Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:42

wie van jullie hebben het ruiterbewijs?? Ik heb er een paar vragen over en hoop dat jullie me verder kunnen helpen
De vragen zijn:
- hoe duur is het ?
- waar in overijssel kun je het halen?
- wat moet je allemaal doen/kunnen? Wat hebben jullie moeten doen met praktijk
- en het theorie is dat hetzelfde idee als met de auto? Dus krijg je de vragen op een scherm te zien en moet je ze beantwoorden met een kastje of moet je het gewoon schriftelijk maken?
Als er al een topic over is moet het gezegt worden met de link er bij want ik kon niks vinden

Groeten haffiefreak

biyoulover

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:44

Ja indd ik ben ook benieuwd.

En weten jullie ook waar je het kan halen in Zuid holland?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:45

Oehw ik ga dit volgen!! ik ga hem waarsch. in Januari halen (nja.. eerst les enzo )
uhm.. ik vind de kosten erg hoog (leven paps en mams )
iets van 200 euro ofzo?

- Schriftelijk
- Heeeeeeeeeeeel groot, dik boek moet je helemaal leren
- Klein sprongetje, zonder beugels.. gewoon kunnen rijden dus

@ biyoulover...
Ik weet niet of je PC de Voornse Ruiters in Rockanje kent, maar daar ga ik hem halen in Zuid Holland..

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:47

hallo....

ik heb me ruiterbewijs op de manege gehaald toen ik 12 was denk dat je moet informeren bij de maneges in de buurt.....de theorie ging via papier en moest je goed of fout aankruisen....bestond uit 150 vragen dacht ik over verzorging/rijden in de bak enz/en je moet een stuk weten over rijden in t bos kreeg toen een groot boek wat je allemaal moest weten moet er wel bij zeggen dat de manege avonden regelde om t examen door te nemen zodat je aantekeningen kon maken....hoe duur t was zou ik niet meer weten....en de praktijk was een stukje dressuur moest je weg rijden van de groep of je je paard onder controle kon houden, een sprongetje maken en een stuk over de weg.....je werd ook beoordeeld op op en afstijgen.....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:51

Uit dat boek moet je echt VEEEL weten, niet alleen de verkeersregels, maar tegenwoorig ook ziektes, aftekeningen en noem het maar op

Mariekje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:52

Ik weet dat je in raalte bij "Het Reelaer" je ruiterbewijs kan halen, echt een supergave manege met hele leuke paarden....

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:52

dat is dan van nu toen niet dacht ik.....wel iets van t tuig en een aantal ziektes....maar aftekeningen niet.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:53

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:53

zou je niet kunnen informeren bij t KNHS??? die nemen de examens af die zouden dan ook wel weten waar je t examen kan doen...

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:22

Haaii Haaii

ik heb mijn ruiterbewijs 2 maanden geleden gehaald ofzo.
Het is zeker leuk om te halen alleen moet je er wel wat voor over hebben..!
De prijs was bij ons ongeveer €170,- met theorieboek, examenaanvraag, lessen (theorie en praktijk) erbij.
Dit was de beoordelingslijst bij mij:

- Harnachement
- Been van het paard optillen
- Op- en afstijgen
- Lichtrijden, doorzitten, met één hand rijden, wegrijden van de groep.
- Draven zonder beugels
- Galop, individueel en wegrijden van de groep.
- Verlichte zit en springen tot 60 cm.
- Door smalle doorgang rijden
- Bevestigde zit en beheersing paard/pony

In het verkeer:

- Kruispunt oversteken
- Stilstaan
- Afslaan
- Toepassing verkeersregels
- Inschatten van verkeerssituaties
- Beheersing paard in het verkeer

Je bent geslaagd als:

- Geen onvoldoende én
- Maximaal 2 matig en teminste voldoende voor de bevestigde zit en beheersing paard/pony en tenminste voldoende voor alle onderdelen op de openbare weg ( kruispunt oversteken, stilstaan, afslaan, toepassing van verkeersregels, inschatten van verkeerssituatie en beheersing van het paard/pony)
- Je mag maximaal 7 van de 35 theorievragen fout hebben.

Nu je dit leest denk je misschien; 'O dat is niet zo moeilijk'.
Ik heb het gelukkig gehaald maar de vrouw die wij hadden was HEEL erg STRENG
Verder moesten wij het op een terrein doen waar de paarden misschien 1 of 2 keer per jaar komen, en dan alleen met het ruiterbewijs, dus ze waren ook nog erg druk.

Verder is de theorie heel veel..! 144 blz. geloof ik. En dat gaat o.a over: ziektes, afwijkingen, stalontdeugden, verkeersregels, rassen, het paard in het algemeen, en nog andere dingen, kom ik niet zo snel op
Ik moest het schriftelijk maken..!
Het is wel vervelend dat er 8 verschillende versie's zijn, want ze verschilde heel erg qua vragen, en ik had het heel goed geleerd, gelukkig maar 3 foutjes, maar toch wel lang moeten nadenken..!

Maar het is zeker leuk om te doen, en nog leuker als je het haalt
Als je het wilt doen moet je zeker weten dat je genoeg tijd enzo hebt om te leren want het is geen makkelijk examen, een €170, weg gooien is zonde toch?

(sorry voor het lange verhaal )

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:24

Mariekje22 schreef:
Ik weet dat je in raalte bij "Het Reelaer" je ruiterbewijs kan halen, echt een supergave manege met hele leuke paarden....

ja.. het kost daar €240,-

Mariekje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:50

ja klopt, is wel veel geld.......maar wel het geld waard denk ik......

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:50

Ik hoorde dat op den duur het ruiterbewijs gaat worden afgeschaft, weet iemand daar iets meer van..?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:54

Hebben ze er tegenwoordig een heel boek voor? In mijn tijd was het gewoon een klein boekje van 70 blz. ong. En verder moest je een beetje kunnen rijden.

En het ruiterbewijs is nog lang niet verplicht, dus kan het ook niet afgeschaft worden

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:36

Iranda schreef:
Ik hoorde dat op den duur het ruiterbewijs gaat worden afgeschaft, weet iemand daar iets meer van..?

Nee, ik weet wel dat als je het niet op tijd verlengt (1x per jaar geloof ik) je het dan opnieuw moet doen..

paardjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:37

Iranda schreef:

Hoop het niet, heb hem nu pas 2 of 3 maanden

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:42

Het ruiterbewijs moet je om de 2 jaar verlengen.

Toen ik het haalde twee jaar geleden was ik 45 euro kwijt.Wat een belachelijke prijzen zijn het nu.

Wij hebben het bij onze pensionstal gehaals en regelde alles onderling.Wij moesten met springen een sprong van 80 cm hoog en 60 cm breed springen tenminste de dressuurruiters ik ben in western afgereden en moest een sprongetje van 60 cm maken.Je pony/paard mag twee keer weigeren maar de derde keer moet hij eroverheen anders ben je gezakt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:14

De cursus.

De cursus zal uit 10 theorieavonden van 2 uur bestaan.
Daarnaast zullen er praktijklessen worden gegeven. Hoeveel dat er zullen zijn is een beetje afhankelijk van het niveau van de ruiters. Een ruiter zonder veel springervaring zal meer praktijklessen nodig hebben dan iemand met 1 of meer winstpunten in het springen. Een extra les hoort dan tot de mogelijkheden. (Wij denken aan 3 en 4 lessen)

De kosten!

De kosten zullen circa €140,00 bedragen voor een ruiter met voldoende springervaring en ca.€ 190,00 voor diegenen die een extra (spring)les nodig hebben.
Deze prijs is gebaseerd op minimaal 12 cursisten en is inclusief lesboek en examengeld.

Om de cursus succesvol te laten verlopen moeten zowel deelnemers als hun paarden/ponies aan enkele minimale eisen voldoen.

De minimum leeftijd om examen te doen is 12 jaar.(ruiters natuurlijk)
Men moet min. 60 cm hoog kunnen springen.
Ook het paard/pony moet dat kunnen.
Als de instructeur van mening is dat een cursist of een paard/pony niet geschikt is om deel te nemen aan de cursus dan zal zij dit laten weten.

Dit staat op de website van de club waarbij ik zit. Ik hoop dat je er wat aan hebt..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:27

Ik heb hem ook bij stal 't realer' gehaald 5 à 6 jaar geleden. Je moet idd heel veel weten. Het grootste deel van de vragen ging bij mij toch wel over ziektes, beenstanden, etc en maar twee vragen over de verkeerssituatie!

Maar deze stal biedt wel een hele goede voorbereiding aan op het examen! Ik heb het in een ruiterweekend gehaald. Op vrijdag heen op zondag geslaagd terug!

qtiej_gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:12

biyoulover schreef:
Ja indd ik ben ook benieuwd.

En weten jullie ook waar je het kan halen in Zuid holland?

ik heb hem gehaald bij manege hellevoet in hellevoetsluis(joh) maar hangt er natuurlijk vanaf waar je woont. bij mij was het 160 euro
http://www.manegehellevoetsluis.nl

het leren valt wel mee hoor ik had de dag ervoor haast geen tijd en had het dus amper een keer doorgelezen en ik had 2 fout ik de theorie. En verder moet je natuurlijk wel een beetje kunnen rijden en de verkeersregels een beetje kennen.

ik heb hem in juni dit jaar gehaald.

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:31

Mariekje22 schreef:

Helemaal mee eens.
Enne TS; dit is in Overijssel!

Het is een heel arrangement. Je bent er een heel weekend.
In dat weekend word je dus voorbereid op het examen.
Je krijgt dus praktijklessen en theorielessen.
De prijs is dus inclusief lessen, overnachtingen, eten, lenen van een paard etc

Kijk ook eens op; www.reelaer.nl

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:04

Maar ik heb ook de angst om dicht te klappen en bang zijn dat ik dingen verkeerd doe (die eigenlijk wel kan) Denk ook aan zenuwachtig zijn Terwijl ik al ongeveer 7jaar les heb en we ook wel springen en buitenritten maken

Wat zou ik hier aan kunnen doen ??

Groeten haffiefreak