Knagen en knauwen onder het rijden. geen leuk geluid.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Knagen en knauwen onder het rijden. geen leuk geluid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:08

hallo

ik heb sinds vorige week zaterdag een nieuw paardje van 4 jaar.

ik wist voordat ik hem kocht dat hij op zijn kaken knaagt.. en dat dat een niet prettig geluid maakt. ik kende meer paarden die dit hadden.

dus ik vond het geen hinder want verder was hij 100% goedgekeurd.
maar nu ik hem bijna 2 weken heb. zit ik naar oplossingen te zoeken.

Ligt het aan zen tanden i.v.m. wisselen?

ligt het aan het bid? ik rij met een enkelgebroken bit 18mm ?

ligt het aan zijn jong heid en speelsheid met zijn tanden?

ik ben erg zacht in de hand en rij altijd eerst de achterhand eronder voor dat ik voor ga trekken( ik trek dus nooit) dus ik rij van ahter naar voor en hij doet alles perfect alleen hij knaagt enorm?

wat gaat er mis. waarom doet hij dit? wat is de oorzaak ? zijn er meer met dit soort probleem?

kan een K& K bit helpen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:13

Rijd je met meerdere paarden? Ik rijd vaak op een paard dat andere paarden niet zo leuk vind. Vervolgens als ze langskomen gaat ze ook die geluiden maken. Het kan zijn dat jouw paard het zichzelf heeft aangeleerd als een soort tic, maar het kan idd ook met wisselen te maken hebben. Desnoods even de DA vragen of hij in zijn mond wil kijken, beter het zekere voor het onzekere nemen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:16

of hij kauwt lekker onstpannen op het bit kan ik nou niet echt als storend ervaren

XUlyssesX

Re: Knagen en knauwen onder het rijden. geen leuk geluid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:20

knauwen op het bit is het jammer genoeg niet

onder het rijden shuiven zijn kakan over elkaar heen en maakt dat een raar geluid.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:21

KiWiKo schreef:
of hij kauwt lekker onstpannen op het bit kan ik nou niet echt als storend ervaren

doet mijn 4 jarige ook,
in het begin van eht rijden niet zo,
maar naarmate hij los begint te worden doet hij dit best vaak !

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:22

knaagt jou 4 jarige dan op het bit of op zijn eigen tanden ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:24

Nee het is idd geen leuk geluid, echt knarsetanden maar dan een vrij hoog geluidje toch?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:29

Miss_Montana schreef:
Nee het is idd geen leuk geluid, echt knarsetanden maar dan een vrij hoog geluidje toch?

ja klopt.

ik vind het nu vrij normaal omdat het geen hinder voor mijn paard is maar mensen kijken me aan tijdens het rijden en vragen wat het geluid in godsnaam is dus ik probeer er nu achtr te komen waar het aan ligt en of het ook te veranderen is.( hoeft van mij niet persee als ik de oorzaak maar kan vinden)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:34

de mijne doet het op zijn bit !

doet de jowue het op de tanden??
anders zou je gewoon eens de da kunnen bellen,
dit voorleggen en kijken wat zij ervan zeggen !

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:35

hallo

hij knaagt echt of najah knarsetand op zijn eigen gebit. de dierenarst zegt dat ik moet afwachten en kijken of hij wisselt.

maar bij zijn vorige adres knarsde hij ook al. en een paard doet niet een maand over wisselen toch? of wel?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:42

Is het misschien te vergelijken met klappertanden? Ik ken het geluid, mijn merrie doet het ook zo nu en dan. Ik heb altijd het idee dat het een vorm van protest is, ze doet het voornamelijk als ik iets van haar vraag wat ze niet direct begrijpt/wil uitvoeren. Als ik me dan een beetje focus op dat probleem wordt het klappertanden erger, vandaar dat ik het vermoeden heb dat het een vorm van verzet is.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:44

MarchaL schreef:
Is het misschien te vergelijken met klappertanden? Ik ken het geluid, mijn merrie doet het ook zo nu en dan. Ik heb altijd het idee dat het een vorm van protest is, ze doet het voornamelijk als ik iets van haar vraag wat ze niet direct begrijpt/wil uitvoeren. Als ik me dan een beetje focus op dat probleem wordt het klappertanden erger, vandaar dat ik het vermoeden heb dat het een vorm van verzet is.

Verzet is het absoluut niet ( vermoed ik) want hij doet het alleen als hij heerlijk ontspannen loopt en lekker door de rug is . daarom vind ik het zo raar ..

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:49

Tja, vreemd... Mijn paard loopt bij het klapperen overigens ook nog wel gewoon ontspannen door, toch lijkt het klappertanden me opzich niet normaal. Ik merk dus zelf wel duidelijk dat het erger wordt naarmate ik iets doorvraag zeg maar, daaruit kan ik dus wel concluderen dat het echt verzet cq protest is. Hoe is dit bij jouw paard? Wordt het niet erger of trekt het door iets anders te doen niet weg dan?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:50

misschien heeft ie dan ergens last van.. die van mij doet het op zijn bit... (hij heeft spierpijn in zn rug, daarom doet ie dat)
laat 'm voor de zekerheid nakijken door de VA ofzo..

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:51

bij het springen en wijken stopt hij maar op de volte wanneer hij heel erg door de rug is en lekker loopt dan begint hij te knarsen en daar blijft hij dan mee doorgaan.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:54

het kan niet aan pijn liggen

hij is vorige week Rontgerlogisch goedgekeurd en vetenarie.. ( sorry mijn dierenarst termen zijn misschien niet correct.)

hij is 100% goedgekeurd en overal is naar gekeken

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:54

Tja als je het zo stelt lijkt het me inderdaad geen protest oid. Maar het is dan vast ook anders als ik bedoel? Echt knarsen en geen klappertanden als bij mijn paard? Als het puur knarsen is en je paard is op dat moment gewoon ontspannen dan zou ik denken dat het voor hem een manier is om zijn ontspanning te tonen. Misschien kun je het een keer navragen bij een veearts maar verder zou ik me er dan maar niet al te veel zorgen over maken

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:56

MarchaL schreef:
Tja als je het zo stelt lijkt het me inderdaad geen protest oid. Maar het is dan vast ook anders als ik bedoel? Echt knarsen en geen klappertanden als bij mijn paard? Als het puur knarsen is en je paard is op dat moment gewoon ontspannen dan zou ik denken dat het voor hem een manier is om zijn ontspanning te tonen. Misschien kun je het een keer navragen bij een veearts maar verder zou ik me er dan maar niet al te veel zorgen over maken

owkej reuze bedankt dan zal ik mij eerst geen zorgen gaan maken.

ik blijf wel doorvragen naar andere ervaringen misschien kom ik er dan precies achter waarom hij het doet

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:59

mischien eens een tandarts laten kijken ik denk dat die er meer van weten als een DA

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:08

Denk dat dit het bekende tandenknarsen is. Vaak wordt dat wel gezien als een soort protest of frustratie van het paard.
Maar of dit bij jou paard ook het geval is kan ik niet zo zeggen natuurlijk.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:02

Die van mij knarsetand ook tijdens het rijden, maar dan alleen als hij in verzet is en hij het begint te verliezen. Bij die van mij is het dus echt frustratie.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:06

SunnyBoy schreef:
Die van mij knarsetand ook tijdens het rijden, maar dan alleen als hij in verzet is en hij het begint te verliezen. Bij die van mij is het dus echt frustratie.

owkej. en blijft hij het dan lang doen?

en ken je meer paarden die dit doen?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:26

ik ga vanavond mijn instruteur wel even vragen

hij rijd namelijk ook veel jonge paarden

mischien heeft hij er ervaring mee.