wat doen tegen mok?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

wat doen tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:09

Hallo,

een van onze oudere paarden heeft mok. Ik weet dat het komt omdat ze te lang op de weide gelopen heeft en dus veel te nat gestaan en nu heeft ze mok. Wat kan ik hieraan het beste doen? Heb al eens iets gehoord van bandages met eronder watjes in ontsmetting gedopt... helpt dat? En welke bandages moeten dat dan zijn? Stalbandages zeker?
Og weten jullie andere middeltjes die goed helpen? (naar het schijnt duurt het met zalf te lang...)

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:11

goed droog houden, wat bij ons wel hielp is er wat tandpasta op smeren ipv dat dure zalf(als het nog niet te erg is dan, is het echt erg zou ik dat wel doen )

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:12

ja maar het is al redelijk erg aan haar ene been. Daar zit er op de buitenkant echt al een hele harde korst aan :s
en met bandages met watjes in onsmetting erop vallen de korstjes er naar het schijnt af en dan pas goed roog houden ..is er mij vertelt... Klopt dat?
Of zijn er beter dingen?

anydale

Re: wat doen tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:14

Inderdaad erg goed drooghouden, ook de stal bekijken, is deze erg nat en vies, dan moet die beter bijgehouden worden.
Wat jij beschrijft klinkt wel als erge mok, dus ik zal het eerst helemaal korstvrij maken met betadine scrub (paard zal dit niet leuk vinden en het kan gaan bloeden) Dan smeer ik er altijd mokzalf van Sectolin op. Vind ik echt super spul!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:14

Mijn verzorgpony had het laatst ook, nu helemaal over. Dat kwam ook door een natte wei. Van de dierenarts kregen we een dikke witte zalf. Die helpt echt heel goed. Houd de benen goed schoon en droog ze goed met een handdoek. Dan die zalf erop smeren en binnen 10 dagen was het weg. Hij staat nog steeds elke dag buiten maar geen last meer. Heb wel even doorgesmeerd met de zalf nadat het over was.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:15

toen mijn paardje het had, heb ik gezorgt dat ze geen natte plekken in haar stal had, en haar benen droog gehouden.
en niet pulken! daar maak je het alleen maar erger mee
En toen is het weggegaan

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:15

Ow ik heb ook even getemt, dit hoort bij Medisch, misschien vind je daar nog veel meer informatie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:16

ik heb een leuk pastatje die ik heb verkregen van mijn hoefsmid.
Je moet het aan maken met zwafelpoeder (te halen bij de drogist ik betaalde 8 euro) dit meng je met zonnebloem olie en met nog bloem er bij.
Zwafel pakt de mok zelf aan, bloem maakt het dicht en de zonnebloem maakt de huidsoepel en zorgd er voor dat het een papje word.
Bij mijn pony was het met 3 dagen totaal verdwenen.Wel er lekker dik op smeren.(oja ik bracht het s'avonds aan en s'ochtents zag je het niet meer) mijn pony had trouwens zwaar mok zijn helebeen was op gezet.

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:15

Eerst het been in een emmer met Biotex zodat alle korsten eraf weken. Dan goed afspoelen droogmaken. En dan Hydrocortiderm erop kan je halen bij je veearts. En het is zo weg.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:54