Exzeem erfelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Angela__

Exzeem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:14

Heej, ik heb een fjorden merrie van 3 jaar, een mooi luxe type (qua bouw) maar het enige nadeel is dat ze last heeft van soms hevige zomer exceem..
Ze is nog maar 3 jaar maar ik zit er aan te denken om haar over een paar jaar ( liefst natuurlijk ) te laten dekken door een luxe fjorden of haflinger hengst.. Zodra ik dat financieel aan kan.. Maar is nu mijn vraag of zomer exceem erfelijk is, want als dat wel het geval is dan gaat het niet door

Dit is haar:

Afbeelding

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:17

ik hou dit topic even in de gaten!

__Angela__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:19

hoezo

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:20

Ben er wel benieuwd naa~r!

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:40

Erfelijkheid is niet bewezen, maar er is ook niet bewezen dat het niet erfelijk is.
Jouw paard heeft het zo te zien in behoorlijk extreme mate (geen, manen, voorpluk en haast geen staart). Als jouw pony verder niet bijzonder interessant is wat papier betreft zou ik de gok persoonlijk niet wagen.

Niekes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:44

Heeft een paard al vanaf zijn geboorte exceem of komt dat pas op latere leeftijd?

BiancUgo

Re: Exzeem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:47

Staart en maneneczeem is niet besmettelijk. Maar kan wel gevolgen hebben voor de andere dieren in de kudde. Het paard met jeuk zal namelijk harder gaan bijten omdat hij dat zelf ook prettig vindt. En het kan het 'gezonde' paard zijn vacht of manen beschadigen. Er is wel een onderzoek gedaan naar de erfelijkheid. Het blijkt dat het wel erfelijk is maar het veroorzakende gen is nog niet gevonden. Waarschijnlijk wordt het door een hele groep genen veroorzaakt.

Bijmij op stal hebben we ook een fokmerrie met zomerexzeem en al haar nakomelingen hebben het.

Het is dus wel erfelijk zoals hierboven ook beschreven staat.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:48

Wij hebben laatst op school een lezing gehad van iemand die had onderzoek gedaan naar "staart en manen exzeem" en kwam tot de ontdekkina dat het dus een soort gifstof is die door de zon komt de gifstoffen slaan zich op in de manenkam en bij de staartaanzet en doordat de gifstoffen zich opslaan daar krijgt het paard jeuk

Het verhaal dat de paarden jeuk krijgen door vliegen is niet waar de paarden hebben last van jeuk door de gifstoffen en door het schuren komen er kleine beetjes gif vrij en daar komen de vliegen op af en heeft het paard alleen maar meer jeuk.

de man heeft ook ontdekt dat het eigenlijk niet erfelijk is maar de merrie heeft de gifstoffen wel in haar bloed en geeft die dus door aan haar veulen door middel van de navelstreng dus het veulen krijgt het wel

het middel dat er voor zorgt dat je paard weer helemaal geneest van "staart en manen exzeem" heet: "Novelcure" ik heb erb geen ervaringen mee en het schijnt heel erg duur te zijn maar als je paard zich dan stukken beter voelt en nooit meer jeuk heeft

In jou geval zou ik dus niet met je merrie fokken omdat je zelf al aangeeft dat jet het niet bijzonder ruim hebt en dus zo'n dure kuur niet kan betalen

succes ermee

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:49

Bij mijn verzorpgpony's (zijn ook fjorden, weet de leeftijden niet) Heeft de moeder geen zomerexzeem maar de dochter wel (niet zo heel erg)
En van de vader weeet ik het niet

Groeten haffiefreak

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:51

bij mensen is eczeem erfelijk dus waarom niet bij paarden? misschien is gewoon de gevoeligheid van de huid erfelijk?
nou hebben sowieso enorm veel fjorden last van zomer eczeem...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:52

Exceem is niet erfelijk, het zit niet in de DNA van een paard.
Het is wel zo dat bepaalde stoffen al vanaf het begin via de navelstreng en later via melk worden doorgegeven op het veulen waardoor het ook exceem kan ontwikkelen.
Er worden dus vanaf het moment dat de foetus ontwikkeld een gifstof afgegeven door moeder, hierdoor reageren de nakomelingen heel sterk op de mugje(of het zonlicht, niemand weet nl. waar een zomerexcemer op reageerd.)
Op deze manier is het wel overdraagbaar maar het zit dus niet in de DNA.(en daardoor heeft het niet de term erfelijk maar overdraagbaar gekregen)
Mijn advies, niet doen dus.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:58

aafje87 schreef:
Exceem is niet erfelijk, het zit niet in de DNA van een paard.
Het is wel zo dat bepaalde stoffen al vanaf het begin via de navelstreng en later via melk worden doorgegeven op het veulen waardoor het ook exceem kan ontwikkelen.
Er worden dus vanaf het moment dat de foetus ontwikkeld een gifstof afgegeven door moeder, hierdoor reageren de nakomelingen heel sterk op de mugje(of het zonlicht, niemand weet nl. waar een zomerexcemer op reageerd.)
Op deze manier is het wel overdraagbaar maar het zit dus niet in de DNA.(en daardoor heeft het niet de term erfelijk maar overdraagbaar gekregen)
Mijn advies, niet doen dus.

lees mijn stukje nog maar eens daar stond bijna het zelfde

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:00

ik ga binnenkort nar een lezing van Ad Voeten over erfelijkheid, aangezien ik zelf in de ijslanders zit (daar komt voor eczeem voor) was ik al van plan deze vraag aan hem te stellen.

ik zal het antwoord zeker op bokt zetten!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:11