Tongprobleem jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiana

Tongprobleem jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:24

Wie weet hoe dit op te lossen ?

Paard : 3,5 jaar, onbeleerd, kent wel longeren en een longeersingel.

Zodra ik hem een bit indoe, krult hij zijn tong op achter het bit, soms doet hij de tong over het bit, maar nooit eronder zoals het hoort.
Ik heb geprobeerd.......een dubbel gebroken bitje, een watertrens en een happy mouth bit.
Vandaag beet hij dus door al dit geklooi flink op zijn tong, een mond vol bloed was het gevolg.

Ook heb ik het bit al heel hoog ingedaan, maar dat maakt ook geen verschil.
Ik longeer hem dus aan het halster wat over het hoofdstel heen zit, aangezien hij dus geen druk in de mond kan hebben.
De neusriem strak aantrekken heeft ook geen effect.

Wie werkt er veel met jonge paarden en is bekend met dit probleem ?
Hoe heb je het opgelost ?
Ik ben zeer ervaren met jonge paarden, maar heb dit nog niet meegemaakt.

Voor ik erop ga zitten moet hij eerst het bit accepteren, vandaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:40

hm..idd lastig.

ik heb hier opzolder een rubberen dingetje liggen wat je aan het bit moet bevestigen (in de midden) daar zit een soort lepel in zodat een paard zijn tong er niet over kan gooien.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:43

heb ik ook al aan zitten denken, maar om nu al gelijk met allelei hulpmiddelen te werken, staat mij toch tegen.
Als hij zijn tong achter het bit doet, krijgt hij hem er met een tonglepel, niet meer onder..............
toch bedankt voor je meedenken.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:47

Advies dat ik ooit ergens las hiervoor: Bitje indoen, vrij laag en teugels en neusriem eraf halen, dan biks geven. Dan moet hij zijn tong onder het bit doen om te kunnen eten. En leert hij hoe het bit het gemakkelijkste in de mond ligt, want dat is wat hij nu probeert uit te vinden.
Ik denk wel dat het handig is om een paar stenen in de voerbak te leggen als je dit doet, dan moet hij langzaam eten.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:50

Dank je wel, ga ik morgen proberen.
Met een klontje lukte het niet, die pakte hij niet aan, zal wel wat stress zijn.
Ik heb 1 geluk, tis een hele langzame eter.
Ik hou je op de hoogte !

Xx_Mitt_xX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:54

Mijn Tinker doet dat ook, ik heb zo'n rubbere tonglepel aan het bit vast gemaakt en alles is daarmee opgelost.
(opletten dat de lepel richting voortanden hangt)

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:59

Een paard is met 3,5 zn snijtanden en kiezen nog aan het wisselen. Als een tand niet helemaal goed doorkomt kan dit grote haken opleveren waardoor het paard veel pijn heeft als hij een bit in zn mond krijgt. Het langzame eten kan hier ook op wijzen, het paard heeft pijn met eten dus eet hij langzamer.
Ook de haaktanden kunnen de oorzaak van het probleem zijn. 80% van alle paarden hebben haaktanden. Als je de mond van je paard open doet kun je ze zien zitten, in de bovenkaak, vlak voor de eerste kiezen.
Laat een dierenarts de tanden en de mond van het paard een keertje controleren. Wat hij nu doet is een vorm van verzet, dat moet ergens vandaan komen. Ik denk niet dat het een oplossing is om zomaar allerlei hulpmiddelen te gaan gebruiken zonder dat je weet wat de oorzaak van het probleem is.
suc6 ermee

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:05

Dat is mijn mening dus ook, geen hulpmiddelen, ben op zoek naar een trucje.
Ik denk dat jij de wolfskiesjes bedoeld ?
Die heeft hij ( nog) niet, tanden en mond zijn gecheckt.

Lastig probleem he ?
Op zich ben ik wel handig, maar hiermee dus niet.
Tonglepel is m.i. geen oplossing.
het voeren kan ik wel proberen......

Meer tips, altijd welkom !