Problemen met paard dat moet plassen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Problemen met paard dat moet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:21

Hallo,

Ik heb een wat raar probleem waar ik geen oplossing voor kan bedenken. Mijn paard (ruin 5 jaar) 'vergeet' vaak in de stal te plassen, waardoor hij op de les of tijdens het rijden vervelend wordt omdat hij moet. Net na het afzadelen of in de trailer gaat hij gelijk plassen. Hij plast ook niet als ik erop zit. Kortom al heel wat onnodig bedorven rijplezier.
Iemand een idee hoe je hem aan het verstand peutert dat het handiger is om dit vooraf te doen? Vooraf zet ik de trailer klaar of pak zijn zadel enz. vast zodat hij het wel door kan hebben dat er wat staat te gebeuren.
Wie heeft een idee?
Annet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:24

Geen idee
Ik heb er ook zo een
ik heb hem op concours tijden het losrijden wel eens ff op de trailer gezet, omdat hij dan idd direct gaat plassen.

1x was zijn nood zo hoog, dat hij tijdens een les heeft geplast, schrik niet duurde 3 kwartier (en de club genoten maar lol)
maar ik dacht, eens kijken of hij het echt niet doet.
Ik heb 'm toen zo ernorm beloond, maar helaas, daarna maakte het geen verschil.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:26

Zodra ik voel dat ze te gespannen wordt zet ik haar even stil en kroel haar, ga naar voren leunen/staan. En dan gaat ze vaak wel plassen, kan een paar keer proberen kosten voor het gebeurt. Hoe vaker je dat doet, hoe eerder ze door hebben dat ze onder het rijden ook mogen plassen. Altijd uitvoerig belonen. Als je kan fluiten, zou je dat ook zachtjes kunnen doen zodat ze wellicht gaandeweg dat geluid associëren met plassen. Zo hebben kennissen van me het ook hun paard aangeleerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:32

ow ja, dat fluiten
Grappig, dat heb ik ook geprobeerd, stond eens in een blad dat de paarden van Anky zo op commando plaste

Ik heb wat gefloten als hij in de stal plaste, maar op een vreemde omgeving..nope
Hij is verlegen zijn plassertje aan iedereen te laten zien denk ik

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:36

die van mij plast gelukkig wel onder het zadel soms gaat hij ervoor staan maar doet het niet. Dan help inderdaad echt het fluiten En als je nou gewoon doorrijd...hij zal toch ook moeten plassen onder het zadel . Soms kun je niet anders. stel dat je een rit door drunense duinen maakt dan is de trailer een eind weg. Soms helpt het ook om af te stappen en de singel wat losser te doen. Zo ben ik met die van mij begonnen. Maar nu durft hij het anywhere anytime

Ahumm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:59

Hoi,
fijn om te horen dat ik niet de enigste ben met zo'n paard en dat er nog wel kans is dat hij het gaat leren om het gewoon onder de ruiter te doen. Bedankt.

anydale

Re: Problemen met paard dat moet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:50

Mijn paard wil nooit op wedstrijd plassen, en tja dat zijn weleens lange dagen. Zo kan het voorkomen dat hij dan echt 12 uur lang niet plast. Als hij thuiskomt moe hij dan ook echt nodig. Hij heeft 1 keer op de trailer geplast, maar verder ook niet. Hij doet het eigenlijk alleen op stal, maakt niet uit waar, als er maar stro ligt

Quibus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:20

Die van mij wil ook alleen maar in stal plassen. Ook met stro in de trailer wil hij het niet op de trailer doen. Maar hij wil ook altijd eerst een rondje draaien voordat hij gaat staan. Daar is de trailer te klein voor

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:26

Die van mij is ook een 'verlegen plasser'... Maar zodra ik voor zijn stal sta af te zadelen is het feest, dan plast hij 9 van de 10 keer! Soms maar een heel klein beetje, heb het idee dat het dan meer tussen zijn oren zit dan dat hij op dat moment echt nodig moet (mmm, heb ik nu een 'dwangmatige plasser'?).

Hij plast tegenwoordig steeds vaker ook onder het rijden, tijdens een buitenrit dan. In de bak heeft hij nog nooit geplast. Dat spaart hij dus op totdat ik sta af te zadelen...

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:12

Hoi,
Het wordt tijd voor ingrijpen. Vandaag naar de manege geweest en na drie kwartier begint hij gewoon dienst te weigeren. Niet meer lopen en op been en zweep een beetje verzet tonen. Irritant
En mijnheer staat nog niet op de trailer of hij mest en plast dat het een lieve lust is. Ik zal toch wat strenger moeten worden en doorrijden tot hij het opgeeft anders gaat hij bepalen hoe lang de ritjes duren vrees ik.

groetjes
annet

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:52

Die van mij plast ook alleen maar in zijn stal. Toen hij manege pony was heeft hij wel eens 3 uur achter elkaar gelopen. En plassen nee hoor moest wel hoog nodig. Heb 1x mee gemaakt dat hij moest plassen.

Zelf eigenaarse van de manege zei zo dat heb ik heeel weinig van hem gezien

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:36

Weet je wat helpt? in de zomer dag en nacht op de wei zetten dan leren ze dat ze wel moeten plassen niet alleen als ze in het stro staan.

Die van mij had daar ook last van soms met rijden nu doet ie het ook gewoon tussendoor.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:08

Ik heb er ook zo één. Hij staat dag en nacht buiten, plast in de wei in de houtsnipper paddoc en in op het steen in de schuistal. Maar onder het werk plassen ho maar. Maar idd als hij moet wel vervelend gaan lopen doen. Niet meer willen lopen, niet meer god reageren op hulpen en ik zie hem helemaal stijf lopen (hij loopt voor de kar dus ik kijk zo tegen zijn kont aan)

Dus als iemand de oplossing weet hoor ik dat graag.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:58

Ik ken iemand die had het paard geleerd op commando te laten plassen. Zei had het zo gedaan:
Het paard plaste altijd direct wanneer hij in de stal kwam. Dus paard in de stal, en klepperen met het hengsel van een emmer, net zolang tot hij ging plassen. Op een begeven moment gaan ze de link wel leggen tussen het klepperen en plassen.