hoeveel mag een shet eten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

hoeveel mag een shet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:28

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe shetlander, en ze heeft al die tijd al dunne poep. Ik denk dat ze geen brokjes was gewend. Ik geef haar sóchtends een handje muesli en wat worteltjes, en s'avonds wat zemelen met musli. Soms krijgt ze s'ochtends een droge boterham in plaats van muesli.
Ik voer haar een beetje omdat mijn tinker ook voer krijgt en ze staan samen in een paddock met inloopstallen.
Mijn da zei dat ze niks hoeft, of hooguit een boterham.
Ik heb haar ook al ontwormd, dat moet ik over 2 weken weer doen.
Wat voeren jullie? Wat is goed tegen diarree?

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:50

Diaree kan door een hoop dingen komen.
Mijn vermoeden is de zemelen, die werken laxerend. Even stoppen met zemelen, en hooi aanbieden.
Wortelen / onworming / stalverandering kan ook oorzaak zijn. Maar dat lijkt mij minder dan de zemelen.

Een shetlander wat die moet eten is afhankelijk van het werk wat ie doet.
Alleen lekker staan is een half handje per voerbeurt genoeg (is eigenlijk meer om niet achtergesteld te voelen op je andere paard), ik zelf en niet schrikken heb een shet gehad die 2 x per dag 2 kilo biks en half kilo haver kreeg. Ik moet wel zeggen meneer stond per dag zeker 2 uur voor de kar en met minder werd hij mager.
Voer dus naar werk, shets zijn vaak toch te dik en iets minder voeren kan echt geen kwaad. Vindt je dat je pony te mager wordt dan wat meer voeren.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:52

Ik ga met hier boven mee, het hangt er vanaf wat voor werk die doet. Mijn shet wordt iedere dag zeker wel een uur gereden en krijgt een kwart per voerbeurt (2x) En dit is voldoende, uiteraard ook 2x hooi

Marloes_R

Re: hoeveel mag een shet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:14

Ze is pas anderhalf, dus ze doet nog niks.
Ik wist helemaal niet dat zemelen laxerend werken. Daar kan ik wel wat minder van geven.
Bedankt voor de tips!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:14

Mijn Shetlander van 1,5 krijgt 600 gram onderhoudsmuesli per dag en 2 dikke plakken goed hooi.