Hoe denken jullie over puur natuur??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Hoe denken jullie over puur natuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:45

Ik was afgelopen zaterdag met mijn paardje Kainda naar een paardentandarts geweest.
Normaal is Kainda erg nerveus en heel druk.
Meestal gaan we naar de dierenarts om haar gebit te laten behandelen.
Ze wordt dan altijd verdoofd en krijgt een praam op haar neus.

Ik had goede berichten over deze tandarts gehoord en dacht, ik ga een afspraak met hem maken.
We moesten er wel ver voor rijden. Hij komt ook bij huis maar kon pas over twee weken. En aangezien ik het gevoel had dat Kainda best erge last had, wilde ik niet zo lang wachten en konden we zaterdag er al naar toe.

We moesten haar uit de trailer halen en in een lege box zetten. Hij deed haar het speciale halster om. Ik zei nog tegen hem dat ze erg nerveus is en normaal altijd wordt verdoofd.
We moesten buiten de box gaan staan en hij redde zich er wel mee zei hij.

Hij deed haar die beugel in de mond en het halstertouw om haar hals en begon met raspen.
Hij kon alles met haar doen, ze was zooo braaf ze deed helemaal niets
Mijn man en ik keken elkaar steeds aan, van ...is dit onze K'tje?????
Echt ik geloofde mijn ogen niet.
Ze deed zelfs haar hoofd naar voren om hem er beter bij te laten.

Ze had dus best veel haken, arm diertje. Haar wangen waren er kapot van, van binnen dan hé?

Maar goed toen kwamen we op het gesprek van goed voeren.
Hij vroeg aan mij wat voer je haar??
Ik zei, bix van Havens zo'n twee kilo per dag. En verder kuilvoer en hooi en lucerne.
Kijk zei hij......bix is niks....
Hij legde uit dat bix niet goed is voor een paard. Er zitten een aantal voedingsstoffen in die heel vaak helemaal niet goed is voor paarden. Veel afvalstoffen en dierlijk vet enz.

Hij liet mij een zak voer zien die hij had samengesteld met een leverancier ofzo.
Alles puur natuur....dus niet geplet of zo.
Er zat oa in: mais, gerst, rogge, tarwe, haver, lucerne enz.
Hier hebben pony's een vierde deel tot een halve kilo per dag vodoende aan en volwassen paarden hebben aan drievierde tot een kilo voldoende per dag.

Ik heb een zak meegenomen en ga een aantal weken uitproberen hoe het gaat.
Paarden met bijv. luchtwegproblemen of problemen met hengstigheidcyclus en paarden met vage klachten van binnenuit moeten veel baat hebben met dit voer.

In het begin kan een paard zich uiten met stijfigheid, of ontstekingen van binnenuit die naar buitenkomen.
Het lichaam wordt zeg maar opgeschoond.

Ik ben heel benieuwd of het gaat werken.
Persoonlijk geloof ik er wel in ( anders begin je er ook niet aan )
We hebben totaal 6 paardebeestjes op stal staan.
Met alleen K'tje ga ik het uitproberen.
Zij is gevoeilig op de luchtwegen, vaak een kuchje en een snotneus. Haar hengstigheid is erg extreem En daarbij is ze dus hypertje.
Ze mag hyper zijn hoor, daar is ze een arabje voor, maar echt heel schrikachtig zoals ze vaak is, moet hierdoor verdwijnen.

Ik ben heel benieuwd of ik het ga merken.
Er zijn al een aantal mensen ook heel positief over dit voer maar wachten af hoe het gaat met K'tje.

Ik moet er wel bijvertellen dat ik nu na 5 dagen dat ik het gebruik, K'tje veel helderder uit haar ogen kijkt en haar vacht dieper van kleur is geworden. En daarbij ook nog es lekker aan het bokken is buiten
Ze is trouwens 14 jaar.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.......

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:01

Ik geloof daar niet in. Paardenbrokken zijn echt niet in 1 dag bedacht, is heus wel goed overna gedacht. Maar als ik hem was, dan zou ik ook mijn eigen spul (waardoor inkomsten komen) promoten

art

Re: Hoe denken jullie over puur natuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:07

Je kan het natuurllijk altijd proberen... De tandarts kon het goed vinden met je paard blijkbaar, dus hij zal er geen slechte bedoelingen bij hebben. Ik zou het gewoon een tijdje aankijken en is het niks, dan is het niks.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:11

Je kan het idd altijd proberen! Ik ben erg benieuwd of je er echt op over gaat stappen of dat je toch weer terug zal gaan naar je 'oude voer'.

Hoe dan ook, mooi dat ze zo braaf bij de tandarts was en dat t helemaal goed ging

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:13

Heb hier al eerder van gehoord , kennissen hebben het ook een tijdje verkocht.
tja, ik heb me er niet in verdiept ofzo, maar het valt altijd te proberen toch

Moet je wel even plaats of het werkt he, ben echt super nieuwschierig

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:14

Quellian schreef:
Ik geloof daar niet in. Paardenbrokken zijn echt niet in 1 dag bedacht, is heus wel goed overna gedacht. Maar als ik hem was, dan zou ik ook mijn eigen spul (waardoor inkomsten komen) promoten

Jij denkt dat er langdurig onderzoek aan vooraf gegaan is?? Nee hoor laat die illusie maar varen. Ze proberen gewoon zo goedkoop mogelijk afval te verwerken en als brok te verkopen. Ik zit zelf in het wetenschappelijk onderzoek en als je ziet hoe de samenleving er vanuit gaat dat 'alles vantevoren wel onderzocht zal zijn' schrik ik ervan. Zo is er nooit langdurig onderzoek gedaan naar aspartaam in humaan voedsel!!!

en

Citaat:
Hij legde uit dat bix niet goed is voor een paard. Er zitten een aantal voedingsstoffen in die heel vaak helemaal niet goed is voor paarden. Veel afvalstoffen en dierlijk vet enz.

en om die reden geef ik alleen hooi, (soms wortel, granenmix) en pavosummerfit koek. Paard loopt als een trein en is zo lang als ik hem heb niet ziek en niet kreupel geweest. (Dat is nu ongeveer 1,5 jaar)

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:25

Ik voer mijn paard ook geen brokken. Alleen ruwvoer en voor het idee wat appels/wortels.
Met de paardentandarts er ook wel eens over gehad. Dat brokken veel te zacht zijn. En dat het goed was om dagelijks takken te geven aan paarden, omdat dat hard is en zo kunnen ze zelf de tanden goed helpen houden.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:34

Ik ben sowiezo tegen de hype op het moment: het natuurlijke.

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:45

Hier krijgen de paarden ook geen brok, alleen hooi of kuil, meer niet en na jaren van alleen dat eten leven ze nog steeds en zijn nog steeds heel gezond met allemaal een mooi glimmend vachtje.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:54

Je kunt het altijd proberen, maar schakel je paard niet in 1 x over van biks naar het nieuwe voer. Laat je paard er geleidelijk aan wennen. Anders kunnen ze erge diarree krijgen. Laat even weten of het een succes was!!!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:59

ik geloof er wel een beetje in wat is naam van het voer?
en is het nou duurder als normaal biks of goedkoper als ik dat mag vragen
wil wel van je weten of het helpt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:17

Geloven of niet geloven, dat heeft er niets mee te maken, het is geen religie oid! Zelf kun je er achter komen of bix slecht is of niet door goed te lezen. Op www.paardnatuurlijk.nl staat er ook al een heel verhaal over. Kijk gewoon naar de ingredienten en de hoeveelheden.
Ik ''geloof'' dus wel in natuurlijk voer, gewoon proberen hoor!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:22

Ik geloof er ook wel in, Ik voer mijn paard wel brokken maar niet veel, 1/2 kg p.d soms zelfs wat minder. Verder krijgen ze hooi (geen kuil) en een liksteen.
Ik geloof ook dat brokken niet zo goed voor de tanden zijn want daar slijten ze niet van af.
En zoals dorientjuh al zij: op paardnatuurlijk kun veel veel info vinden over natuurlijke voeding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:27

moah, waarom zouden de "toppers" dan ook gewoon bv. pavo voeren? beetje vreemd

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:45

Ik denk niet dat alle bix slecht is... er zullen heus wel merken zijn waarvan het voer inderdaad voor een groot deel uit dierlijk afval en vetten bestaat. Maar er zal ook wel bix bestaan wat wel een steentje bijdraagt aan een goede voeding en vitamine huishouding van het paard. Bijvoorbeeld Pavo sportbrok, de hele samenstelling van de brok staat op de zak vermeld en wettelijk gezien moet je alle ingredienten die in de bix zitten vermelden op de zak. En ik zie geen ingredienten op de zak die slecht voor het paard kunnen wezen. Ik heb zelf ook een boek van Pavo genaamd paard&voer daar staat ook een heleboel informatie in over het en vooral wat voeren van en aan je paard.

Er zijn dus merken die je gewoon oplichten, maar één die dat niet doet is Pavo..

Maar wij hebben op stal onze eigen bix samengesteld en dat is 100% biologisch de paarden die op het hoogste niveau presteren doen het er ook super op... dit is niet omdat wij het niet ééns zijn met andere bix maar omdat we een biologische dynamische bakkerij,boerderij en stoeterij hebben en alles dus biologisch is..ook de bix en het hooi dus.

Met vriendelijke groeten lilian

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:49

dierlijke vetten in brok?geloof der nix van!!enne wat denk je van en die paarden die aan de top lopen?die krijgen toch echt allemaal brok hoor!

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:57

Als je even nadenkt zal natuurlijk voedsel, dus niet kunstmatig gefabriceerd, altijd beter uit de bus komen omdat daar gewoon alles nog in zit. Vergelijk het met van die vruchtensapjes op de reclame: "Alle vitaminen die je nodig hebt zitten erin". Ja, dat zal best, maar de rest van de niet ontzettend noodzakelijke voedingsstoffen die in een gewoon stuk fruit nog wel zitten, zijn eruit gefilterd of gewoon verloren gegaan tijdens het bereidingsproces. Zo is het met bix tegenover natuurlijk voedsel in mijn ogen ook. Natuurlijk voedsel (mits van goede kwaliteit) zal ongetwijfeld altijd een streepje voor hebben op biks.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:58

Dat die paarden aan de top lopen is waar. En zij krijgen gewoon bix gevoerd.
Maar hoelang lopen die paarden aan de top?? Welke supplementen krijgen ze allemaal bij gevoerd?

Ik heb altijd bix gevoerd, en doe het nu nog hoor
Maar K'tje is een paardje die best reageert op veel dingen.
En stel, dit voer zorgt ervoor dat ze het beter gaat doen. Dat ze bijv. niet meer hoest af en toe. Dat ze niet meer zo extreem hengstig is.
Dan is dat toch een prachtige oplossing??

Dit voer is hard om te eten, je hoort haar lekker knarsen, malen met haar tanden. Dat hoort heel mooi hoor
Dus voor haar tanden en kiezen is het al heel goed.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:14

Ted v Houten????

Wij voeren hier ook de koudbloeden vooral Puur natuur bij. Doet ze goed, heb ik het idee, maar de warmbloeden etc krijgen gewoon biks van subli (geloof ik). Die puur natuur geven we alleen voor de koudbloed buitenpaarden en/of na het werken. Geeft toch net iets meer ondersteuning dan niks.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:49

Haha, dat was ook mijn eerste reactie, Bella.

Hij heeft 't mij ook aangeraden alleen lustte mijn paard het niet. Overigens voer ik nu wel een andere versie van Equisanum en daar doet ze 't goed op. Door 't lage eiwitgehalte (mijn paard is gevoelig voor 'n eiwitoverschot) en de samenstelling van het voer (paard moet goed kauwen) heb ik ervoor gekozen om mijn paard van dit merk te voeren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:55

Zolang de paarden nog gelukkig zijn, glanzend, gezond en fit op stal staan zie ik echt geen reden om over te schakelen naar iets anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:06

Dat voer invloed heeft staat voor mij vast. Dat alle bix slecht is, is voor mij ook helder: dat is onzin.

Ik ben wel benieuwd naar merk en prijs. Vanuit het meer en minder recente verleden is mijn ervaring op dit soort verhalen dat ze je een hoop lucht verkopen, voor zoveel mogelijk geld.

porscherider: Equi-sanum heeft bij mij een goede naam. Het is goed voer, vrijwel alle paarden lusten het en ze doen het er goed op, terwijl je er niet veel van hoeft te voeren.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:19

Hoe heet dat voer ja? Ik ken ook biks dat uit Ierland wordt geimporteerd, dat schijnt dan ook natuurlijker of i.i.g. gezonder en beter te zijn. Dat al die afvalstoffen (of beter opvulstoffen) daar nit in zitten. Kom even niet op de naam.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:29

Er staat een aantal dingen in je bericht waar ik niet in geloof.

1. Het paard doet z'n hoofd naar voren om hem er beter bij te laten.
Geloof ik niet. Zo ver kan een paard niet meedenken. Is toeval of irritatie.

2. Wat die man zegt: afval in de brok. WAT voor afval? Is het weer zo iemand die denkt dat 'schroot' voor afval staat? Of vindt hij leer bijvoorbeeld ook afval van een koe omdat hij alleen biefstuk nodig heeft?

3. Dierlijke vetten in de brok: zijn wettelijke regels voor die streng gecontroleerd worden.

4. Binnen 4 dagen verschil in vacht wijt ik aan de wintertijd ipv aan voeding; heeft volgens mij iets meer tijd nodig om zo'n effect te kunnen bewerkstelligen.

No offence hoor, als jij het gelooft is het prima. Maar ik blijf wel bij de brok...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:40

Ik geloof er wel in, waar Clip op stal staat krijgen ze absoluut geen brok meer. Ze krijgen 4x per dag een aardige hoeveelheid kuil of hooi (vaak afwisselend) verder krijgen ze musli/haver met peen. Ze zien er allemaal goed uit en glanzen goed, niet te dik niet te mager en lopen er prima op zonder dat ze iets tekort komen.
Ik vind eerlijk gezegd dat de meeste paarden tegenwoordig teveel brok krijgen en zowat geen ruwvoer meer terwijl dat het belangrijkst is. Ook denk ik dat zeker 5 van de 10 gedrags/rijproblemen etc te maken hebben met het voer, sommige paarden krijgen teveel waardoor ze hun energie niet allemaal meer kwijt kunnen.

Maar iedereen heeft hier een andere mening over en je moet doen wat je denkt dat het beste voor jou paard is.