bodem van de paardenstal - hoe verbeteren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

bodem van de paardenstal - hoe verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:36

Ons paard staat in een kleine wei met inloopstal. Nu het steeds kouder en natter wordt merk ik dat de bodem het vocht niet goed kan afvoeren. Een paar tegels liggen een beetje los en als je erop staat hoor je het soppen. De bodem is bedekt met flink wat stro (de onderste laag is ook steeds drijfnat) en de stal wordt dagelijks uitgemest. Het is een eenvoudige schuilstal met tegels op de bodem. In het midden is de vloer wat lager, wat mij niet de bedoeling lijkt.

Hoe kunnen wij deze stal verbeteren zonder al te hoge kosten? M.a.w. wat is er nodig om de stal te verbeteren en met welk materiaal kunnen we dat het beste doen? Ik wil dit uiteraard met de stalhouder bespreken maar eigenlijk wil ik dan zelf eerst een goed idee hebben van wat er nodig is. Dus alle advies is welkom

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:39

Waar komt al dat vocht weg? Ik zou, denk ik, de losse tegels eruit halen...er een dikke laag zand in storten, aantrillen en opnieuw de tegels goed erin leggen, evt matten erover. Laat de stal iets aflopen (heb ik thuis ook) naar evt een gootje achter in de stal. Of dat het weg kan...zodat t vocht naar 1 kant weg loopt.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:17

Of een betonne plaat storten dat afloopt en daarop matten en stro. De urine gaat toch op laatst door de kieren heen en soppen. Met beton heb je er geen last van, wel dus af laten lopen.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:29

Ik heb het besproken, matten schijnen erg duur te zijn dus niet echt een optie. Laag zand erin kan wel, en dan weer de tegels, en een beetje schuin laten aflopen..? Moet er dan aan de lage kant ook een soort gootje worden gemaakt?

Beton is ook een goeie, maar kunnen we dat zelf doen? Enne hoe duur is dat..?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:42

Inderdaad even nieuw zand onder de tegels gooien hebben wij pas ook gedaan in een paar boxen. Verder zou je evt een half pak zaagsel onder de stro bedekking kunnen doen aangezien dat net wat beter vocht opneemt.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:59

Je kan gaan kijken voor rest beton wat ze in de bouw overhebben. Dat is meestal voor een prikkie te laten storten. Anders een betonmolen huren, zand, cement en kiezels kopen en draaien maar.