hoe bandages omdoen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

hoe bandages omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:44

haai

zouden jullie me misschien kunnen uitleggen hoe je bandage's om moet doen?
ik heb er best veel, maar gebruik ze niet, omdat ik niet weet hoe het moet

groetjes, elena

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:46

Niet via uitleg op schrift

Laat een ervaren iemand het je uitleggen
Die kan precies vertellen hoe strak.

Doe je ze namelijk te los, gaan er ongelukken gebueren, maar te strak dan is het slecht voor de benen.
Goed bandageren kent niet iedereen vind ik

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:47

runningkawa schreef:
Niet via uitleg op schrift

Laat een ervaren iemand het je uitleggen
Die kan precies vertellen hoe strak.

Doe je ze namelijk te los, gaan er ongelukken gebueren, maar te strak dan is het slecht voor de benen.
Goed bandageren kent niet iedereen vind ik

zou je misschien wel tips kunnen geven? ik bedoel, ik weet dat ik in het midden moet beginnen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:42

kijk maar eens op de site van anky.

hmm dacht dat het daar op stond maar niet dus

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:07

Inderdaad moet je het een keer voor laten doen en de eerste keren even laten controleren of het goed is. Toch een paar tips,

Gebruik onderbandages; omdat de huid direkt over de pezen en botten ligt, is de kans groot dat je de huid afknelt als je geen onderbandages gebruikt.
De onderbandages horen eigenlijk nog net onder de bandages uit te steken zodat het bij de randen ook niet gaat knellen. (helaas zie je dat niet zo vaak). Ze moeten glad liggen.

Zorg voor netjes opgerolde bandages. Hoe strakker jij ze van tevoren hebt opgerold, hoe strakker je ze waarschijnlijk ook om het been draait. Kijk in de rol, m.a.w. de buitenkant van de rol komt om het been aan de binnenkant te zitten. Richting: aan de buitenkant van het been wikkel je van voor naar achter (net als de onderbandages).

eerste slag midden om de pijp, laat een puntje van de bandage naar boven wijzen. Dan vouw je dat puntje naar beneden, over de eerste slag heen, en dan kan je daarover een slag doen en dan zit het begin mooi vast. Ik doe dan altijd twee slagen naar boven, dan naar beneden en ik eindig weer boven. Laat elke slag de vorige voor 2/3 overlappen en trek elke slag een beetje aan.

Bij de kogel moet je echt even voor laten doen. Mits je onderbandages gebruikt, is het niet zo gauw te strak. Los is echt gevaarlijk, dat gaat zakken!

Probeer zo te eindigen, dat het gespje van het klittenbandje aan de buitenkant zit en niet op het bot.

Doe bij de achterbenen even een knoop in de staart, dat is wel zo handig.

O ja, de eerste keren rol je de bandages gegarandeerd verkeerd op. rol ze met het klittenbandje/gespje naar binnen!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:13

zoals runningkawa al zegt zijn bandages niet goed voor de benen van je paard, vraag jezelf dus eerst af waarom je bandages wilt gebruiken. Als het voor de 'leuk' is, doe het dan niet. Als je iets wilt beschermen (omdat z'n benen alle kanten op vliegen en hij anders zichzelf bezeert) kun je beter peesbeschermers o.i.d gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:16

Citaat:
zoals runningkawa al zegt zijn bandages niet goed voor de benen van je paard

Dit heb ik niet gezegd
Verkeerd aangelegde bandages wel

Om die reden gebruik ik dus ook zelden bandages, bang het niet goed te doen, dus gebruik ik meestal peesbeschermers
(terwijl ik het toch echt goed aangeleerd heb)

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:19

hey,
oke bedankt
maar ik heb bandages, en daar hoeven geen onderbadages onder..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:23

Elena schreef:
hey,
oke bedankt
maar ik heb bandages, en daar hoeven geen onderbadages onder..

Onderlappen eronder is altijd beter, ook als je katoen/fleece bandages hebt. Je hebt een veel betere drukverdeling en als het paard zich aantikt heb je een betere dempende werking. En daar zijn de bandages voor, want steun geven ze niet...

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:09

Is er iemand bij jou op stal die iedere weekend op wedstrijd gaat, vraag gewoon even aan haar/hem of die het voor wil doen en wil controleren als jij het doet
Ik weet dat ik je nu tegenspreek maar zo leer je het wel het beste.
De tips van beantsje zijn uiteraard goed maar je kunt het nog verkeert doen he
Enne ik doe ook nooit onderlappen dus het hoeft niet perzee hoor

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:24

LauEef schreef:
Is er iemand bij jou op stal die iedere weekend op wedstrijd gaat, vraag gewoon even aan haar/hem of die het voor wil doen en wil controleren als jij het doet

Uhh, ik mis hier ff het verband mee tussen wedstrijden en bandages om doen... 'k Ga vaak genoeg op wedstrijd, heb nog nooit bandages om gehad voor een wedstrijd...

Magoed, wat er idd al is gezegd.... Kijk de kunst in de praktijk, vanuit een boekje oid kan je het haast niet goed leren, het is toch een kwestie van oefenen, aanvoelen en zien hoe het hoort te zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:30

Het beste kun je in het midden beginnen, en elke keer een slag maken waarbij je een vingerbreedte overhoud. Dus tussen elke slag een vingerbreedte, je rolt af naar beneden, slaat 2/3 keer om de kogel, en eindigd weer helemaal boven, simpel as ass!

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:40

ShannaY schreef:
Het beste kun je in het midden beginnen, en elke keer een slag maken waarbij je een vingerbreedte overhoud. Dus tussen elke slag een vingerbreedte, je rolt af naar beneden, slaat 2/3 keer om de kogel, en eindigd weer helemaal boven, simpel as ass!

Ik heb altijd geleerd, bovenaan beginnen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:41

Je kunt beter in het midden beginnen omdat je dan niet hoeft te klooien met het in de gaten houden van afzakken.. Maar ik ga er van uit dat er strijklappen onder gaan, en dan kun je beter in het midden beginnen, anders krijg je onderin een prop, en moet je en rollen, en de strijklap vast houden!

Juco

Re: hoe bandages omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:42

Bovenaan beginnen! En leer het van iemand in de praktijk. Je kunt niet alles van internet leren

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:56

nou ik heb bij de tips ook gezegd... wel een paar keer voor laten doen en laten controleren.

Ik zou wel onderbandages gebruiken. De drukverdeling is sowieso altijd beter en zeker als je nog niet precies weet hoe strak ze moeten, is dat wel zo veilig. Paardenbenen zijn heel kwetsbaar voor afknellen. Soms zie je zelfs dat paarden witte haren op de benen krijgen omdat de peesbeschermers te strak hebben gezeten...

Mexx93

Re: hoe bandages omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:44

haai

oke, ik laat iemand anders (instructrise) het voordoen en verder helpen
ik ga echter geen onder bandages gebruiken, omdat zoveel mensen het niet doen, en de paarden blijfen gezond
dit toppic kan trouwens nu gesloten worden...

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:46

Weet je wat het is met bandages, 90% gebruikt ze alleen maar omdat het leuk staat bij een setje. Ik heb er hier ook een paar liggen, maar ik kan niet zo goed bandageren, dus geef mij maar lekker peesjes (en die zijn trouwens ook in steeds meer kleuren te verkrijgen)