Paard stallen op manege of thuis?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

Paard stallen op manege of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:37

Ik zou graag van jullie willen horen wat de voor- en nadelen zijn van een paard bij huis houden of op een manege stallen en waar jullie voorkeur naar uit gaan.

Gr. Forget

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:45

Het is maar net wat je wilt. Er zijn trouwens ook nog andere opties, ikzelf heb mijn paard bij een kleine pensionstal staan, met 3 andere paarden.

Bij mij thuis wordt ook lastig, aangezien ik op een flat woon

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:48

thuis stallen
voor: geen gezeur, je eigen regels, eigen keuze merk voer en bodembedeking, goedkoop.
Na: altijd iemand zoeken als je een dag weg wilt, alles zelf doen(3x per dag brok en een aantal keren hooi voeren, mesten etc), mestafvoer zelf regelen.
Manege
Voor: vaak wordt alles voor je gedaan(mesten, voeren en vaak ook loszetten), dus alleen de leuke dingen blijven over, makkelijker wat te regelen als je een dag weg gaat, meer faciliteiten.
Na: geen eigen regels, duur, vaak toch gezeur, geen eigen keuze qua voer kunnen maken.

Omdanks de luxe van een pensionsstal cq manege zou ik mijn paard absoluut thuis willen hebben!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:49

ik heb op pensionstallen gestaan en nu staan ze thuis.
Pensionstal is erg gezellig en kan motiverend werken
(- wedstrijden)
Maar helaas ook een hoop geroddel ......
Nu de paarden thuis staan, heb ik ook geen rekening met een ander in de bak te houden (erg fijn!!)
En ik weet wat ik ze voer en hoe laat (voordeel)
Makkelijk dekens verwisselen (voordeel)
Nadeel is als je een dagje weg wil of op vakantie wil - ik heb er 5 dus zet ze niet even op een pensionstal en ik heb nog katten en een hond en kippies vandaar - je moet altijd zorgen voor een goede oppas - iemand die je vertrouwd
Dat is een groot nadeel!!!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:23

Memuska heeft altijd op een manège gestaan met zo'n 100 paarden maar sinds vorig jaar staat ze thuis.
De voordelen van thuis te staan:
- Je bepaalt zelf wat je ze voert, in hoeveel porties en om hoe laat
- Geen bemoeials in de stallen
- Geen gezeur over dat je te veel stro of hooi gebruikt
- Dekens wisselen is veel makkelijker
- Veel meer contact met je paard
- Zelf uitmesten (vind ik een voordeel: op de manège werd het maar eens per twee weken oid gedaan en verder werd er opgestrooid, je kreeg op je dak als je zelf ging uitmesten en bovendien: wat je zelf doet doe je beter)

Nadelen:
Euhm... voor mij onbestaand!!

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:11

Voornamelijk voordelen bij de paarden aan huis. Alles op je eigen manier zonder bemoeizucht van anderen. Nadeel is dat je bij huis meestal geen binnenbak hebt en dus door weer en wind moet rijden. ( Of je moet ergens gebruik kunnen maken van een binnenbak ).

Raiza

Re: Paard stallen op manege of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:14

Memuska schreef:
- Zelf uitmesten (vind ik een voordeel: op de manège werd het maar eens per twee weken oid gedaan en verder werd er opgestrooid, je kreeg op je dak als je zelf ging uitmesten en bovendien: wat je zelf doet doe je beter)

Daarom staan mijn paarden ook lekker aan huis.
Vind het ook wel fijn dat je het veel sneller in de gaten hebt als ze een keer niet fit zijn ofzo, en het is veel goedkoper dan op een manege stallen

Het enige nadeel is dat ik thuis geen binnenmanege heb en dus afhankelijk ben van het weer. We kunnen wel bij een rijhal in de buurt gaan rijden, maar dat is alleen tot 18.00 uur en ik ben pas om 18.00 uur thuis van mijn werk.
Op een manege kun je (nagenoeg) altijd rijden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:56

Ik heb dus mijn paardjes thuis staan, een voordeel is geen bemoeizucht , maar een nadeel is dus als je ziek bent - kan er op een grote stal altijd iemand je paard doen. Ook overleggen mis ik wel....of dat iemand je even kan helpen als je 4 handen nodig hebt...
En voor het kijken naar andere (paardrijden) waar je toch van kan leren, moet ik nou op stap - en dat doe ik zelden.
Ga nu sinds een tijdje met mijn instructise mee op wedstrijd om dat bij te houden...
Het is een groot verschil thuis of op een pensionstal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:08

Thuis, thuis, thuis!

Geen gedonder met voer, geen gedonder met hele dagen op stal moeten staan. Zelf beslissen wat je voert, hoeveel je voert, wanneer je voert. Wat je in de stal gooit, wanneer je uitmest, hoeveel je opstrooit. Wanneer je langsgaat, wat je wilt gaan doen. Etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:10

Ik sta te popelen om mijn paard thuis te stallen. Wel moet je de verantwoording aan kunnen om elke dag verschillende keren voor je paard bezig te zijn. Beetje thuis zijn in de juiste verzorging en voldoende ruimte om op een veilige en paardvriendelijke manier te houden. Heb je niet de ruimte thuis om te rijden, moet je wel in de gelegenheid zijn om naar een rijhal/manege te kunnen.

Als je vrienden of buren hebt die je paard kunnen verzorgen als je een dag weg bent, zit je toch op rozen?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:41

Ikzelf heb mijn paard op een manege staan en bevalt me echt super.

Het voer wordt per paard afgestemd, dus zo krijgt elk paard de juiste hoeveelheid en nog van goede kwaliteit ook. Er wordt ook voor je gevoerd, dus hoef je niet zelf te doen.

De hoefsmid komt 2 x in de week, dus hoef mijn paard alleenmaar op een lijstje in te vullen als ze naar de hoefsmid moet. Als je paard aan huis staat moet jezelf een afspraak maken etc.

Wormenkuren worden allemaal tegelijk gegeven, dus hoef ik ook niet zelf te regelen, betaal alleen dan iets extra's bij de stalling.

Er is altijd toezicht over de paarden en bij ziekte worden paarden dan ook bijna 24 uur per dag in de gaten gehouden.

Als ik ziek ben of niet kan is er altijd wel iemand die het paard vezorgd.

Ook een voordeel vind ik, is de mestafvoer en het stro.
Ik kipe gewoon mijn kruiwagen leeg in een mesthoop en pak nieuw vers stro uit de schuur. Als je paard aan huis hebt staan moet je je mest af laten voeren en je stroopslag een keer in de zoveel tijd aanvullen.

Zo zijn er natuurlijk ook nadelen.

Je moet je aanpassen met de tijden dat je wilt gaan rijden en dit natuurlijk door de lessen die gegeven worden.

Er loopt natuurlijk altijd veel volk rond op zo'n manege en met de een kan je het beter vinden als met de ander, maar dat heb je natuurlijk overal. Ook op je werk bijv.

Ikzelf heb dus meer oordelen dan nadelen om op een manege te staan.

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 08:46

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik vind het nogal een moeilijke keus. Aan de ene kant lijkt het me geweldig om een paard bij huis te hebben, maar aan de andere kant hebben we verder niet veel tijd over. Je moet zorgen voor de mestafvoer en voor het eten. Op een manege stallen is erg duur en je hoort veel negatieve verhalen over roddelen e.d. Ik ben zelf een pietje precies en ben dus bang dat ik snel iets niet goed vind. Tevens heeft mijn man zeer weinig tijd om alles te onderhouden ivm zijn werk, dus komt er veel op mij neer. Tja, het blijft moeilijk. Een paard bij huis lijkt mij erg lekker en je krijgt een betere band met je dier, maar ik weet niet of alles te combineren valt. Overdag ben ik aan het werk, dus is er niemand die je paard in de gaten houdt. Ik zet de voor- en nadelen nog wel even op een rijtje.

Gr. Forget

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 08:50

thuis . We hebben een wei 10 minuutjes hier vandaan . Lekker alles in eigen hand en zelf alles bepalen . Nadeel is dat ik alles zelf moet doen (ben 16) en dat je elke dag door regen en wind moet voeren enzo

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:05

Memuska schreef:
Memuska heeft altijd op een manège gestaan met zo'n 100 paarden maar sinds vorig jaar staat ze thuis.
- Zelf uitmesten

idd
ikzelf ben ook niet 100% tevreden hoe de stallen hier uitgedaan worden...en daarbij als er nieuw zaagsel inkomt dan is het zo stoffig als iets

we zijn een huis aan het zoeken zodat onze paarden aan huis kunnen staan(niet vanwege de stallen hoor,maar ik vind het fijner om ze aan huis te hebben!) en dan komt er gelijk een goede rijbak in want nu kan ik 9 van de 10 keer niet rijden omdat het te stoffig,te nat of bevroren is

volgende week gaan we iig alweer naar een huis kijken,ben benieuwd

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:39

Ik heb 6 jaar een ponie gehad in pensionstalling en nu sinds 6 mnd. 2 ponies aan huis.
Het is heel erg zwaar ( al zeg ik het zelf ) maar het belangrijkste dat ik vind aan een paard thuis hebben is de band die je opbouwd.
Soms ga ik de post uit de brievenbus halen en loop ik langs en kan ik zomaar even een half uurtje wegdromen bij de wei, kijken hoe ze met elkaar omgaan.
Je leerd ze zo goed kennen, i.p.v. 2 uurtjes per dag effe naar stal.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:05

Memuska schreef:

Nadelen:
Euhm... voor mij onbestaand!!

Helemaal mee eens!
Ik kan naar haar toe wanneer ik wil, daar hoef ik niet eerst 20 minuten voor te fietsen .

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:56

Mijn pony kan niet thuis staan, te kleine tuin
Maar ik heb Mammon bij een pensionstalling staan, gewoon met binnen-buitenbak en een wei.
Het is wel soms lastig met de privélessen die er zijn, maar je mag er gewoon bij rijden.
Uitmesten etc. word gewoon gedaan.

Bij een Manege lijkt me eerlijk gezegt niks, die keuze had ik ook.
Je hebt altijd te maken met kindjes die langskomen en je paard vanalles gaan voeren, en je kunt soms niet rijden omdat er lessen zijn.
Je hebt natuurlijk ook uitzonderingen, waarbij de manege 2 bakken heeft enz.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:35

Voordelen van thuis:
- Je kan naar je paard toe wanneer je wilt
- Idd zelf (goed!!) uitmesten
- Je kan je paard binnen en buiten parkeren wanneer jóu dat uitkomt (dus niet wanneer de wei nou een keertje vrij is)
- Zelf voeren, mijn paard heeft thuis altijd hooi, had ie op de manege niet
- Rijden wanneer je wilt

Voordelen van manege:
- Hoefsmid komt "toch" elke week o.i.d.
- Dierenarts ook!!
- Een binnenbak (hebben wij thuis niet)
- Je kan gerust een dagje weg, mijn paardje staat thuis en als we een dagje weg willen, moet er meteen vanalles geregeld worden.
- Gewoon alle practische dingen (grote afspuitplaats enz.)

inib

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:09

Ik heb sinds 15 jaar mijn paard op een manege staan, daarvoor stond hij thuis, ik ben blij dat ik het gedaan heb, niet meer iemand moeten zoeken als je eens een weekend weg wilt, op tijd eten(ik mag zelf bepalen wat), elke dag uitgemest en elke dag naar buiten of los in binnenbak als ik erom vraag. Geen gezeur met aanvoer en afvoer van hooi en mest, altijd kunnen rijden weer of geen weer, nee het is de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb en geroddel, daar moet je boven staan.
En last van kindjes die paarden voeren hebben we niet, want er mag op stal niet gevoerd worden, een simpele regel die een hoop ellende voorkomt.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:12

Thuis!! Maar ja , mijn paarden hebben nooit op een manege gestaan , dus ik kan er ook niet van meespreken
Het liefst zou ik ze op een kleien pensionstalling zetten met 5 paarden ofzo waar ze een eigen binnenpiste hebben

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:26

Hmm... nog een groot voordeel van het thuis staan...
Je kan verliefd uit je raam kijken...
Je hebt veel meer contact met je paard...

En zelf vind ik het zelfs een beetje verwend... op een manege/pensionstal... voeren, mesten alles wordt voor je gedaan...
Hmm... oke... het zijn de minder leuke klusjes... maar eigenlijk vind ik dat je dat ook gewoon zelf hoort te doen...
Dat is mijn mening hoor

Duncan staat lekker thuis...
Het is veel werk... maar ook veel plezier!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:30

mijn voorkeur gaat naar een pensionstal,echt waar!

geen 3 x per dag zelf voeren
niet zelf voer kopen,vervoeren.
geen mestafvoer regelen.
geen onderhoud stal en weide
goede bak
leukere uitrijmogenlijkheden
gezelliger
motiverender

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:08

Thuis! Maar ik ben ook niet anders gewend dan dat mijn paarden bij ons thuis staan, dus ik kan je niet vertellen hoe het is als je paarden op een manege staan.
Dit zijn in mijn ogen de voor- en nadelen van je paarden aan huis hebben:

voordelen:
- je kunt op ieder moment van de dag naar je paard toe. (zonder reistijd!) Dit is natuurlijk vooral handig als je paard een blessure heeft!
- je bepaalt zelf wat je paard eet, wanneer ze te eten krijgen/ hoe vaak per dag ze te eten krijgen.
- je bepaalt je eigen regels en hebt geen last van anderen of geroddel.
- je bepaalt zelf hoe vaak je de stal van je paarden uitmest en hoeveel stro je erin doet
- als je een eigen wei hebt kun je zelf bepalen hoe vaak en hoe lang je je paard op de wei zet
- je houdt zelf de kosten in de hand
- als je iedere dag je paard verzorgt krijg je al snel een goede band met hem/haar
- je ziet al gauw of je paard gezond is of dat hij/zij zich wat ziek voelt, een blessure heeft etc.

Nadelen:
- als je op vakantie gaat moet je wel een betrouwbaar iemand hebben die op je paard past en hem/haar verzorgt.
- je moet dag in dag uit voor je paarden zorgen, ook als je een keer geen zin hebt om naar buiten te gaan zul je toch je paarden moeten gaan verzorgen.
- het kost natuurlijk wel veel tijd, want je moet echt alles zelf doen! Tenzij je natuurlijk ook nog een verzorger of bijrijder hebt.

casanova schreef:
mijn voorkeur gaat naar een pensionstal,echt waar!

geen 3 x per dag zelf voeren
niet zelf voer kopen,vervoeren.
geen mestafvoer regelen.
geen onderhoud stal en weide
goede bak
leukere uitrijmogenlijkheden
gezelliger
motiverender

Wat de mestafvoer betreft hebben we erg geluk: we hoeven maar een man bij ons in het dorp te bellen en hij zet een kar naast onze mesthoop, dan scheppen we alle mest in de kar en opgeruimd is netjes. Dan kunnen we weer een hele poos vooruit. Bovendien is het best gezellig om met zn tweeen mest te scheppen.

Bij ons op de straat (15 minuten stappen met je paard) ligt een ponyclub/ruitervereniging met binnen- en buitenbak waar je (als je lid bent) 24 uur per dag kunt gaan rijden, dus die goede bak is bij ons ook geen probleem. Verder wonen we in een landelijk gebied waardoor hier goede uitrijmogelijkheden zijn.

Zelf lijkt me dat niet iedere pensionstal/manege even gezellig is als je sommige verhalen hier op Bokt mag geloven, dus dat verschilt natuurlijk ook.

Het ligt er dus net een beetje aan hoeveel tijd je hebt en hoeveel tijd je aan je paard wilt/kunt besteden. En welke faciliteiten je in de buurt hebt: heb je goede uitrijmogelijkheden, heb je de beschikking over een bak? En natuurlijk ook je budget.

Succes met je keuze!