straffen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

straffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:25

hoi,
ik heb zoals jullie weten 4 paardjes. we hebben een stuk grond van zo een 3 hectare. nu zet ik de wei altijd af met piketten (weet het juiste woord niet ) en draad ,deze worden elke dag een stukje voort gezet. ik doe dit omdat ik een fjord en een haflinger heb die je bijna kunt rollen . bij mijn hengst zijn wei doe ik dit ook, maar elke dag als ik bij de wei aankom staan ze altijd aan de andere kant van de draaden ligt alles tegen de grond, ook bij mijn hengst . nu straft mijn vriend ze altijd, en mijn hengst is een enorme angsthaas .zo had mijn vriend hem een aantal weken geleden ook aan de andere kant van de draad aangetroffen en wou hij hem terug jagen, maar mijn paardje had enorm veel bang van de draad die op de grond lag ,en wou hier dus niet over, op den duur smeet mijn vriens met zijn halster naar het paardje en deze ging door de draad die nog wel recht stond en al de paaltjes uit de grond, hij natuurlijk blindelings met die draad en de paaltjes door de wei, op den duur is hij dan toch zijn stal ingerent en is daar hijgent blijven staan. hij zweete zo erg dat het leek of ik had juist een halfuur met de tuinslang op hem gespoten. mijn vriend zo kwaad dat hij weer door de draad was gegaan dus hij de hengst opgesloten, het bovenste luik ook toe. ik bij hem in het stal gegaan met een zweetmes zo veel mogelijk zweet weggedaan en een zweetdeken opgelegt, kreeg ik nog te horen dat ik hem moest laten doen dat hij maar moet leren luisteren, ja staan roepen tegen mekander, ik vind dit absoluut niet de juiste manier om hem dit af te leren. hij is 2en half al enorm bang en dit helpt er niet bij. ik voel gewoon als mijn vriend bij hem in de stal komt hij verstijft. ook doet hij hetzelfde met de merries als ze weer door de draad gegaan zijn.deze gaan dan direct naar hun stal, en dan mogen ze een dag of 2 de wei niet in. maar 2 dagen later doen ze dit natuurlijk terug. was het niet zo dat een paard een korttermijn geheugen heeft en dus op dat moment niet weet wat hij foet gedaan heeft? en hoe kan je ze dit het beste afleren? door te straffen? ik weet het allemaal niet meer. maar ik wil niet dat mijn paardje nog meer schrik gaat krijgen.
groetjes

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:34

dit is absoluut niet de manier om met paarden om te gaan.
Ik denk dat op deze manier straffen alleen maar een averrechts effect heeft, een paard weet begot niet waarom hij gestraft wordt als hij al een tijdje geleden iets verkeerd heeft gedaan .
Dat is hetzelfde als een peuter straf geven voor iets wat ze een uur geleden hebben gedaan.
Paarden hebben een slecht kortetermijn geheugen!!!

Ik denk dat je je "vriendin" maar even een cursus agressie control moet cadeau doen voordat ze ooit weer een voet in het land/stal zet.

Ik denk dat je het beste stroomdraad kan instaleren incl. stroom zodat het nooit meer gebeurdt.

En bedenk wel, een hengst is erg gevoelig het zou me niets verbazen als de hengst je vriendin uit frustratie nog een keer heel hard grijpt met alle gevolgen vandien!!!!
Een hengst zal op den duur gelijk met je afrekenen voor alle dingen die die door een rivaal(en die rivaal is je vriendin geworden terwijl er normaal gesproken een leiderschaps band is tussen mens en paard!!) met hem zijn uitgehaald!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:38

Paarden zullen totaal de link niet leggen tussen het omver lopen van de paaltjes en het vervolgens de stal ingejaagd worden en het luik helemaal dicht. Deze manier van 'straffen' heeft totaal geen enig nut.

Wat betreft de hengst: ik denk dat je vriend nu beter even kan werken aan het krijgen van een band gebaseerd op respect met dat beest ipv hem opjagen of opsluiten.

Je kunt nu beter investeren in een deugdelijke omheining ipv dat je de paarden probeert te straffen.

dorientjuh

Re: straffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:01

(sorry dat het grof is, maar ik vind ik echt) Ik zou jouw vriend een klap voor zijn kop geven en hem nooit meer met jouw paarden laten omgaan, is hij nou helemaal gek geworden! Hij helpt zo jouw paard naar de filistijnen, het paard heeft geen vertrouwen meer in de mens en zal dus in de toekomst alleen nog maar moelijker worden, misschien zelfs wel gevaarlijk. Als je niet met een hengst om kunt gaan dan moet je hem verkopen. Hoe zou jij het vinden als je doodsbang wordt gemaakt als je niet eens weet waarvoor?

Nou goed, ik denk dat mijn mening zo wel over komt. Denk ook eens aan Natural Horsemanship, dat is een heel wat betere manier.

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:06

hoi,
ja ik dacht het al en heb het hem al een paar keer gezegt. hij is de laatste tijd enorm aggressief tegen de paarden.niet dat hij ze een stamp geeft of wat dan ook, maar op de manier dat ik juist omschreven heb. hij denkt dat hij het zo zal halen, maar ik zeg hem altijd dat dit niet de manier is dat ze niet weten waarom ze nu juist gestraft worden.zeker de hengst, die zoekt altijd steun bij mij dan.ik heb hem al regelmatig gezegt dat zeker de hengst wel eens een keertje zich zal wreken , maar dan lacht hij mij uit.vroeger had hij veel meer gedult, maar sinds we onze zaak hebben reageert hij zijn frustraties uit op de paarden als er iets niet lukt, als ik er dan iets van zeg heb ik het altijd gedaan en wordt hij kwaad op mij, dat wil niet zeggen dat ik hem zijn gang laat gaan. hoe zou ik mijn paardjes dit het beste kunnen afleren? er staat voldoende stroom op, maar de hengst begint er nu over te springen. het gaat hier enkel over de piketten met draad om de wei mee voort te zetten, de omheining rond de wei hebben we nooit geen problemen mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:09

Heeft totaal geen nut wat hij doet

er zijn ook verplaats bare paaltjes van 140 hoog, misschien is dat wat?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:10

Hengst castreren en dan lekker bij elkaar zetten. Zie niet in waarom een jong dier apart moet staan, bevordert niet echt z'n gedrag, vind ik echt zielig.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:32

Ik sluit me aan bij de andere opmerkingen hierboven.
Staat er trouwens wel stroom op de draad?

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:49

de hengst doet het niet alleen ,de merries ook en het is niet richting mekander, ze staat voor het moment in verschillende weilanden, er staat voldoende stroom op , ik was ook al aan het denken aan die paaltjes van1m40 kan je zo een klemmetje opzetten zodat je 2 draden boven mekander kunt plaatsen. en ik laat hem voor het moment hengst hoor, vertoont voor het moment geen enkel hengstengedrag staal elke avond een dik uur tussen de merries ,maar daar heeft hij totaal geen oog voor. ook zijn er veel paarden onder andere merries en ruinen die dag en nacht alleen staan,maar daar gaat het nu niet over. ik vroeg me af of je een paard mag straffen als hij door de piketten heen gaat?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:16

Antwoord op je vraag: nee. Moet je zelf maar zorgen dat het beter in elkaar steekt, kun je een paard niet voor straffen.

En daarbij (jaja, ookal wil je het niet horen ): het is een hengst, die zullen altijd proberen uit te breken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:18

nee, daarvoor mag je niet sraffen

Zelf heb ik een ruin, die breekt ook uit.
Springt over 140 heen
kruipt onder 40 cm door en er stond veel stroom op.

En waar ging hij dan naartoe?
Juist andere paarden

Staat hij samen, blijft hij achter 40 cm staan

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:22

misschien moet vriendlief maar even een tijd bij de paarden wegblijven en zich gaan verdiepen dmv boeken en video banden

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:25

KiWiKo schreef:
misschien moet vriendlief maar even een tijd bij de paarden wegblijven en zich gaan verdiepen dmv boeken en video banden

Of op judo

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:11

wat een agressieveling, als ik het mag zeggen.

misschien kan je hem een keer vragen hoe hij zich zou voelen, als hij 3 jaar geweest zou zijn en per ongeluk een glas omgegooid had, en zijn moeder zo zo tegen hem tekeer gaan.

die weet zich echt niet in te leven, in paarden.

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:11

hahaha,
tja kheb al een kerstcadeau in gedachten een boksbal ofzo. nee ik heb het hem gisteren eens gezegt wat ze hier op bokt van zijn geweldige gedrag vonden , hij was wel boos op mij, maar hij heeft mijn paardje niet gestraf, en hij stond weer aan de andere kant van de draad. de merries zijn ook niet gestraft geweest, die gaan er nl. ook over voor het moment staat er zo een drie meter nog achter de piketten en ervoor,waar ze staan zo een hectare, maar ja het gras is altijd groener aan de andere kant he. en ja je mag zo veel zeggen over een hengst als je wil, maar of ik er heen luister is een andere zaak . groetjes en al bedankt om mijn vriend te bekeren