Alleen een buitenrit maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Alleen een buitenrit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:44

Sinds kort sta ik op een stal waar ik mooie buitenritten kan maken tussen de velden.

Ik ben vorige week voor het eerst met haar naar buiten geweest, samen met een ander paard en dit ging eigelijk voortreffelijk goed (de vorige eigenares had wel gezegd dat ze verkeersmak is).

Nu lukt het niet altijd om met 2 te gaan wandelen.

Eigelijk wil ik wel eens alleen gaan ook, maar er is iets dat mij tegenhoudt.

Wie gaat wel eens alleen op buitenrit?

Anne_Loes

Re: Alleen een buitenrit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:46

Heey..

Ik rij ook vaak alleen buiten.
Mijn pony is dan eigenlijk veel rustiger in een groep, hij let
veel meer op mij. Ik rij liever alleen buiten!!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:47

Ik rij nooit alleen buiten, als er plotseling ineens wat gebeurt kan de ander hulp inschakelen.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:47

Ik reed bijna altijd alleen buiten. Ik nam wel altijd mijn mobieltje mee, en zei altijd dat ik weg ging.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:48

Ik, maar ja, echt alleen is dat niet, hè? Paard gaat ook mee.
Met z'n tweeen is wel gezelliger, maar alleen kun je meer doen zoals je het zelf wilt, heeft ook voordelen.

SassieSjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:48

het ligt er ook aan wat voor pony het is vertrouw je hem/ haar wel?
Dan zou ik het gewoon doen.

Ik ging vroeger altijd alleen naar buiten, gewoon zeggen tegen iemand dat je naar buiten gaat, en dat je na ongeveer een uur weer terug bent en je telefoon meenemen als er iets gebeurt.
En wordt het eng of gevaarlijk dan stap je gewoon en ga je ervoorbij en dan ga je er gewoon weer op.
Suc-6

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:51

Ik rij ook af en toe alleen buiten. Ik heb wel altijd mn mobiel bij me en een dun halstertouwtje in mn zak voor het geval er wat gebeurd.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:56

Ik rij regelmatig alleen buiten, ook 's avonds (of het dus donker is of niet - dat maakt mij echt niet uit).

Mijn paard is alerter als we alleen zijn, zo gauw er iemand te paard meegaat, of zelfs een fietser, heeft ze erg de neiging om die het oplettende werk te laten doen en er rustig achteraan te wandelen.

Als ik 's avonds in het donker alleen buiten rij, ga ik trouwens wel minder ver weg - er zijn behoorlijk wat eenzame weggetjes in de polder en daar ben ik liever niet alleen (stel dat er iets gebeurt).

De eigenaars van het paard (of andere mensen van stal) weten altijd wel rond welk tijdstip ik bij de paarden ben (en dus op buitenrit), en meestal laat ik even weten hoe het ging. Mijn mobiele telefoon neem ik altijd mee.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:58

ik reed ook heel vaak alleen buiten, en hij was dan altijd een stuk braver als wanneer we met meerdere gingen...

liet wel altijd iemand weten dat ik buiten ging rijden en nam altijd voor de zekerheid mijn telefoon mee.

deed altijd een halster om onder het hoofdstel voor het geval dat, touw deed ik ook altijd vast aan het halster en bond ik vast aan de knop van mijn zadel...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:02

Ik heb het jaren geleden wel eens gedaan (heb toen in de zomervakantie na mijn eindexamen drie maandjes een paardje geleased. Beloning voor mezelf voor het halen van mijn diploma), maar zou het nu niet meer zomaar doen.

Als je paard 100% vertrouwd zou je het wel kunnen doen denk ik, maar onthoudt dat zelfs het meest betrouwbare paard nog kan schrikken, je moet dus voorzichtig blijven.

Ik zou ervoor zorgen dat ik dan altijd een mobiele telefoon bij het met voldoende beltegoed en batterij. Daarnaast zou ik ervoor zorgen dat er iemand op stal weet dat ik alleen naar buiten gaat, welke route ik wil nemen en hoe lang ik denk weg te blijven. Mocht er iets gebeuren en ik kan zelf geen alarm slaan dan kan die persoon op onderzoek uitgaan en eventueel alarm slaan.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:03

Ik ga met mijn 3,5 jarige regelmatig alleen naar buiten. Ik neem dan wel een mobieltje mee en voor vertrek vertel ik aan stalgenoten waar ik heen ga.
Mijn ervaring is dat de buitenrit een stuk kalmer is als ik alleen op pad ga; met een ander paard erbij steken ze elkaar nog wel eens aan tot gekkigheid.

Probeer het gewoon rustig op te bouwen, steeds grotere rondjes maken. En vooral zelf rustig blijven. Mocht je toch twijfels hebben; dan kun je ook eens beginnen om iemand op de fiets of lopend mee te laten gaan; in dat laatste geval zul je het wel bij een staprit moeten houden, maar dat is in het begin alleen maar goed, zodat je paard weet dat het niet altijd crossen over het ruiterpad is!

Een halster omlaten en het touw rond de hals van je paard knopen, is inderdaad ook handig voor het geval dat je af moet stijgen. Trouwens, dat halstertouw kan ook meteen als bokriem dienen.

Wacht er niet te lang mee! het wordt anders alleen maar moeilijker. En niets irritanters dan afhankelijk zijn van stalgenoten om een buitenrit te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Javayo op 22-11-05 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:05

Ik rijd bijna altijd alleen buiten. Ik rijd endurance, en vind maar eens iemand die altijd met je mee wil als je gaat trainen, tientallen kilometers lang in een pittig tempo.

Maar ook gewone buitenritten maak ik meestal in mijn eentje. Ben dat zo gewend, al vanaf mijn 11e. En ik moet zeggen dat ik het ook vaak prettiger vind om in mijn eentje te rijden. Hoef je met niemand rekening te houden, alleen met je paard.

Leve de mobiele telefoon. Die heb ik altijd bij me (ik ga nu ook liever niet meer in mijn eentje het bos in als ik mijn telefoon thuis heb laten liggen). Verder heb ik altijd een helm op. Mocht ik met mijn kop tegen een tak knallen, dan kom ik iig niet bewusteloos naast mijn paard terecht terwijl er niemand bij me is die me kan helpen.

Met een jong of onbekend paard bouw ik het rustig op. Eerst samen met anderen (met paard of fiets) en pas in mijn eentje als ik me vertrouwd genoeg voel.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

Serendipity1 schreef:
Ik reed bijna altijd alleen buiten. Ik nam wel altijd mijn mobieltje mee, en zei altijd dat ik weg ging.

Ik ook

Heb mijn paard aan huis, maar dus geen stalgenootjes die ook op het punt staan om op te zadelen. En iedere keer afspreken en naar elkaar toerijden is ook niet echt handig.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

Ja cap op! is inderdaad wel een strak plan als je alleen op pad gaat!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:07

Ik ga eigenlijk altijd alleen naar buiten. Ik vind het nl. niet prettig om savonds buiten te rijden op een eenzame, donkere weg en vind het ook prettiger om overdag op stal te zijn. Heb ik vaak wat meer tijd, anders is het zo'n gehaast na het eten enzo...

Nou scheelt het dat mijn bijrijdpaard Gringo eigenlijk nergens bang van is, hooguit is ie niet zo dol op tractoren maar dan schiet ik ff de kant in, laat hem eten (hackamore) en no problem. Doe altijd een cap op en zorg dat ik een mobiel bij me heb. Tuurlijk maak ik me wel eens druk, laatst lag ik bijna met hem in de sloot maar meestal komen er overdag ook mensen langs enzo. Dus ja, ik ga rustig alleen op rit

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:08

Wij gaan ook alleen naar buiten, sinds kort ook in het donker . Wel altijd mobieltje mee .

We hebben het langzaam opgebouwd, eerst alleen een stukje uitstappen. Later een kort stukje strand waarbij er iemand het eerste en laatste stukje mee liep. Nu kunnen we gewoon lang wegblijven en ook het duin in zonder problemen .

Over de straat durf ik nog niet aan en met erg slecht weer ga ik ook nog niet alleen, maar verder gaat het prima .

Vigour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:11

Ja, ik ga altijd alleen naar buiten. Is ook niemand waarmee ik samen buiten kan rijden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:11

Ik ga vrijwel altijd alleen, hoogst zelden ga ik met iemand anders mee op pad. Wel altijd je mobieltje meenemen, zodat je in nood contact kunt maken met iemand uit de nabije omgeving. Aan je zadel evt. iets bevestigen met je mobiele nummer erop. Rust bewaren en karren maar

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:12

Ik ga bijna altijd alleen naar buiten met Harm, en inderdaad altijd mobieltje mee voor de zekerheid. Ik ben twee keer met een makke merrie meegeweest en daarna gewoon de gok genomen en klein rondje fietspad gedaan alleen. Dat ging zo goed, en nu rijd ik rustig een buitenrit van anderhalf tot twee uur alleen!!!

Bij ons in de buurt kun je bijna alleen maar op de weg/fietspad rijden, maar Harm is ultra verkeersmak, die raakt alleen geïrriteerd als je m halt laat houden omdat er een joekel van een trekker aan komt, hij wil namelijk gewoon door lopen, vindt die hele trekker maar bijster oninteressant!!! Heerlijk zo'n paard!!!

Vorige maand een onderlinge wedstrijd gereden, gebracht met de trailer en daarna heerlijk onder de man langs de provinciale weg teruggedraafd!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:13

Ik rij 9 van de 10 keer alleen buiten, Dat deed ik ook al toen mijn paard nog een drie jarige hengst was. Nooit problemen gehad. Alleen gaan heeft zo zijn voordelen: je hoeft geen rekening te houden met het tempo van andere paarden. Daar komt nog bij dat niet alle paarden een even goede conditie hebben, daar moet je dan ook weer rekening mee houden.

Laat wel altijd iemand weten hoe lang en waar je naar toe gaat. En neem je mobieltje mee

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:23

Ik kan voorlopig nog niet alleen op buitenrit en ben dan ook veel afhankelijk van andere stalgenoten. Mijn paard wil in zijn eentje terug naar zijn stal, maar hij is wel 100 % verkeersmak. Met een groep of een ander paard naar buiten vind hij wel geweldig, maar dat in zijn eentje nog niet. Vind het wel fijn om ook eens een keer alleen te gaan, je wilt ook wel eens saampjes genieten en niet altijd met een ander. Ik ga er volgende zomer veel aan oefenen met mijn paard, en steeds meer opbouwen. Als je een paard heb wat graag in z`n eentje gaat is het natuurlijk erg leuk!!

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:29

ik rij ook altijd alleen buiten, je kan voor de zekerheid een mobiel mee nemen als er dan wat is kan je bellen naar je huis/stal

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:33

Toen ik Indy net had ging ik wel regelmatig alleen naar buiten. Nu niet meer. Ze schrikt maar zelden, maar als ze schrikt draait ze om. Dat doet ze ook als ze gewoon eigenwijs doet. Dat is op zich niet erg want ik hou haar dan wel onder controle. Alleen tijdens het omdraaien niet. Het probleem is alleen dat ik alleen over landweggetjes kan hier, in het begin zelfs amper berm. Dus ik ben een beetje bang dat ze net draait als er een auto aan komt..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:50

Als je jouw paard vertrouwt en goed genoeg kent? Waarom niet.
Als ik bij een vriendin van mij ben die en zij is er niet ga ik ook alleen met 1 van haar paarden op stap. Mét haar toestemming en medeweten, dat wel. Maar ook met cap op (die ik thuis laat als we samen weggaan) en met mobieltje op zak voor het geval er iets gebeurd.
Overigens, ik heb dit weekend voor het eerst haar andere paard gereden en daar zou ik dus niet alleen mee op pad willen/durven. Net zoals ik dat (nog) niet zou doen op het paardje waar ik sinds kort als bijrijdster op rij.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:12

ik rij vaak alleen buiten, alleen niet in het donker 's avonds.
Dan fietst er iemand met me mee.
Maar bij mij gaat het altijd goed.