Mijn paard krijgt witte haren op haar schoft??!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Mijn paard krijgt witte haren op haar schoft??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:04

Ik kwam een paar dagen geleden er achter dat mijn merrie witte plekjes op haar schoft krijgt en dat het steeds meer word (niet dat het nu zoveel is maar je ziet het wel)
het zijn duidelijk schuur of drukplekjes i don't know.
ze staat nu al een paar maanden onder een deken (ene keer staldeken dan weer een ander en ga zo maar door) en ik vroeg me af of dat van haar dekens kon zijn en of dat van dit jaar kon zijn. Ze heeft nu een staldeken op die ook een gedeelte van haar manen beslaat dus het is niet zo dat hij echt middenop die schoft stopt. Hij zit allen als ze aan het eten is van de grond wel strak op haar schoft en ik vraag me af of het daar van komt. een paar maanden geleden heeft ze wel een hele slechte deken op gehad, die verschoof steeds naar achteren en drukte en schuurde dan op haar schoft. ik heb gehoord dat witte haren altijd pas na een jaar verschijnen dus zou het kunnen zijn dat het dan van vorig jaar is??? en hoe makkelijk krijgen paarden van die plekjes? kan het zo zijn dat het van een deken is, of is het eerder van een te strak liggend dekje????

sorry voor de vele vragen

alvast bedankt

gr kayleigh

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:05

dit kan zeker door de deken zijn
*hier nog een schuldige
Als een deken niet past, komen er drukplekken. Daar komen witte haren voor terug
Kijk of je deken, zadel en weet ik wat allemaal goed past

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:07

maar zou dat ook echt van die staldeken kunnen zijn? want op zich pas hij heel erg goed, gewoon zoals een staldeken hoort te zitten. het is alleen dat als ze van de grond eet dat hij strakker zit maar dat is toch altijd bij dekens?
hoe lang duurt het voordat die plekjes zich vertonen?

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:40

heb ik ook.... maar al heeel lang is dat zo o.o. en.. precies als hij van de grond af eet is het wat strakker!! hmm..

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:41

narrator schreef:
heb ik ook.... maar al heeel lang is dat zo o.o. en.. precies als hij van de grond af eet is het wat strakker!! hmm..

Ik bedoel mijn pony heeft dat ook

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 23:43

gaat het nog weg want ik vind het echt niet mooi. buiten dat om is het ook nog eens niet goed voor je paard lijkt mij dus ik hoop dat iemand mijn vragen nog eens goed kan beantwoorden
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:46

Dit zijn drukplekken, normaal gaat dit niet meer weg...
Kan zijn door allerlei dingen die niet passen, je zadel + zadeldeken die drukt, je deken, ...

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 23:50

sh#t het zou wel vervelend zijn als dat door haar staldeken komt... als het door die deken komt..... even uitzoeken dus.
maar hij zit volgens mij echt alleen maar strak als ze haar hoofd omlaag doet en dat zie je toch bijna altijd bij dekens.... dan zouden alle paarden van die plekken moeten krijgen

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:46

komt door de deken ja. ik heb mijn paard ook één winter een deken omgedaan, op advies van de DA. (hij wordt altijd een beetje ingevallen in de winter, hoeveel je ook voert, dus misschien zou een deken helpen omdat hij dat minder energie kwijt was aan het warmhouden).
doe ik op een dag die deken af, is het helemaa kaalgeschuurd. in één dag tijd. waarschijnlijk heeft de deken verkeerd gelegen ofzo, maar goed. het haar is terug, maar helemaal wit. ik vind dit echt heel erg. ik zorg altijd zo goed voor ze, en nu heeft mijn paard dit door mijn schuld. echt ik vind het zo zonde...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:12

Weet je heel zeker dat het niet door het zadel komt? Of door een vies dekje of een dekje dat niet goed ligt? Trek je het dekje wel omhoog in de kamer?
Anouar kreeg ook witte plekken. Ik heb helemaal niet doorgehad dat het zadel niet goed lag, andere mensen vonden ook dat het zadel paste, maar dat was dus niet zo.

Witte haren komen niet pas na een jaar, die komen meteen.
Als de deken strak zit als ze eet ka je de bovenste gesp van de voorsluiting een stuk losser doen. De meeste dekens zijn te hoog aan de voorkant waardoor de aan de schoft trekken en de luchtpijp "afknellen" met eten van de grond.
Daar kan het dus ook door komen.

En voel je niet al te schuldig. Dit is gebeurd, als je nu een oplossing zoekt zou je paard er echt geen last van hebben. Die witte haren doen geen pijn (als de oorzaak weg is) en lelijk zou je paard het niet vinden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:55

doe voor de zekerheid een onderlap tussen de deken en de schoft, dat kan nog wel een helpen tegen het trekken.

en zorg dat iig al je dekjes schoon zijn, niet kunnen schuren en goed in de kamer getrokken zijn.

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:59

bedankt voor de reacties!
ik denk niet dat het van het zadel is want de plekjes zitten precies bovenop de schoft. ik zal de deken een stukje losser doen en het goed in de gaten houden
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx