ik heb zoals jullie weten 4 paardjes. we hebben een stuk grond van zo een 3 hectare. nu zet ik de wei altijd af met piketten (weet het juiste woord niet
) en draad ,deze worden elke dag een stukje voort gezet. ik doe dit omdat ik een fjord en een haflinger heb die je bijna kunt rollen
. bij mijn hengst zijn wei doe ik dit ook, maar elke dag als ik bij de wei aankom staan ze altijd aan de andere kant van de draaden ligt alles tegen de grond, ook bij mijn hengst . nu straft mijn vriend ze altijd, en mijn hengst is een enorme angsthaas .zo had mijn vriend hem een aantal weken geleden ook aan de andere kant van de draad aangetroffen en wou hij hem terug jagen, maar mijn paardje had enorm veel bang van de draad die op de grond lag ,en wou hier dus niet over, op den duur smeet mijn vriens met zijn halster naar het paardje en deze ging door de draad die nog wel recht stond en al de paaltjes uit de grond, hij natuurlijk blindelings met die draad en de paaltjes door de wei, op den duur is hij dan toch zijn stal ingerent en is daar hijgent blijven staan. hij zweete zo erg dat het leek of ik had juist een halfuur met de tuinslang op hem gespoten. mijn vriend zo kwaad dat hij weer door de draad was gegaan dus hij de hengst opgesloten, het bovenste luik ook toe. ik bij hem in het stal gegaan met een zweetmes zo veel mogelijk zweet weggedaan en een zweetdeken opgelegt, kreeg ik nog te horen dat ik hem moest laten doen dat hij maar moet leren luisteren, ja staan roepen tegen mekander, ik vind dit absoluut niet de juiste manier om hem dit af te leren. hij is 2en half al enorm bang en dit helpt er niet bij. ik voel gewoon als mijn vriend bij hem in de stal komt hij verstijft. ook doet hij hetzelfde met de merries als ze weer door de draad gegaan zijn.deze gaan dan direct naar hun stal, en dan mogen ze een dag of 2 de wei niet in. maar 2 dagen later doen ze dit natuurlijk terug. was het niet zo dat een paard een korttermijn geheugen heeft en dus op dat moment niet weet wat hij foet gedaan heeft? en hoe kan je ze dit het beste afleren? door te straffen? ik weet het allemaal niet meer. maar ik wil niet dat mijn paardje nog meer schrik gaat krijgen.groetjes
Hij helpt zo jouw paard naar de filistijnen, het paard heeft geen vertrouwen meer in de mens en zal dus in de toekomst alleen nog maar moelijker worden, misschien zelfs wel gevaarlijk. Als je niet met een hengst om kunt gaan dan moet je hem verkopen. Hoe zou jij het vinden als je doodsbang wordt gemaakt als je niet eens weet waarvoor?
): het is een hengst, die zullen altijd proberen uit te breken