Kan je met een luchtzuiger fokken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Kan je met een luchtzuiger fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:19

Ik heb namens een vriendin van mij een nog redelijk jonge KWPN merrie te koop.
Zij is een luchtzuiger.
Omdat deze merrie verkocht moet worden als fokmerrie, vraag ik me eigenlijk af of het uitmaakt dat ze een luchtzuiger is...
Is het erfelijk? Of kan luchtzuigen schade geven aan een eventueel ongeboren veulen?
Ik bel om 12.30 ook de dierearts even.
Maar ik hoop nu alvast wat antwoorden te krijgen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:38

Mijn pony was een luchtzuiger en zijn moeder ook. Door sommige mensen wordt wel beweerd dat het erfelijk is maar zelf twijfel ik daaraan.

Natuurlijk ligt het aan deels ook aan de huisvesting (stress) en omstandigheden (voeding, beweging, afleiding) waarin een paard gehouden wordt of hij gaat luchtzuigen.

Mijn pony (toen nog verzorgpony) is gaan luchtzuigen op jonge leeftijd (een jaar). Toen hij enter was heeft hij nog een winter bij zijn moeder in een box gestaan en zij deed het heel erg. Zelf denk ik dat dit er veel mee te maken heeft gehad. Het kan mede door imitatiegedrag zijn dat hij is gaan luchtzuigen, maar ook door dezelfde niet-optimale huisvesting, of een combinatie. Veulens leren heel erg veel door imitatie gedrag, houd daar rekening mee. Ik zal niet durven stellen dat alle veulens van luchtzuigers per definitie luchtzuigers worden, ik schrijf alleen mijn eigen ervaring op.

LDRD

Re: Kan je met een luchtzuiger fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:53

Ik zou geen moeite hebben met de aanschaf van een luchtzuiger (heb ik ook feitelijk gedaan), maar fokken met een merrie die zuigt zou ik nooit doen. Het risico dat haar kinderen het ook gaan doen, hetzij omdat het wellicht mogelijk erfelijk is, hetzij omdat ze dit gedrag mogelijk kunnen overnemen, is mij te groot. Je raakt zo'n dier niet gemakkelijk kwijt en gezien de hoge kosten bij het fokken is het toch op zijn minst de bedoeling dat je enigszins uit de kosten raakt bij verkoop.
Ik fok alleen met merries met een onberispelijk gedrag.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:06

Het overgrote deel van de paarden gaan luchtzuigen omdat ze problemen hebben met de maag. Die gevoelige maag kan dus wel doorgefokt worden. En zo heb je ook meer kans op een luchtzuiger.
Ik heb gehoord dat veel Rubinstein en 007 nakomelingen er last van hebben. (007 weet ik niet zeker meer)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:30

ik sluit me aan bij needje

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:58

Wij hebben uit een luchtzuiger 5 veulens gefokt. 1 is ook gaan luchtzuigen en 2 andere hadden neigingen maar dat heeft niet door gezet. Ik hoef geen luchtzuigende fokmerrie meer en ik zal ook nooit met een hengst dekken die lucht zuigt.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:11

Ik rijd op een luchtzuiger. Bij haar zijn inmiddels 4 veulens gefokt waarvan de oudste 6 jaar is. Geen van deze nakomelingen zuigt lucht.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:20

Ligt eraan waar ie luchtzuigt. Aan de voorkant heb ik er geen probleem mee.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:21

Hoe bedoel je `aan de voorkant`?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kan je met een luchtzuiger fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:45

Aan de achterkant kan ook, zo'n merrie moet je dan dicht laten naaien.

Onze fokmerrie was ook een luchtzuiger (pas geleden verkocht). Ze heeft 6 veulens bij ons gehad, alle 6 hebben we nog, geen een is een luchtzuiger.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:53

ik heb een ontzettende luchtzuiger, en geen van haar 2 veulens heeft luchtgezogen. nummer 1 heeft bij elkaar zo'n 2.5 jaar direct naast mams gestaan, dus heeft het ook niet op die manier overgenomen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:45

Het is imo ook de grootste onzin dat ze het overnemen uit t niets. Ze gaan dat doen omdat ze ergens pijn/last hebben. Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger, en r is geen paard dat t over heeft genomen!