Paard in de winter in de bak i.p.v. wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Paard in de winter in de bak i.p.v. wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:50

Hoi,

Ik heb mijn paard aan huis staan en rondom ons huis hebben we 2 weides liggen. Vorig jaar heeft hij in de winter gewoon dagelijks wat uurtjes in de wei gestaan met het gevolg dat hij de wei kapot liep en het erg drassig en modderig werd.

Nu zit ik er aan te denken om hem de hele winter niet in de wei te zetten, maar dagelijks wat uren in de buitenbak (20x40). Deze is goed stevig omheind en ik kan eventueel een stroomdraadje boven de omheining maken. Dan kan mijn paard toch lekker wat rennen en buiten staan. Ook zorg ik er dan voor dat hij lekker flink wat hooi kan eten. Ik heb mijn paard er nog nooit op betrapt dat hij zand eet. Vinden jullie dit een goed idee?

Zijn er mensen met hetzelfde probleem? Dus waar het paard in de winter de wei niet op kan/mag en hoe lossen jullie dit op?

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:51

Ik heb altijd al meegemaakt dat de paarden in de zomer in de wei lopen en in de winter in de bak. Ik doe het ook met mijn paarden en het gaat super. Nu staan ze 's ochtens in de bak en 's middags in het land. Het werkt super.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:53

Bij ons op stal staan de paarden in de winter van 10.00u tot 17.00 u buiten in de buitenbak. Gaat hardstikke goed, kunnen hun energie kwijt en veelminder last van stalondeugden en bv. stalbenen.
Waar ik wel op zou letten is dat je het hooi niet op het zand legt, dan heb je kans dat het verwaait of onder het zand komt te zitten. Dan krijgt je paard wel dat zand binnen. Iets van een ton/ bak misschien?

Suc6!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:57

Mijn bijrijdpaard staat ook in de bak in de winter. 's Zomers kan hij op het land lopen bij de buurman, maar in de winter wil de buurman dit ook niet in verband met het vertrappen van het gras. Nu staat hij dus overdag in de bak met zijn vriendinnetje. Ze worden ook bijgevoerd met hooi.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:00

Mijn paard staat in de winter een paar uur in de bak. In de wie mogen ze niet en ze vinden dit beter dan de hele dag op stal staan. Soms krijgen ze een plakje hooi.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:01

zammetje schreef:
Waar ik wel op zou letten is dat je het hooi niet op het zand legt, dan heb je kans dat het verwaait of onder het zand komt te zitten. Dan krijgt je paard wel dat zand binnen. Iets van een ton/ bak misschien?

Ik doe het hooi in een grote speciekuip met een zware steen onderin.

Bedankt al voor jullie reacties!!! Hebben jullie een stroomdraadje rond de bak?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:07

Ja, wij wel!! Maar het andere paard moet ook echt achter stroom staan, anders denderd ze overal doorheen. Dus misschien is het bij jou niet nodig.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:38

ja, wij ook. De buitenbak is opgesplitst in 2, zodat er een ruinen en een meriegroep in kunnen.

Goed idee van de speciekuip!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:47

Mijn paarden lopen zo lang mogelijk op de wei. Dit is veelal tot begin/half november. Als het heel erg nat en drassig is zet ik ze in de bak.

Wij hebben de weide momenteel vrij kort omdat ze er lekker lang op hebben kunnen grazen. Bij nat weer ben ik bang dat als ze vliegen dat ze onder uit gaan. Dat ze het land vertrappen is momenteel niet zo erg omdat het begin 2006 over de kop gaat en opnieuw ingezaaid wordt.

Ik heb ze de laatste dagen met al die regenval in de bak staan. Mijn paarden vermaken zich goed in de bak (die hebben wij voor ons huis dus vanuit huis heb ik er zicht op). Ik voer ze gewoon hooi in de bak en er zit een automatisch drinkbakje in. Ze graven gelukkig geen gaten en knabbelen wat gras bij de randjes weg. Ze vinden het lekker om in het zand te rollen en hebben heel wat bekijks. De bak is omheint met hout en schrikdraad (boven elke plank zit een koort met stroom)...dit houd mijn eigen paarden wel binnen. Een vroegere pensionpaard had nog wel eens de neiging de omheining uit te testen

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:57

Bij ons lopen ze ook zo lang mogelijk op de wei. Alleen als het erg nat wordt blijven ze in de bak. Maar zodra het vriest gaan ze weer de wei in.

lauwtjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:30

Ik zit hier te denken om ze in de bak te gooien als het land te drassig is maar als het vriest is de bodem toch onwijs hard en hobbelig is dat dan niet slecht voor zijn benen?

milo

Re: Paard in de winter in de bak i.p.v. wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:05

de paarden bij ons op stal staan de hele winter in de bak. er is een speciale bak voor aangelegd, dat is heel handig.
het is niet zo goed voor het gras om je paarden daar in de inter in te laten staan, dan wordt het helemaal stuk getrapt en zo, dat is zonde. een bak is echt een goede oplossing.

MarionL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:13

Ook bij ons lopen ze de wintermaanden in de bak, als het vriest trekken we de bak goed vlak zodat ze er toch op kunnen, ook gooien we altijd een grote bal in de bak waar ze mee kunnen spelen

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:29

Bij ons staan ze ook weer op zand. Zo hebben we in het voorjaar weer een mooie wei! Ze krijgen hooi uit grote bakken. We hebben ze wel een zandkuurtje moeten geven omdat ze toch wel wat blaadjes van bomen ed van de grond en dus zand snabbelden.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:30

het lijkt mij een goed idee
Bij ons staan ze de hele dag op stal Want ze kunnen niet in de bak(allemaal gaten ) en land mogen ze ook niet op

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:35

Ach, in de winter denk je dat het nooit meer goed komt met de wei, maar in het voorjaar zodra het gras begint te groeien blijkt het allemaal reuze mee te vallen. Onze wei was behoorlijk zwart, maar we hebben dit jaar toch mooi 2x kunnen hooien en de paarden lopen er nog steeds. Wij splitsen de weide wel op in de zomer, zodat een gedeelte minimaal 3 weken paardvrij is.

_Aise_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:37

Bij ons staan ze ook 's winters niet in de wei.
Ze staan bij ons alleen ook niet in de bak, want die willen ze echt goed houden.
Daarom hebben wij een 'paddock' waar ze in gaan.
Je moet alleen wel goed zorgen dat je de drollen uit de bak haalt, want anders krijg je net zulke plassen en modder als in de wei en kan je helemaal niets meer met je bak.
Een ton is ook een goed idee, inderdaad, dan kan je die ton gewoon weghalen als je wilt rijden.
Maar zoals je leest is het inderdaad totaal niet gek dat een paard in een zandstukje staat 's winters
En ja: bij ons staat er ook een stroomdraadje om de paddock heen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:14

Wij hebben 2 weides, in 1 weide mogen ze heel de winter staan, die wordt dan in het voorjaar opnieuw ingezaaid, de andere weide willen we goed houden voor het voorjaar. We hebben een groep hengsten en een groep merries (met 1 ruin). De ene dag komt de ene groep in de wei en de andere in de bak, de andere dag wisselen we het om.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:12

als ik die van mij in de bak zet gaat ze kuilen graven (nog diep ook) en als ze vergeet dicht te gooien, met rijden stiekem erover heen springen hihi

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 23:37

Hmmm dus zon gek idee is het nog niet Nou joozz ik hoop eerlijk gezegd niet dat die van mij een graafmachine is, je hebt er dan wel een hoop werk aan hé

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:54

mijn pony loopt het hele jaar door in dezelfde wei...heb geen andere mogelijkheid omdat ik deze wei gepacht hbt.maar in het voorjaar delen we de wei in zodat het ook kan aansterken en voldoende gras weer groeit,,jahelaas is het zo in de winter gene gras,maar voer ze 1 xper dag bij met kuilvoer en brok is dat voldoende??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:08

Ik heb geen weide, en mijn paarden lopen elke dag in de rijbak of de paddock. Tot nu toe nog geen enkel probleem ondervonden w.b.t het zand. Ze krijgen wel hooi bijgevoerd op een voerplek, waar minder zand tussen het hooi kan komen.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 06:45

Wij hebben op stal een landje dat onwijs drassig is en een baan waar ze in kunnen staan. Ik heb gekozen voor de baan en daar staat ze altijd iedere dag een aantal uren in.
Niks aan de hand dat kan gewoon.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:06

Overigens ben ik wel vergeten te zeggen dat degene die die dag in de bak staan voordat ze eruit gaan nog even aan het werk gezet worden. Ze worden namelijk wel nog even voor de sleep gezet om de bak te slepen, zodat bij eventuele vorst 's nachts ze nog wel in de bak kunnen.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:43

Mijn pony staat in de winter gewoon enkele uren in bak maar in de zomer gewoon op het land behalve als er keuring is dan gaat ze een week of enkele dagen van te voren in bak.