met je tinker, zal dan wel zonder deken moeten, ik weet niet precies hoe je dat nu nog omwent (vacht kweekt)

wel lekker voor die paarden, even zo'n winter, en dan idd van het voorjaar alles weer oppakken.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:02

Ja doen!! Paarden hoeven niet op stal, het is zelfs beter als ze 24/7 365 dagen per jaar buiten lopen.. Ik heb wel een inloopstal maar waar die voor gebruikt wordt laat zich raden.. Juist ja, om te mesten..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:13

Als je tinker nu al een deken opheeft moet je die oplaten deze winter.

XUlyssesX

Re: Winter in de wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:29

en voor het uitglijden kun je kalkoen indraaien. of proppen is maar net hoe je ze wilt noemen.

Eilatan

Re: Winter in de wei laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:46

XlucienneX schreef:
en voor het uitglijden kun je kalkoen indraaien. of proppen is maar net hoe je ze wilt noemen.

Waardoor je ze dus ten eerste ijzers onder moet doen waardoor je om slechte hoeven gaat vragen en vervolgens met kalkoenen hun pezen laat scheuren :S..

Ik zou zoiezo een paard lekker wintervacht laten hebben, heeft de mijne ook en die wordt wél intensief getraind (endurance training, 'dressuur' en springen).
Alleen nu je je tinker al een deken op heb kan je die niet zomaar aflaten nee, ik zou het deken wat je nu hebt gewoon niet meer veranderen tot het voorjaar, en dan afbouwen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:55

Als je tinker nu al een deken om heeft moet je die echt niet meer af doen. Het beginr al een beetje te vriezen 's nachts en als je hem nu af doet heeft hij het echt koud.
Zelf had (sterker nog, heb) ik ze gewoon zonder deken de hele winter op de wei. Wel met schuilplek, das wel belangrijk.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:57

vijsen in je ijzers steken, dan glijden ze niet weg. Als je ze persé wil laten staan zonder er iets op te doen dan kan je ze gerust op de weide zetten (zonder deken). Het deken "afdoen" ga je gelijdelijk moeten afbouwen, niet ineens deken af en weide op. Neen, eerst je dik deken eraf, zweetdekentje ofzo opleggen en dan pas eraf doen (na een week wel te verstaan).

Maar je zegt dat je ze dan volgend jaar op pension kan zetten, waarom kan je dat nu niet? Is toch veel handiger, je paard op manege zetten, staan ze droog en proper en kan jij rijden in een goeie piste....

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:05

En ze staan bijna 23 uur stil.. Liever vies, met lange haren EN zonder ijzers en gezond..
PAARD EEN PAARD laten, weet je wel!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:12

Jahoor het kan wel, maar een shuilstal zal dan wel ideaal zijn.
Die deken moet je wle omlaten
Ik zelf zet ze overdag ook buiten in de winter...alleen laat ik ze s'nachts wel binnen....

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:40

Ik heb vorig jaar in Januari nog een geschoren pony laten wennen aan het lopen zonder deken!!! Die stond een tijdje later tot haar buik aan toe in de sneeuw zonder het koud te hebben.
Dus eerst een dunnere deken er op, dan zonder deken op stal en daarna lekker naar buiten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:05

Waarom niet? Is toch juist lekker voor ze.
Mijn arabier staat ook de hele dag buiten zonder deken.

Hij vind er geen donder aan, maar dat is een heel ander verhaal. Hij heeft het zeker niet koud.