Kleine 'puntjes' in ijzer voor meer grip???(GEEN kalkoenen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Kleine 'puntjes' in ijzer voor meer grip???(GEEN kalkoenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:50

Mijn paard is nu 2 keer behandeld door Steffi vd Laarse. Hij had een scheef bekken en dat komt waarschijnlijk doordat hij een keer uit is gegleden of is gevallen. Toen ze voor de 2de behandeling kwam liep hij niet goed en constateerde ze dat hij een knieband heeft verrekt. Dat kan alleen in de wei gebeurd zijn. Die is glad en hij is soms aardig aan het rennen en spelen dus glijd hij makkelijk uit.
Nou zei Steffi dat ik aan de hoefsmid moest vragen of hij 'puntjes' had die hij in het ijzer kon zetten zodat hij meer grip zou hebben. Ze bedoelde niet de kalkoenen die je erin moet draaien. Wat zij bedoeld schijnt heel klein te zijn en kan gewoon standaard in het ijzer blijven zitten en kan je ook de weg mee op. Heb de hoefsmid er nog niet over gesproken maar heb het er wel met mijn vader over gehad. Mijn vader kent wel soort kleine puntjes maar zegt dat die zijn zodat het ijzer minder snel slijt. Volgens hem zou dat dus niet zijn voor meer grip.

Heeft iemand een idee waar ik het over heb en heb je er misschien een foto van? Ik heb het dus NIET over kalkoenen die voor wedstrijden enzo worden gebruikt.
Ik ga het er nog wel met de hoefsmid over hebben hoor maar ik dacht ik ga eerst hier vragen of iemand het kent.

ikke

Re: Kleine 'puntjes' in ijzer voor meer grip???(GEEN kalkoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:02

Wat steffie bedoeld zijn nagels met widia-punten. Deze widia-punten worden gebruikt om extreme slijtage van de ijzers tegen te gaan, bijvoorbeeld bij paarden die dagelijks hele einden over de harde weg moeten. Jou pa heeft dat dus goed begrepen, het levert geen extra steun.
Als schuiven en glijden in de wei het probleem is, zou ik eerder neigen naar geen ijzers, maar dat moet dan wel kunnen met de rest van wat je met je paard doet.

Barvrouwke

Re: Kleine 'puntjes' in ijzer voor meer grip???(GEEN kalkoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:18

zoals het klinkt inderdaad wideapunten. Maar mijn smid wil ze liever niet onder de ijzers hebben, tenzij ik er uitdrukkelijk verzoek om doe. De drukverdeling is slechter doordat het ijzer op bepaalde punten de grond gaat raken door die punten. Daardoor wordt het hoefmechanisme tegengewerkt, wat de ijzers zelf ook al doen. Ikzelf vind het daarom ook geen aanrader.

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:23

Mijn vader ment met hem dus zonder ijzers kan niet. Steffi had het zelfs over 1 puntje omdat hij bij 2 teveel grip zou hebben, dan zouden zijn benen blijven staan en zijn lichaam draaien bij wijze van spreken. De smid wist dan wel aan welke kant van het ijzer hij 1 puntje moest doen maar het lijkt mij dat hij dan scheef loopt toch?

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:18

ik zelf gebruik altijd stykes in de wintermaanden, dit zijn punten die je erin kan draaien en er in laat zitten en zo op ijs en sneeuw kan rijden.