Antiklit spray Gevaarlijk of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Antiklit spray Gevaarlijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:44

Zoals de titel al zegt:
Ik vraga me af of antiklitspray kwaad kan wanneer een ander paard bij mijn pony(ingespoten met antiklit) in aanraking komt. Zitten er schadelijke stoffen in bijv. Ook zit ik me te bedenken dat het heel handig spul is voor me hondje * maltezer* vaak veel klitten dit spul dan erin te spuiten alles door te kammen en haar dan te wassen. Misshcien een belachelijk idee haha

Brand maar los met jullie ervaringen en kennis van zaken
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 08-02-22 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Plurk

Re: Antiklit spray Gevaarlijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:56

CarolShadow schreef:
Zoals de titel al zegt:
Ik vraga me af of antiklitspray kwaad kan wanneer een ander paard bij mijn pony(ingespoten met antiklit) in aanraking komt. Zitten er schadelijke stoffen in bijv. Ook zit ik me te bedenken dat het heel handig spul is voor me hondje * maltezer* vaak veel klitten dit spul dan erin te spuiten alles door te kammen en haar dan te wassen. Misshcien een belachelijk idee haha

Brand maar los met jullie ervaringen en kennis van zaken

Groetjes susanne

[b]

Mijn pony kan niet tegen antiklit, hij gaat ervan schuren , een enkel keertje gebruiken kan geen kwaad (aan de uiteinden van zijn staart ) maar zodra ik het vaker gebruik en het in contact komt met zijn huid krijgt hij erge jeuk.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:00

ik heb daar nog nooit van gehoord.
ik gebruik antiklit altijd voor de wedstrijden in de staart en met een doekje over het lichaam ( niet de zadelplek) verder gebruik ik het niet

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:00

of het bij paarden kwaad kan weet ik niet.. ik gebruik het zonder problemen bij mijn merrie.

Ik zou het alleen niet bij je malteser doen, ik heb er ook een maar heb daar een anti klit spray speciaal voor honden gekocht.. een malteser is toch al zo gevoelig voor troepjes op dr vacht... (die van mij idd...) je kan ook na het wassen een hele milde baby antiklit gebruiken en heel erg goed uitspoelen..

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:01

Ik gebruik antiklit altijd, ideaal! Lijkt me niet echt dat het schadelijk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:01

Als ik iets nieuws gebruik, gebruik ik het altijd eerst op een klein stukje
Mochten ze idd alergisch zijn.

Verder gebruik ik anti klit, zowel voor de paarden, als voor de hond

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:44

Bedankt voor de reacties, maar wta ik eigenlijk bedoel is wanneer een paard dat spul in zijn mond krijgt of er dan gevolgen zijn,

Missmar: Heb je speciale antiklit voor honden ja?? Heb daar namelijk nog nooit van gehoord.

runningkawa: Gebruik je paardenantiklit bij de hond ook??

Groetjes susanne

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:45

Er is idd een kans dat ze allergische reactie's hierop geven. Probeer het eerst een beetje uit en kijk hoe dat gaat!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:46

Ja, al een jaartje of 15
Paar langharige honden gehad en ze vinden het kammen dan echt een stuk fijner
En het glanst ook nog mooi

Maar uiteraard altijd een klein beetje uitproberen en kijken of ze er na een week nog teeds geen last van hebben gehad.
Maar dat vind ik met elk nieuw middel

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:55

ik denk dat antiklit voor paarden niet schadelijk is.. het is immers voor paarden gemaakt!!
Maar, dat mensen antiklit? geen idee.. als er iets anders in zit, zou ik het niet voor paarden gebruiken...
Oh, en voor honden?? zou het niet weten.. vraag het anders aan een dierenarts? ( misschien heeft hij er wel verstand van.. )

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:16

Het zou kunnen dat je paard/pony allergische reacties gaat vertonen bij (overmatig) contact met de huid. Overal kunnen immers allergische reacties op onstaan, al heb ik persoonlijk het met antiklit nog nooit meegemaakt. Ik denk dat er al een zeer nuttige tip is gegeven om het eerst op een klein plekje te uit te proberen!

Inname ervan lijkt me in geen geval goed, al kan ik me niet voorstellen dat een paard er veel van binnen krijgt als hij/zij een keertje aan een met antiklit ingespoten staart knabbelt. Als je een paard hebt dat structureel aan de staart/manen van de ander knabbelt, heb je denk ik een ander probleem waar je een oplossing voor moet zoeken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:56

ik gebruik het al jaren en heb nog nooit gemerkt dat een paard er allegrisch voor was. ze kriebelen ook heel wat af in de wei, dus ze krijgen er genoeg van binnen. en jaja.. alles leeft nog tot nu toe.
op je hond zou ik het niet zomaar gebruiken, het is immers voor paarden gemaakt. op mensen kun je het trouwens wel gebruiken kan ik uit ervaring zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:05

heb ff een hele goede tip voor langharige hondjes..die tip kreeg ik voor de zomer namelijk..
je kunt ze een keer wassen met switzal babyshampoo. losse haren laten makkelijk los, en het haar word echt voor langere tijd makkelij kdoorkambaar. (klinkt als reklame bah, haha)

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:37

Iemand vertelde laatst dat je antiklit / equistar niet op de vacht moet spuiten omdat dit de huid zou afsluiten. Heeft iemand dit wel eens gehoord.

zelf spuit ik het voornamelijk in de staart voordat ik dit ga uitpluizen, een enkel keer over zijn lijf.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:44

Ik gebruik altijd zwitsal antiklit werkt prima en is zeep vrij.
Ik was verder mijn hele paard met die shampo
lekker goedkoop en totaal niet gevaarlijk.
Soms doe ik de manen ook met zilvershampoo gewoon uit de supermarkt
werkt ook prima
maar idd wel altijd even op een kleinstukje proberen als je iets nieuws gebruikt.
veel succes ermee

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:46

Op de verpakking van de anti-klit staat duidelijk dat het niet in aanraking mag komen met het voer. Het lijkt me dus ook niet gezond als je het op een paard spuit en een ander paard gaat op die plek (vaak toch in de manen) kroelen..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:47

Myn paarde kan er prima tegen het lijkt me alleen niet gezond dat een paard het inneemt, want het is niet bedoeld daarvoor.
Beter van niet dus
maar als een ander paard er van kan eten gebruik je misschien teveel? of hij hangt in de manen (leert ie t meteen af. hij zal er vast niet meteen dood aan gaan.)

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:50

Ik heb het ook weleens geprobeerd bij m'n hond, maar het werkt niet.. Hij kreeg er geen reactie op, maar werd lang niet zo zacht, als m'n paard z'n staart. Ligt vast aan de andere haarstructuur.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:51

Onze ijslanders staan met veulens een jaarlingen innde wei, en we blijven gewoon anti-klit gebruiken, anders krijgen we rasta paarden
je meot het niet op de vacht spuiten omdat je dan met zadel en al gaat schuiven.
De anti klit legt namelijk een "laagje" om het haar heen, zodat het gaat glanzen en makkelijk uit te borstelen is. Het haar gaat dan ook glad aanvoelen. Niet geschikt voor het zadelstuk dus!

Javayo, misschien bedoelde je dat het haar kan "verstikken" omdat er zo'n laagje omheen komt? Zou kunnen, maar over het algemeen zal het wel meevallen denk ik, anders zou dat bij de manen en staart ook zo zijn, toch?

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:56

Volgens mij niet gevaarlijk toch?

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:22

Ik heb het nog niet eerder gehoord dat antiklitproducten de huid afsluiten. Al kan ik me voorstellen dat zeer frequent gebruik in grote hoeveelheden niet gezond zal zijn. Maar ja, voor de meeste dingen geldt; overdaad schaadt!

Persoonlijk zou ik me beperken tot het matig gebruik in de manen en de staart, want daar is het uiteindelijk voor bedoeld. En onder normale omstandigheden en bij zorgvuldig gebruik (dus niet in de ogen spuiten of in aanraking laten komen met voer bijv.) lijkt het mij geen kwaad kunnen!
Om de huid mooi te laten glanzen, kun je je paard bijvoorbeeld wat lijnzaad geven, of met echte schapenwol inwrijven en er zijn zelfs heuse "groomdoekjes" verkrijgbaar die de huid laten glanzen! Kortom, daar zijn genoeg andere (minder schadelijke??) mogelijkheden voor!

Nog een tip overigens om optimaal rendement uit antiklitproducten te halen; spuit het in de manen en staart na het wassen, laat het een middagje intrekken en de volgende dag kun je de manen en staart probleemloos uitborstelen!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:25

Als het gevaarlijk zou zijn doordat er schadelijke stoffen in zouden zitten zou het mijns inziens niet verkocht worden.

goldwingJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:42

iedereen paard of hond of mens kan er een reactie op krijgen zoals een mens kan ook een paard of een hond allergisch zijn maar dat er nu kwade stoffen inzitten nee lijkt me niet
Met dat uit de buurt van voer houden bedoelen ze dat je de fles er niet helemaal over moet gooien maar het ingetrokken in je paard zen staart kan geen kwaad als de anderen er aan zitten.
Kennis van mij gebruikte het voor haar dochter ( een hele dikke bos kroes haar ) na het haar wassen kon er zo door kammen naderhand meisje heeft er en had er nooit iets van gekregen
Dus voor een hond moet het ook kunnen

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:15

Mijn pony's worden er regelmatig mee in gespoten en heb er nooit last mee. Dennis al zo'n 5 jaar, dus het lijkt me geen kwaad kunnen(tenzij je paard allergisch is natuurljik).

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:18

als er staat dat je het niet bij voer mag gebruiken kan 1 van de bestandsdelen misschien wel reactie maken met een bestanddeel uit voer. dat hoeft nog niet te betekenen dat als een paard het in zijn mond krijgt, het meteen giftig is.

ik gebruikt het heel af en toe, ik geef de voorkeur aan wassen.. gewoon met palmolive shampoo en cremespoeling ook lekker goedkoop en werkt beter dan de paarden shampoo.