Normaal is Kainda erg nerveus en heel druk.
Meestal gaan we naar de dierenarts om haar gebit te laten behandelen.
Ze wordt dan altijd verdoofd en krijgt een praam op haar neus.
Ik had goede berichten over deze tandarts gehoord en dacht, ik ga een afspraak met hem maken.
We moesten er wel ver voor rijden. Hij komt ook bij huis maar kon pas over twee weken. En aangezien ik het gevoel had dat Kainda best erge last had, wilde ik niet zo lang wachten en konden we zaterdag er al naar toe.
We moesten haar uit de trailer halen en in een lege box zetten. Hij deed haar het speciale halster om. Ik zei nog tegen hem dat ze erg nerveus is en normaal altijd wordt verdoofd.
We moesten buiten de box gaan staan en hij redde zich er wel mee zei hij.
Hij deed haar die beugel in de mond en het halstertouw om haar hals en begon met raspen.
Hij kon alles met haar doen, ze was zooo braaf ze deed helemaal niets
Mijn man en ik keken elkaar steeds aan, van ...is dit onze K'tje?????
Echt ik geloofde mijn ogen niet.
Ze deed zelfs haar hoofd naar voren om hem er beter bij te laten.
Ze had dus best veel haken, arm diertje. Haar wangen waren er kapot van, van binnen dan hé?
Maar goed toen kwamen we op het gesprek van goed voeren.
Hij vroeg aan mij wat voer je haar??
Ik zei, bix van Havens zo'n twee kilo per dag. En verder kuilvoer en hooi en lucerne.
Kijk zei hij......bix is niks....
Hij legde uit dat bix niet goed is voor een paard. Er zitten een aantal voedingsstoffen in die heel vaak helemaal niet goed is voor paarden. Veel afvalstoffen en dierlijk vet enz.
Hij liet mij een zak voer zien die hij had samengesteld met een leverancier ofzo.
Alles puur natuur....dus niet geplet of zo.
Er zat oa in: mais, gerst, rogge, tarwe, haver, lucerne enz.
Hier hebben pony's een vierde deel tot een halve kilo per dag vodoende aan en volwassen paarden hebben aan drievierde tot een kilo voldoende per dag.
Ik heb een zak meegenomen en ga een aantal weken uitproberen hoe het gaat.
Paarden met bijv. luchtwegproblemen of problemen met hengstigheidcyclus en paarden met vage klachten van binnenuit moeten veel baat hebben met dit voer.
In het begin kan een paard zich uiten met stijfigheid, of ontstekingen van binnenuit die naar buitenkomen.
Het lichaam wordt zeg maar opgeschoond.
Ik ben heel benieuwd of het gaat werken.
Persoonlijk geloof ik er wel in ( anders begin je er ook niet aan
)We hebben totaal 6 paardebeestjes op stal staan.
Met alleen K'tje ga ik het uitproberen.
Zij is gevoeilig op de luchtwegen, vaak een kuchje en een snotneus. Haar hengstigheid is erg extreem
En daarbij is ze dus hypertje.Ze mag hyper zijn hoor, daar is ze een arabje voor, maar echt heel schrikachtig zoals ze vaak is, moet hierdoor verdwijnen.
Ik ben heel benieuwd of ik het ga merken.
Er zijn al een aantal mensen ook heel positief over dit voer maar wachten af hoe het gaat met K'tje.
Ik moet er wel bijvertellen dat ik nu na 5 dagen dat ik het gebruik, K'tje veel helderder uit haar ogen kijkt en haar vacht dieper van kleur is geworden. En daarbij ook nog es lekker aan het bokken is buiten
Ze is trouwens 14 jaar.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.......