Mijn Verzorgpony is erg Druk tijdens t rijden.. Watnu?!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Mijn Verzorgpony is erg Druk tijdens t rijden.. Watnu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:30

Ik heb nog niet zo heel erg lang een verzorgpony.
Op de dag dat ik de proefrit ging maken, had ik er erg zin in.
Welsh, merrie, 1.37. 8 jaartjes en ze heette Goldstar.
Wat een lieverd!
Maar helaas was ze dat niet zo onder het rijden.. toen ik haar de hele tijd opnieuw aanspoorde gaf ze me toch een paar bokpartijen.
Toen ik haar eindelijk in draf had, bokte ze nog steeds de hele tijd in de hoeken van de bak. Aansporen in galop ging ook echter moeizaam.
Ik heb wel met zweep gereden, want de eigenaar van Goldstar zei dat ik met zweep rijden moest en als ze het fout deed meteen een dikke tik moest geven.
Ik vond het eigenlijk geen goede manier om haar de hele tijd zeer te doen. Ook al moet ik erg hard zijn bij haar.
Ik ben die dag er wel afgevallen. Die week erna spraken we weer af en viel ik er weer af. Ik heb zo niet echt zelvertrouwen meer.
Ik weet zelf niet wat ik goeddoe.. wat ik wel hoorde is dat ze me aan het uitproberen was en aan het kijken hoe ver ze me kon krijgen. Vanaf dat moment was ik een beetje bang of het me wel zou lukken om haar op het spoor te zetten dat ik hie de baas was.
Stoppen doe ik niet, ik ben best een doorzetter.

Ik ga zaterdag weer rijden maar ze is altijd hartstikke druk. Weten jullie misschien wat ik moet doen?! Voor het rijden longeren? Of doe ik misschien iets fout?! Ze rijd gewoon engelstalig en ze heeft een borsttuig tijdens het rijden om.
Reacties hoor ik graag.. alvast bedankt, Bokkers!
Laatst bijgewerkt door Fairytale op 24-11-05 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjj

Re: Mijn Verzorgpony is erg Druk tijdens t rijden.. Watnu?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:32

Wat jammer dat je verzOrgpaardje dit eerst allemaal met je uitprObeert.! gOed dat je dOorzet hOor.!
Ik zou niet weten wat jij fout doet..kan het niet zijn dat het paardje zo heftig tegen de zweep reageert..?? Of ze is je echt aan het uitproberen..!
vOlgens mij kan het ook zijn dat het tuig haar zeer doet tijdens het rijden dat ze daarom zo bokt..!
Je zou haar idd kunnen longeren of losgooien ofzo...!
Heel veel succes met d'r !

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:50

mischien kan de eigenaar het zadel laten nakijken??
en inderdaad mischien reageerd de pony wel te heftig op je been of zweep??
mijn paard reageerd heel fel tegen mijn been als ik iets te hard aandrijf vliegt ze weg
maar het kan ook aan het weer liggen hoor, de meeste paarden zijn nu erg fris

nemesis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:54

Het kan zijn dat ze ergens last van heeft...

Misschien idd van te voren longeren en je pony tijdens het rijden goed bezig houden met overgangen rijden en figuren.
Suc-6 ermee!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:57

Vraag of je even iemand mag meenemen om les te geven....
Dat kost minder, dan straks in het ziekenhuis
Zo via de compuer kunnen we je niet helpen

car0linee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:12

niet so leuk seg,, k heb dat probleempje eerst ook wel ff mt mn versorgpony gehad.. eerste keer dat ik erop wou ging ze bokken enzoo.. en die keer daarna ook.. toen hebben 2 meisjes mij geholpen en haar van te voren gelongeert ensoo en nu doet ze het steeds beter:D.. suc6 ermee!

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:54

Bedankt voor jullie reacties
erg lief dat jullie me willen helpen

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:55

tessie1985 schreef:
mischien kan de eigenaar het zadel laten nakijken??
en inderdaad mischien reageerd de pony wel te heftig op je been of zweep??
mijn paard reageerd heel fel tegen mijn been als ik iets te hard aandrijf vliegt ze weg
maar het kan ook aan het weer liggen hoor, de meeste paarden zijn nu erg fris

Ja, dat zou het ook kunnen zijn.
Misschien is ze nu ook wel hengstig. Dat ze opeens zo druk is.
Ik zal d'r maar longeren voor het rijden proberen.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:02

@ paardjj: Ja ik weet niet wat er met haar aan de hand is.
Ze is altijd al doodsbenauwd voor de zweep geweest heb ik gehoord.
De eigenaresse zei: 'Zolang jij de zweep gebruikt heeft Goldstar respect voor je'..
maar volgens mij is ze er eerder gestresst dan ontspannen van.

@ tessie1985: Sja.. dat is misschien ook nog een optie.
Of ze is misschien nu zo druk dat ze hengstig is..?
Daar had de eigenaresse het ook al over.. maar ze test me gewoon uit en dat vind ik wel erg vervelend.

Meraki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:16

Als je het nou eens aan een longeerlijn probeert dan? Misschien klinkt dat heel dom hoor, maar dat is het eerste waar ik aan denk..Gewoon aan de longeerlijn gaan oefenen, met iemand die je niet snel verplaatst. En als je pony helemaal gek wordt, probeer je dr terug te nemen naar de stap of evt stop! Dat laat je dr een paar stappen achteruit lopen, en rijd je weer verder.

En misschien heeft hij/zij wel ergens last van, probeer dat uit te sluiten.. kijk het zadel goed na.. kijk op drukplekken bijvoorbeeld.

Succes iig, en knap van je dat je zo'n doorzetter bent !

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:50

Idd goed dat je toch doorzet!

Maak haar van te voren aan de longe goed moe voor je erop stapt, en zet haar goed aan het werk zodat ze geen tijd heeft om ergens anders aan te denken. Met dit weer zijn de paarden allemaal wat fitter en lastiger dan anders, maar als ze iedere dag stevig gewerkt wordt zal het wel iets minder worden.

Het idee van Concorde vind ik wel goed, het rijden aan de longe, het moet allemaal wel veilig blijven