Longeren met slofteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Longeren met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:22

Hallo

Mijn E-pony heeft een zwakke rug en met rijden heb ik de laatste tijd veel problemen met aan de teugel rijden.
Nou heb ik vandaag als tip gekregen om met slof te gaan longeren. Ik heb nog nooit een slof gebruikt en ik vroeg me daarom af wat men hiervan vindt en met welke redenen de slof men gebruikt.
Alvast bedankt

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:34

een slof om te longeren is bijna t zelfde als een bijzetteugel, ik vind altijd wel goed om zo te longeren, ben zelf nog meeste fan van dubbele longe.
Maar vraag wel ff of iemand je wilt hebben als je nog nooit met bijzet of iet heb gelongeerd, let goed op de buiging dus dat die niet naar binnenvalt en naar buiten kijkt, suc6!

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:23

Ik longeer ook altijd met slof, heb er in het begin wel hulp bij gehad van iemand die longeercursussen gaf. Zij heeft mij geholpen toen me paard met drrug zat, en sinds ik zo aan het longeren ben, heeft ze geen last meer gehad van haar rug.
De slof gaat bij mij tussen de voorbenen door, door de bitringen en dan net onder het zadel aan de singel vast. 'k Begin eerst losjes, daarna een beetje oprichten.
Hier op de foto zie je het wel een beetje hoe het zit...

Afbeelding

Afbeelding

Veel succes, maar echt, zoek wel iemand met ervaring die je kan helpen de 1e keer

row_bow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:27

Dat kan makkelijk hoor longeren met een slofteugel! Maar ik ben het wel eens met Royaltjuh, zoek iemand met ervaring

Phynix

Re: Longeren met slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:15

Ik ga ook zeker hulp krijgen. Ik ga geen nieuwe dingen doen, zonder dat ik precies weet hoe het moet. Maar bij ons op stal zijn verschillende meningen over longeren met slof of wat dan ook. Vandaar dat ik graag wat advies wilde.
Nou valt me alleen aan de foto op dat ik op die manier veel vaker gelongeert heb, maar dan gewoon met touwtjes. Zou ook een naam voor zijn, die dat ook bedacht heeft denk ik. Gewoon touwtjes tussen de benen, door bitringen naar longeer singel. Is de manier op de foto dan de meest normale/toegangkelijke manier om het te bevestigen??? Aangezien mensen mij wel eens met die touwtjes hebben zien longeren en mij een slof aanraadde

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:20

heel goed phynix bijzet misschien?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:24

Phynix schreef:
Is de manier op de foto dan de meest normale/toegangkelijke manier om het te bevestigen??? Aangezien mensen mij wel eens met die touwtjes hebben zien longeren en mij een slof aanraadde

Geen idee, maar dit is de manier waarop ik het van deze vrouw geleerd heb. Ik vind dit wel de meest fijne manier (die ik op het moment ken) van longeren als je goed ruggebruik wilt creëren, mits het paard zo gaat lopen vanuit drang naar voren.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:26

Horselover>>> Hoe bedoel je, bijzet, die naam ervoor?? Nee, bijzetteugel ken ik wel. Ik bedoel de naam van een persoon. Dat was er dacht ik voor die manier van die touwtjes vast maken. En dat is dus op dezelfde manier als op de foto hierboven.

Royaltjuh>>> Dit is dan zeker een fijne manier. Ik weet nu dus niet wat ze precies bedoelde toen ze het me adviseerde, maar hier heb ik zeker niets op tegen. En zoals ik het altijd met touwtjes deed liep mijn pony ook netjes.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:04

Princess schreef:
een slof om te longeren is bijna t zelfde als een bijzetteugel, ik vind altijd wel goed om zo te longeren, ben zelf nog meeste fan van dubbele longe.
Maar vraag wel ff of iemand je wilt hebben als je nog nooit met bijzet of iet heb gelongeerd, let goed op de buiging dus dat die niet naar binnenvalt en naar buiten kijkt, suc6!

Ga helemaal met jou mee .

Longeer zelf afentoe ook met de slof vind iig fijner dan de bijzet

Oberek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:40

Phynix schreef:
Royaltjuh>>> Dit is dan zeker een fijne manier. Ik weet nu dus niet wat ze precies bedoelde toen ze het me adviseerde, maar hier heb ik zeker niets op tegen. En zoals ik het altijd met touwtjes deed liep mijn pony ook netjes.

Je kan ook als je met een singel werkt je touwtjes of slof door de ringen doen en dan zo vastmaken dat ze door de ringen kunnen glijden. Je maakt de touwtjes aan elkaar vast ipv aan een ring. Op die manier geef je het paard iets meer speling om zelf de buiging aan te nemen. Misschien dat dit bedoeld werd?
En als je het op deze manier doet maakt het volgens mij niet uit of je touwtjes of een slof gebruikt. Het voordeel van touwtjes is dat je wat makkelijker met de lengte kan spelen en dat het iets soepeler door een ring glijdt.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:54

Het stuk over touwtjes bedoel je daar een goque mee?

Verder kan je idd met een slofteugel longeren, zorg alleen dat iemand je goed uitlegd hoe je het bevestigd en hoe lang/kort.

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:33

Lees het boek van Lammert Haanstra eens. Hij longeert altijd met touwtjes. In feite doe je daar hetzelfde mee als met de slof, alleen een touwtje kost bijna niets.
Ipv de slof/touwtjes onderaan de singel tussen de voorbenen vast te maken, kan je ze ook wat hoger bevestigen, aan de zijkant. Dit is afhankelijk van je paard. Bij het ene paard wil je wat meer oprichting, de ander wil je misschien juist wat meer lengte geven of wat dieper instellen.

O ja, zorg dat je paard altijd de longe op spanning houdt, dus ook daar aanleuning houden. Heel vaak zie ik mensen longeren met touwtjes of slof, en de longe als een soort slappe waslijn. Dan heb je natuurlijk niet het goede effect. Dus je paard met de zweep goed naar buiten drijven.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:09

Ja, Kazoo, volgens mij was het van die persoon, dat ik over touwtjes had gehoord.
Vrijdag krijg ik hulp dus zie dan wel wat ze precies bedoelen. Dat de touwtjes door de ringen gaan geeft ook meer bewegingsvrijheid en dat heb ik nu juist ff niet nodig. En dat tussen de benen is juist goed, want hij moet laag.
Maar euuhh, Kazoo, dat stukje over de slappe longe. Hoezo ben ik dan effect kwijt, mijn hulp teugel werkt dan toch nog?? Omdat ik ook Freestyle wel eens doe en mijn pony aan de longe lopen niet fijn vind, longeer ik vaak op Freestyle manier met hulpteugels. Hij loopt dan dus los....

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:51

Omdat je dan zelf geen verbinding meer hebt met je paard.

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus als het je op jouw free-style-manier ook lukt, ga ik dat niet bestrijden.