Help, ik wil een recreatiepaard kopen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek85

Help, ik wil een recreatiepaard kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:38

Wie kan mij helpen?

Ik rij nu een jaar op de manege en heb nu genoeg geld gespaard en een leuk bijbaantje om een paard te kopen en te onderhouden.
Ik heb al op internet gekeken, maar er zijn zo veel paarden te koop. Wie heeft er tips waarop ik moet letten? Ik wil gewoon veel buiten rijden en misschien af en toe eens een onderlinge wedstrijd als dat leuk gaat.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:43

Met jouw 1 jaar ervaring zou ik eerst een bijrijdpaard zoeken, daar kun je nog erg veel van leren, hebt de verantwoordelijkheid en de kosten nog niet, en dan kun je zien met wat voor soort paard het klikt...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:47

Ik zou nogmaals heel erg goed nadenken of je wel een eigen paardje wilt. Het is niet zomaar iets, en je zegt dat je nu het geld hebt om hem te onderhouden, maar voor hoelang? Hou goed in je achterhoofd dat je paardje opeens ziek kan worden en de dierenartskosten hoog op kunnen lopen. Je moet dan wel een oplossing hebben. En die kun je beter voor die tijd al zoeken dan op het moment zelf. Ik zou als je dan echt een eigen paardje wilt kopen goed letten op gebreken, de hoogte en de eisen die jij zelf stelt. Je moet natuurlijk altijd even kijken of je hem kan bezichtigen en even kan rijden, zodat je kan kijken of het is wat jij zoekt!

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:48

Wat leuk dat je nu een eigen paardje kunt onderhouden en aanschaffen.
Zoizo in je prijsklasse kijken naar alles wat je leuk vind. Het zou erg verstandig zijn als je idd een leuk paard hebt gezien, hebt proefgereden hem zoizo te laten keuren. Dat je achteraf niet met onkosten zit.
Ik weet niet naar wat je op zoek bent, een paard met ervaring in het buitenrijden is wel handig, dan hoef je zelf niet meer alles te leren (althans ik ben zo'n schijterd dat het in mijn geval iets is waar ik op zou letten, hihi).
Na 1 proefritje is meestal niet genoeg om te weten of het "jouw" paardje is, wel of het niet jouw paardje is. Ben je geinteresseerd, vraag dan of je nog eens mag komen rijden en let goed op hoe hij zich gedraagd en vraag of er een keuring plaats mag vinden door een door jou uitgekozen veearts.
Zorg verder dat je heel goed op een koopcontract let, de haken en ogen, verborgen gebreken, inruil, of terugbrengen, afgekeurd paard, kosten voor eigenaar e.d.
Voor de rest? Geen idee, ik ben nog nooit op paardenjacht gegaan, hebben ons verzorgpaard 11 jaar terug gekocht, dus kwamen niet voor deze dingen te staan.

Heel veel plezier en succes.

tomcat701

Re: Help, ik wil een recreatiepaard kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:53

Waar je op moet letten?

Uh nou op alles....hoe hij loopt, hoe oud, waar je hem gaat zetten, welke smid je neemt, waar je op les gaat, waar je hem kan stallen, hoeveel bv een paard met artrosse kost, hoeveel verzekering kost.

Zal eerst bij jou in de buurt een stal, manege, pension opzoeken om gewoon te vragen of je een paard mag verzorgen. Dat zeker 2 winters doen en dan kijken of je nog graag een paard wilt.

Succes ermee!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:54

Hoe oud ben je?

Frozen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:57

Gewoon iemand meenemen die er wel verstand van heeft...en laten keuren zou ik alleen doen als het een pony/paard is boven de 2000 euro..
En gewoon op je gevoel af gaan of je het ten 1 ste een lieve pony vind....en er gewoon voor gaan ,want je heb mensen die hebben er al 10 jaar verstand van...maar of ze dan ook echt goed zijn voor hun paard is een 2 de...
Ervaring krijg je vanzelf wel
Veel suxcess met zoeken

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:58

Ik sluit me bij de rest aan. Zou inderdaad eerst minstens een bijrijdpaard zoeken voor 2 a 3x per week. Je hebt geen idee wat er allemaal bij komt kijken een eigen paard. En dan als je pas een jaartje rijervaring hebt? Dit is nog niks. Denk dat je wat meer ervaring op moet doen dmv een bijrijdpaard, dit heeft meer verantwoordelijkheden dan op een manege rijden, zo kan je behalve het rijden nog het een en ander leren.

Nou succes met je beslissing

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:00

Om van de manege een eigen paard aan te schaffen is meestal geen goed idee.
Het gaat vaker fout dan goed - natuurlijk kán het goed gaan....
Een manege paard is meestal niet te vergelijken met een "gewoon"paard.
Bij mensen die een manege paard kopen gaat het ook geregeld mis - omdat het paard minder hoeft te werken en maar 1 persoon als baasje heeft - veranderd het paard.- meestal is die verandering voor de ruiter niet gunstig - want dat hadden ze niet gekocht.

Misschien kun je in de omgeving ergens bij een stal langs gaan - om ervaring op te doen- een pensionstal of een handelstal. Kijk goed naar hoe ze rijden en vergelijk jezelf daarmee - luister goed naar wat ze je vertellen.
Als je het vraagt, willen mensen je echt wel helpen.
en via via kom je altijd de leukste paarden tegen die te koop staan...

Of eerst een lease paard - echt voor de ervaring.

Je zal zien dat je misschien wel veranderd qua mening wat je ermee wilt gaan doen.
De paardenwereld is groot en bij de manege zie je zo ontzettend weinig

succes!!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:08

Ik zal zeker iemand met ervaring meenemen ,
voor de rest gewoon kijken naar karakter,
en of hij braaf is enz (lijkt me wel handig, omdat dit je eerst eigen paardje is).
En het type moet je natuurlijk aanspreken?
Wat voor soort paardje had je in gedachten?
type zegt niet alles want ik had een hekel aan arabieren maar ben 3 jaar in het bezit geweest van een pony met 90% arabisch bloed, maar goed er zijn idd heel veel paarden te koop en je moet ergens beginnen

Misschien anders wat in je omgeving informeren?

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:13

Raad je aan om eerst een poos te proberen als bijrijder.
Zelf heb ik voor mijn dochter eerst een pony gehuurd en haar laten bewijzen dat ze daar ook echt voor zorgen kon. Meer dan een jaar heeft ze voor deze en anderen pony's op de manege gezorgd.

Vorig jaar hebben een pony voor haar gekocht. Onbeleerd en met 90% arabisch bloed.

Een super pony blijkt nu.

Veel succes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:21

Wat leuk (en spannend) dat je een eigen paard wilt kopen! Wat voor je paard je kiest hangt van een heleboel zaken af, niet alleen van je budget en van wat je er mee wilt. Hangt onder andere af van de ervaring die je hebt, maar ook of wat voor karakter er bij je past. Je schrijft dat je een jaar op de manege rijdt. Hoe vaak rij je en op wat voor paarden? Heb je bijvoorbeeld wel eens op prive paarden gereden? Het kan (zoals meerdere hier opperen) een goed idee zijn om eerst een tijdje een bijrijd paard te hebben zodat je nog wat meer ervaring op kunt doen en zelf ook beter weet wat voor paard goed bij je past.

Als je er eentje gaat kopen zou ik beslist een ervaren persoon meenemen. Die kan dan zien of het paard 'technisch in orde is' zeg maar. Dan hoef jij alleen nog maar te bekijken of je het een leuk dier vindt waar je je prettig bij voelt en waarmee je een klik hebt. Mocht je tot koop over gaan zou ik het paard door een dierenarts laten keuren, zo verminder je de kans op nare verrassingen.

Heel veel suk6 in ieder geval!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:23

Kun je niet eerst eens een paard voor een maandje leasen? Dan weet je waar je aan begint. Jij bent manegepaarden gewend maar die zijn niet te vergelijken met niet-manege paarden.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:24

Ik weet dat er een "Centrum" is waar je een paard eerst een tijd kan leasen, en als het klikt het paard kan kopen... Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Besluit je toch een paard direct te kopen, kies dan voor een veelzeidig paard, veel mensen zeggen namelijk ik wil buitenrijden, maar er is ook een aantal mensen, die als het winter is daar op terug komen. Als jij dan bevoorbeeld een paard hebt dat nooit meer echt in een bak aan het werk zou kunnen, is dat voor jullie beide niet leuk. En idd. ook keuren in elk geval een klinische keuring, en afspreken dat als het paard wordt afgekeurd dat de kosten voor de eigenaar zijn, anders zit jij steeds met de kosten (wel een eigen dierenarts bellen).
Ik zou het je zelf niet aanraden om nu gelijk al een eigen paard te kopen, maar ik hou je niet tegen. Zelf vind ik, dat het rijden op manege paarden, en een eigen paard hebben een wereld van verschil is. Met een eigen paard moet je ook uitmesten, wormenkuren en hoefsmid regelen, voor de meeste mensen is het niet meer mogelijk om evt. op vakantie te gaan etc.etc.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:27

Ken je niet iemand die paarden verkoopt ?

Ik vertrouw het nooit zo , paarden van het internet.
Hier bij ons (dan heb ik het over Drenthe) zitten veel mensen/handelaren/stallen die paarden verkopen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:30

Citaat:
Zelf vind ik, dat het rijden op manege paarden, en een eigen paard hebben een wereld van verschil is.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:33

vraag aan iemand die er verstand van heeft met je mee te gaan. Aan die persoon kun je uitleggen wat je precies wil en zoekt. Die persoon zal dan voor jou gaan bemiddelen.

Succes in ieder geval

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:43

Hoi,

om te beginnen zou ik eerst eens een kostenbalans maken. Zet alle kosten eens onder elkaar. Ik neem aan dat je al weet waar je je paard wilt stallen. Wordt er daar voor je gevoerd, wordt er voor je uitgemest, kan je paard de wei in en kun je daar goed rijden? Als je zelf moet voeren, uitmesten en paard in en uit de wei halen kost dit natuurlijk veel meer tijd. Je zult dan al gauw 2x per dag naar je paard moeten, tenzij je goede afspraken kunt maken met je stalgenootje(s). Vaak komt er op een stal waar meerdere paarden staan een vaste hoefsmid. Informeer eens naar zijn prijzen. Ook zou ik wekelijks les nemen. Zet zo alles eens onder elkaar en reken eens uit wat je per maand over houd als je deze kosten er af trekt.

- stalling per maand (incl voer?):
- hoefsmid (+/- 1 x in de 7 a 9 weken):
- ontwormen:
- inentingen:
- les:

Houd ook een bedrag apart voor als je paard eens ziek of kreupel is. Misschien kun je afspreken dat je ouder garant staan voor als je paard echt eens een dure behandeling nodig heeft dat ze dat dan even kunnen voorschieten. Denk daarnaast ook aan eventueel een zadel, hoofdstel, dekjes en andere spullen die je dan voor je nieuwe paardje aan zou moeten schaffen. Als je zeker bent dat je je paardje kunt betalen en daarnaast nog geld overhoud om zelf wat te sparen en voor eventuele onverwachte (dierenarts)kosten kun je gaan denken aan een paard.

Ga eerst eens kijken wat voor soort paard je zoekt (ras, leeftijd, geslacht, karakter).
Ik weet niet hoe groot je bent en of je al uitgegroeit bent, maar misschien is een fjord of haflinger leuk. Dit zijn ponies met een stokmaat van rond de 1.45m. Het is een echte recreatieponie, ze zijn best eigenwijs maar over het algemeen vrij rustig. De aanschafprijs ligt over het algemeen vrij laag (vergeleken bij andere rassen) vaak rond de €1800 euro.

Kijk ook eens naar het karakter van een ras. Dit wilt natuurlijk niet alles zeggen, bij elk ras heb je draken en super brave paarden. Maar als je een paardje met veel bloed neemt bijvoorbeeld een arabier kun je over het algemeen verwachten dat die een stuk pittiger en drukker zijn dan bijvoorbeeld een fjord. Verder zou ik zoeken naar een paard vanaf 6 jaar (niet helemaal groen meer) en geen hengst nemen. Deze zijn vaak moeilijker in de omgang. Kunnen vaak niet bij andere paarden in de wei en daar komt bij dat hengsten soms ook niet welkom zijn op stallen.

Stel dat je een leuk paard gevonden hebt ga dan eens met iemand kijken die er echt verstand van heeft. Ga zelf eens op het paard rijden, maar laat ook degene die je bij hebt eens rijden. Als het paard verkeersmak is vraag dan ook even of je een stukje buiten mag rijden. Als je besluit het paard te kopen laat hem dan wel keuren door de dierenarts. Vaak kan die keuring niet meer op de zelfde dag. Neem dus gebruik van die tijd en kom nog eens een keer langs om het paard te rijden.

En als je interesse hebt in een fjord kun je me even PBen. Ik weet er veel te staan dus ik kan je dan misschien wel aan een leuke fjord helpen Succes met je zoektocht!!!

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:49

als je rond mei een paard gaat kopen kun je al een aantal ziektes beter zien. of het goed uit zn wintervacht komt bijvoorbeeld en zomereczeem is dan ook beter te zien. als het je eerste paard is zou ik proeftijd eisen, als het een betrouwbare pony is geven ze dat ook. geven ze geen proeftijd, niet doen. neem een wat ouder paard die al wat dingen kan, dat is voor jou makkelijk en idd een veelzeidig paard kopen dan kun je nog alle kanten op. en altijd laten keuren, als het namelijk iets mankeert kun je het nooit verkopen en als het te erg moet je hem zelfs in laten slapen! omdat je zelf nog niet veel van de verzorging weet moet je zorgen dat je op een stal komt te staan waar je altijdhulp kan krijgen. verder moet je voor de aanschaf de stalling smit lessen etc. regelen en vraag aan een ervaren iemand om mee te gaan zodat die kan zien of het paard werkeljik zo getalenteerd is als ze zeggen.

verder nog heel veel plezier en laat het weten als je iets op het oog hebt!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:54

Quellian schreef:
Hoe oud ben je?

Alsof leeftijd uitmaakt?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:16

RUBYWHITE schreef:
Quellian schreef:
Hoe oud ben je?

Alsof leeftijd uitmaakt?

Tuurlijk! Als zij minderjarig is, thuiswoont en het denkt rond te kunnen breien met een bijbaantje, dan is het wel handig dat je ouders achter je staan.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:33

leuk joh!!! En spannend natuurlijk. Sowieso zou ik er wel goed over nadenken, maar je hebt er waarschijnlijk wel duizend keer over nagedacht. Ik weet niet of je je paard thuis stalt of elders, maar als je m thuis stalt moet je er wel rekening mee houden dat je dan niet zomaar kunt gaan en staan waar je wilt. Je zult iedere dag je paard moeten verzorgen en voeren, en dan is t wel handig als je iemand hebt waar je op kunt bouwen bij ziekte, vakantie enz. Ook is t handig als je m thuis zou stallen iemand te kunnen raadplegen, want er komt best wat bij kijken om je paard te verzorgen, en das is t wel fijn als iemand je de 1e tijd een beetje begeleid. Op een stalling is dat denk ik niet zo'n punt, daar is altijd wel iemand die je wilt helpen.

En vergeet niet dat er veel kosten bij komen, tis niet alleen het paard aanschaffen, maar als ie iets gaat mankeren kost het vaak veel geld.

En verder zou ik zeker iemand met echt verstand van zaken meenemen. Als er geen papieren bij het paard zitten proberen mensen je nog wel eens te flessen over de leeftijd enz. Tis natuurlijk niet zo dat je geen oud paard zou moeten kopen, maar daar hangt natuurlijk een ander 'prijskaartje' aan dan een jong paard...en probeer verstandig te blijven en niet op het eerste paard meteen verliefd te worden, al is dat niet makkelijk. Toen ik mn paard ging kopen hadden we eerst een ander paard gezien. Hartstikke lief, maar de verkoper was niet helemaal eerlijk. Paard bleek al erg oud te zijn, volgens verkoper 13 jaar...Verder waren er nog wat dingen met dat paardje. Natuurlijk verdient dat paard ook een kans, maar ja ze vroegen er veel te veel geld voor....en hij was zooo lief...toch maar even verder gekeken en toen kwam ik echt mn droompaard tegen....
Daarom neem rustig de tijd en zet na een bezichting alles even op een rijtje en beslis niet overhaast. Want alle paarden zijn lief, maar met de ene heb je soms toch meer een 'klik' dan met dan andere. En vaak door enthousiasme vergeet je daar wel eens door heen te kijken.

Iig veel plezier en succes!!! En hou 'bokt' op de hoogte!!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:22

Citaat:
Tuurlijk! Als zij minderjarig is, thuiswoont en het denkt rond te kunnen breien met een bijbaantje, dan is het wel handig dat je ouders achter je staan.

ik was ook minderjarig toen ik mijn 1e paard kocht ook van een bijbaantje... ik zie t probleem niet hoor...

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:37

Quellian schreef:
Hoe oud ben je?

Aangezien in haar naam 85 staat, denk ik dat ze 18/19 is

Verder sluit ik me bij de rest aan, neem eerst een bijrijdpaardje en kijk of het echt kan en lukt

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:46

Ik zag ergens staan dat iemand aanraadde pas boven de €2000,00 te laten keuren. '
Als was het paard 500 euro zou ik het nog laten keuren. DA kosten kunnen snel oplopen en de kosten van de keuring heb je er dan zo uit. Vergeet niet dat recreatie paarden net zo gezond dienen te zijn als sportpaarden.

Verder zou ik ook willen aanraden om eerst een lease of een verzorgpaard te nemen en daar ervaren hoe het is een "eigen" paard te hebben.

Als je zelf wil kopen, neem dan altijd iemand mee (onafhankelijk) die verstand van paarden heeft.