Paard dwingen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard dwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:58

Door een reactie op iets in een ander forum schoot me dit ineens te binnen: moet je jouw paard dwingen als die iets niet wil wat jij wel leuk vind?

Dus stel dat je graag dressuur rijdt, en graag wedstrijden .. Maar het blijkt dat je paard dat echt niet leuk vind (meestal merk je dat wel want dan werken ze niet mee enzo), moet je dan jouw paard dwingen en aanpakken, je kwaad maken en weet ik veel omdat jij dressuur wel leuk vindt?

Dus heb je iets van: ik wil dat mijn paard het doet dus die moet het maar doen? Of zou je eerder de keuze maken een ander paard te zoeken (hoe moeilijk dat ook is) wanneer jouw paard niet met plezier voor je werkt?

Hoe denken jullie erover?

Francien_

Re: Paard dwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:04

Nee, mijn paardje dwing ik niet, ik kijk meestal eerst waarom hij iets doet

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:16

Heb je dan nog plezier in het paardrijden als je je paard dwingt?

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:22

idd betteke ik dwing ook niet maar als het lui-igheid is dan dwing ik wel (kan ik snel merken hoor aan mijn paard)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:23

Nee dwingen doe ik niet
Verder heb ik ook een paard dat zich niet laat dwingen, want dan dwingt hij jou met je snufferd in het zand
En zo zouden meer paarden mogen zijn

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:28

Daar kan ik zo geen antwoord op geven, het ligt helemaal aan de situatie. Dressuur is gewoon het basisrijden met eventueel nog iets erop dus ik vind wel dat een paard gewoon te rijden moet zijn. Een paard dat echt geen zin heeft om echt te dressuren ga ik niet proberen hogerop te rijden. Een paard dat een dag geen zin heeft, heeft pech gehad, die gaat gewoon aan het werk.

kimsim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:31

ook voor je paard moet het leuk blijven.
ook paarden hebben hun voorkeur en ik vind dat je daar rekening mee moet houden. als je merkt dat je paard niet van wedstrijden houdt zeg ik niet dat je nooit geen moet gaan rijden, maar denk dat de lol er snel af is als je fanatiek op concour gaat met een dier dat dit helemaal niet zit zitten
maar je hebt idd ook paarden die je gewoon voor de gek houden en gewoon vertikken om iets te doen.

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:36

ik zou hem niet dwingen
zo kom je helemaal nergens !

ik zou er zelf voor kiezen
als hij er echt geen zin in heeft
wat anders te gaan doen wat hij wel leuk vind
dan maar geen wedstrijden

of

als het eventueel financieel mogelijk mocht zijn
er gewoon 1 bij kopen die wel wedstrijden wil rijden?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:43

Het rijden moet voor jou en je paard leuk blijven. Tuurlijk kan je wel eens dingen doen waar je paard niet altijd plezier in heeft. Jij vind vast ook niet altijd alles leuk! Maar Hou het voor bijde gewoon gezellig!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:52

Je vormt toch een team samen met je paard??? Het moet wel klikken anders werkt het niet, jij doet ook niks tegen je zin en je paard ook niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:02

Mag je dingen quoten uit een ander forum? Want daar staat iets waar ik het niet mee eens ben (in dit verband) en nu wil ik graag weten hoe jullie daarover denken .. Maar weet dus niet of dit mag

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:04

Je kan het ook leuk máken voor je paard!

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:08

Ik denk dat er in geval van veel paarden erg weinig te dwingen valt. Stel jij start een wedstrijd en je paard heeft er geen zin in, hoe wil je een 600 kilo paard dwingen die oefeningen te doen die jij wil dat ie doet?

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:10

Dwingen ten nadele van het paard zou ik niet doen, ten voordele wel, maar zou het niet direct 'dwingen' noemen, klinkt zo hard..

Mijn paardje is erg stuk en stijf. We rijden beiden het liefst lekker buiten, toch verplicht ik mezelf ook regelmatig dressuurmatig met hem te rijden en heb ik zelfs dressuurles. Mijn paard en ik zijn er beiden geen fan van, maar de dag erna voel je toch altijd weer hoe goed het af en toe is voor je paard, en dan ben je toch wel weer blij dat je even een uurtje gedressuurd hebt..

Ik dwing dus in dit geval niet alleen mijn paard om iets te doen wat hij niet leuk vind, maar ook mezelf.

Verder pas ik me aan aan hem. Hij vind springen geweldig, maar ik doodeng. Daarom heb ik springlessen genomen met hem, zodat ik hem af en toe een plezier kan doen.

Ik wil wel dat het paard doet wat ik vraag, maar ik zou niet snel iets vragen wat hij niet wilt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:12

Citaat:
Ik denk dat er in geval van veel paarden erg weinig te dwingen valt. Stel jij start een wedstrijd en je paard heeft er geen zin in, hoe wil je een 600 kilo paard dwingen die oefeningen te doen die jij wil dat ie doet?

Nou ik zie anders toch praktijken voorbij komen, waar mijn tenen krom van gaan staan.
En dat gaat dan niet om een brutaal paard, die ff terect op zijn plek gezet moet worden.

Maar juist om de brave paardjes, die veel te veel pikken van sommige trek-pluk-schop-sla ruiters. Die hun eigen fouten wel ff verdoezelen met sloffen, scherpe bitten, aangesingelde neusriemen enz enz
Dat vind ik toch behoorlijk dwingen.

En dat is bij mij dus een heel verschil met ff aan het werk zetten

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:18

Nee, met dwingen heb je uiteindelijk alleen jezelf. Je paard moet er ook lol in hebben. Dat betekent niet dat ik nooit doorpak als ik iets vraag waar 'ie geen zin in heeft of maar half doet ofzo, want er moet wel gewoon geluisterd worden. Maar ik zou niet gaan dwingen in de zin van dingen blijven doen waar je paard een rothekel aan heeft. Je gaat niet alleen maar dressuurgericht rijden met een paard dat leeft voor springen, of andersom. Dan zou ik, hoe moeilijk ook, een ander paard zoeken.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:46

mijn paarden hoeven niets te doen dat ze niet willen. ik ga ze niet dwingen. als ik iets gedaan wil hebben wat ze niet leuk vinden, dan zorg ik dat ik het leuk MAAK. daardoor hebben mijn paarden altijd goede zin. ik heb nooit problemen met ze dat ze niet willen, ideaal!

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:05

Je moet er samen lol in blijven houden. Mijn paard is bv snel verveelt als ik steeds hetzelfde met hem doe dus wissel ik veel af, bv 2 dagen serieus dressuur de andere dag buiten rijden of longeren en 1 keer in de week krijgt hij rust en mag hij uit zijn stekker als ik hem losgooi.

Als je afwisselt blijft het paard er meestal ook plezier in houden en wil hij of zij graag voor je werken ook op wedstrijden. Wij vinden het ook niet leuk om 7 dagen in de week precies hetzelfde te doen.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:13

wat is volgens de TS dan dwingen?
ik dwing mijn pony wel, anders zou ik nooit een parcourtje rond kunnen komen, als ik mijn pony de keus geef, dan doet ze het niet hoor.
als het aan mijn pony ligt zouden we hele dagen crossen en buitenrijden, maar ik zal toch wel wat aan dressuur moeten doen, dus ja daar dwing ik haar wel toe.
als je pony/paard het niet leuk vind, zal hij er ook niet zo goed in zijn, dus zul je het zelf ook minder vinden.
ik geloof trouwens ook niets van al de andere berichten in dit topic, wij hebben onze paarden toch om op te rijden, of het paard er nou bij voorbeeld een dagje geen zin in heeft of niet, wij rijden dan wel, dus daar dwing je al.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:23

[***] schreef:
Mag je dingen quoten uit een ander forum? Want daar staat iets waar ik het niet mee eens ben (in dit verband) en nu wil ik graag weten hoe jullie daarover denken .. Maar weet dus niet of dit mag

Als je maar niet met naam quote, dus anoniem, en als je de hele tekst maar quote, dus geen dingen uit z'n verband rukt.

On topic: Een paard tot iets dwingen werkt niet. Dat begint al met een paard dwingen een trailer in te lopen - werkt 1x, werkt misschien 2x, maar als het paard het echt niet wil en eng vindt, ga je het daar niet mee redden. Zelfde geldt voor scheren, hoefsmid, noem maar op. Een paard wint het altijd op kracht, dus je zult hem mee moeten laten werken. Of je moet hem platspuiten - maar dat is valsspelen.

Een paard dwingen een sport te bedrijven waar hij geen plezier aan beleeft zal dus ook niet lukken. En het is veel makkelijker dit met springen als voorbeeld te nemen, dan met dressuur. Dwing maar eens een paard dat er niet op getraind is, er niet op gefokt is, en er geen plezier in heeft, over een fikse oxer of de muur op 1.60 te laten springen.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:27

Als ik per sé dressuur wil doen, en ik merk dat mijn paard dat absoluut niet leuk vindt, dan is er geen goede communicatie en passen mijn paard en ik duidelijk niet bijelkaar.

Ikzelf vind springen helemaal niks, dus zou het paard verkopen en voor een kijken die wél dressuur gericht is.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:40

Een paard dwingen is voor mij geen optie, vragen en een gulde middenweg vinden wel. Mijn paard vind dressuur bijvoorbeeld niet echt je van het, toch werkt ze graag voor me en zal ze (al dan niet met wat tegenspurten zo nu en dan ) uiteindelijk wel doen wat ik van haar vraag. Hier is in principe geen echte spraken van dwang, ik denk ook niet dat mijn paard te dwingen valt.

Aangezien ik me er van bewust ben dat mijn paard dressuur niet echt het allerleukste vind probeer ik het werk voor haar zoveel mogelijk af te wisselen. We gaan zeker 1x per week lekker naar het bos, ik vraag dan niks van haar en laat haar lekker plezier hebben en ontspannen. Ik heb het idee dat ze oa. hierdoor met plezier voor mij blijft werken en altijd toch haar best voor me blijft doen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:47

Samen lol is grotere lol!

Aan de andere kant, praktijkvoorbeeld: Ik wou graag springen. En hij wou echt niet in het begin Stoppen, staken, hoop gedonder en een drama.
Onder goede begeleiding tóch doorgezet (écht dwingen om te springen kun je zo'n groot paard niet natuurlijk...) en nu heeft hij er wel degelijk heel veel lol in en werkt heel braaf mee!
Had ik 'm dan niet moeten "dwingen"? Ik vind van niet...

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:07

Ligt eraan, met mijn pony had ik dezelfde situatie als ,margreet.
Nu vind hij springen hartstikke leuk.
Echt dwingen moet je het niet doen, maar na een keertje proberen en hij wil niet geef ik nog echt niet op.
Merk ik aan hem dat hij het ook probeert maar er gewoon geen drol aanvind, dan zoek ik wel wat anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:10

Hier even de quote...
Heb nu in de rapte gelezen dat hier ergens ook iemand zo'n reactie heeft geplaatst, maar ik ben het daar dus niet mee eens

Citaat:
Het klinkt trouwens allemaal heel mooi hoor, als je paard niet graag springt laat je hem dat niet doen.. Imo overdrijf je dan wel een beetje. ik moet ook soms dingen doen die ik absoluut niet graag doe, en uiteindelijk heb ik paarden voor mijn hpbby, dus is het ook wel belangrijk dat ik er plezier in heb.

Mijn reactie even op die quote:
Hier ben ik het niet mee eens ... Je kan paarden gewoon niet vergelijken met mensen. Ok, jij zal wel eens dingen moeten doen die je niet graag doet, maar je kan wel je mond opentrekken .. Een paard heeft die mogelijkheid niet. Je paard kan zich wel verzetten, maar dat heeft dan ook niet altijd het gewenste effect .. want dan is het ineens een onhandelbaar paard ...

En verder vind ik niet dat omdat jij paarden voor je hobby hebt, dat jouw paard zich maar moet aanpassen aan jou ... Als jouw kinderen niet willen gaan paardrijden dan ga jij ze toch ook niet dwingen omdat jij het wel leuk vind? (dat hoop ik toch niet). Ik vind, net omdat het paard een paard is en geen mens, dat jij je moet aanpassen aan het paard .. het paard kiest er niet voor om bij jouw te belanden .. maar jij kiest wel voor dat paard, dus vind ik dat je die een zo leuk mogelijk leven moet geven...