oren knippen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Kirsten__

oren knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:26

hoi.
ik heb een vraagje.
bij mijn haf mag je wel ik de buurt bij zijn oren komen,
zolang je maar geen schaar mee hebt.
maar nu moeten ze egt geknip worden.
weet iemant hoe ik die moet op lossen,
zonder dat mij haf helemaal gek word?

groetjes kirsten

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:45

eerst gewoon ''knippen'' in de buurt van zijn hoofd.. alsie daar geen punt meer van maakt, telkens verder gaan tot jij bij zijn oren bent. En veel belonen natuurlijk.

En 'sluit het elke keer goed af' dus dat ie bijv blijft staan, en niet achteruit loopt. Blijf er ook niet een uur mee bezig, gewoon elke dag eventjes

__Kirsten__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:47

dank je boor de tip:D

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:48

Heb je z'n oren al ooit eerder geknipt? En zo ja hoe?? Want veel paarden haten het als je met een schaar echt in de oren gaat zitten. Je moet z'n oren dicht knijpen en dan de overtollige haren wegknippen. En dan kan je met de vinger nog wat haren eruit plukken, oor weer dichtknijpen en weer afknippen.
Dit werkt meestal het beste bij paarden die een hekel hebben aan oren knippen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:50

Praam d'r op en uitscheren

AikePeer

Re: oren knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:55

hoi het is eigenlijk geen reactie op jouw probleem maar ik zou in de winter niet teveel haar uit zijn oren knippen (zoiezo nooit teveel want die haren beschermen zijn oren tegen stof,kou regen) maar in de winter zou ik het helemaal niet doen.. nou ja als je tog besluit het te doen succes..

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:14

Mijn paard was bang voor de schaar dus hield ik een hand voor d'r oog en toen ging het prima!!Misschien helpt het bij jou ook.
groetjes suus

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:21

Remember schreef:
Praam d'r op en uitscheren

helemaal mee eens

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:22

Vonnie84 schreef:
Heb je z'n oren al ooit eerder geknipt? En zo ja hoe?? Want veel paarden haten het als je met een schaar echt in de oren gaat zitten. Je moet z'n oren dicht knijpen en dan de overtollige haren wegknippen. En dan kan je met de vinger nog wat haren eruit plukken, oor weer dichtknijpen en weer afknippen.
Dit werkt meestal het beste bij paarden die een hekel hebben aan oren knippen.

Ben ik het mee eens, en anders kan je de praam inderdaad gebruiken.

__Kirsten__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:39

ik heb 1 keer eerder zijn oren geknipt en toen had die een pram om
maar wou weten of dit ook anders kon
ook vindt ik de tip van de winter die tekort ook geod
bedankt allemaal

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:58

bij mijn paard is oren uitknippen onmogelijk. hij heeft ooit zijn hoofd gestoten, en daardoor een hele tijd een grote bult tussen zijn oren gehad. Trauma?

ik ben geen voorstander van de praam, of andere dwangmethoden, maar ik heb het toch geprobeerd bij hem, nou het hielp niets. hij was echt bijna in paniek, zo erg was het. dus heb ik besloten dat hij er niet zo netjes hoeft uit te zien. als hij het uit klierderigheid deed zou ik voor een andere aanpak gaan, maar dat is het zeker niet. ik oefen het wel, heel rustig, lekker zijn hoofdje borstelen en dan steeds verder naar de oren toe. het gaat steeds beter, dus ik hoop dat hij er ooit aan went. bij het omdoen van het hoofdstel en halster valt het mee.

ik vind het zo raar, want mijn paard vertrouwt mij verder volledig. hij doet ECHT ALLES als ik erbij ben, en vindt alles leuk. alleen die oren niet.
grootste nadeel is dat ik zijn oren niet goed kan controleren op viezigheid, en mijten en dergelijke dingen meer. toen de DA kwam voor zijn tanden (haakjes slijpen), werd hij verdoofd waardoor ik gauw even kon checken en bijknippen. als er iemand tips heeft, hoor ik ze graag! iemand heeft mij aangeraden om het te 'verdoven' met zo'n 'wormenspuit' (lijkt het op, ik ken het verder niet), maar ik wil het probleem niet verergeren, dus: iemand tips hiervoor?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:30

Verdoven is niet erg, kan juist heel goed werken. Als je dan ook maar heel voorzichtig doet, en eventueel niet meteen uitknipt, maar er alleen een beetje aan friemelt. Een paard dat verdoofd is zal het over zich heen laten komen en je kunt zo het vertrouwen winnen omdat hij ervaart dat het toch niet zo traumatisch is. Wel dus op een rustige en vriendelijke manier blijven benaderen, omdat je een getraumatiseerd paard hebt. En niet teveel ineens willen, want dat kan hij alsnog als traumatisch ervaren.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:29

Praam erop zetten. Alleen lange plukken uit de oren knippen. Kale oren zijn mooi voor de show maar niet praktisch tegen insecten en vuil.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:01

even praam erom en dan kan je zo het ergste wegknippen..

vraag anders even iemand met ervaring erbij