Wat te doen met je paard als je 3 maanden niet kan rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Wat te doen met je paard als je 3 maanden niet kan rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:33

Afgelopen vrijdag heb ik mn enkel gebroken.. Nou zit ik dus met een probleem: mn paard.
Aangezien ik dus naar verwachting 3 maanden niet kan rijden zit ik natuurlijk wel met mn paardje van 4 jaar.

In juni is hij bij de africhtingsstal gekomen. Daar heeft hij eerst 2 weken vol in de wei gestaan. Toen zijn ze begonnen met inrijden. Hij is toen ook doorgereden en getrained. Ik heb hem in oktober gekocht en hem ook volop gereden, zo'n 4 / 5 keer per week behoorlijk intensief. Maar nu kan ik dus 3 maanden niet rijden. Wat raden jullie aan om te doen?
Ik heb dus een paar mogelijkheden.

1. Hem overdag op de wei zetten en verder geen beweging. Zelf ben ik hier eigenlijk niet zo'n voorstander van. Heb het idee dat hij zo stijf wordt dan.

2. Hem laten rijden door iemand. Ik ken iemand die het heel graag zou doen. Vertrouw hem ook wel, hij heeft vroeger pony's gehad en nu rijdt ie ook nog zo'n 2 keer per week op het paard van zn ouders. Alleen dat paard is nogal stug en mijn paardje nogal fijngevoelig (want jong).
Er is wel een mogelijkheid dat hij dan 2 keer per week priveles rijdt bij degene van wie ik ook les heb.

3. Hem laten rijden door iemand die paarden beroepsmatig inrijdt/corrigeert en ze uitbrengt. Kost me dan wel zo'n 30 euries per keer geloof ik. Weet ik niet precies. Maar dat gaat dus flink geld kosten. Aangezien ik ook niet kan werken nu..

4. Alleen laten longeren. Maar dat is weer zo slecht voor zn gewrichten..

Overigens staat hij altijd overdag op de wei met andere paarden. En hij is voor zijn leeftijd super braaf onder het zadel, doet geen stap verkeerd, maar hij moet nog heel veel leren. Had het gevoel dat ik dat lekker kon gaan doen maar dat kan natuurlijk niet als er iemand anders op rijdt. Aan de andere kant denk ik dat het wel beter is voor mn paardje als er iemand op rijdt..

Ik vind het zo moeilijk om het uit handen te geven. Ik heb hem pas een maand. Over 3 maanden is er dan dus iemand die mijn paard beter kent dan ik.. Dat vind ik wel moeilijk. Hebben jullie tips?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:39

As je twijfeld over er iemand anders op te laten rijden gewoon op het land zetten.

Ik doe het met mijn jonge merries ook altijd(in de winter als ze bijna 4 zijn), niet alleen omdat ze dan met een dikke pens lopen(ze worden bij mij ook voor de fok gebruikt), maar vooral om ze even wat rust te gunnen. Je pak een jong paard na zo'n rust periode vaak nog fijner op dan waar je gebleven ben is mijn ervaring. Je zult wel weer wat conditie op moeten bouwen uiteraard, maar ze zijn dan een stuk frisser in hun hoofd.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:42

indd als je twijfelt (want iedereen rijd anders ) en jij kent hem toch het beste geef hem vakantie en zet hem op het land kan hij ook weer even bijkomen het is helemaal niet slecht voor hem en stijf worden ik denk dat als je weer begint de eerste week even rustig aan moet doen maar ze vergeten niet en pakken alles snel weer op

MarloesV89

Re: Wat te doen met je paard als je 3 maanden niet kan rijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:46

Ik zou voor het 2e kiezen en dan met les. Zo weet je dat er wel begeleiding bij is omdat hij niet stug is in zn mond.
ik ga ook met onley mee dat je hem best wel 4 of 5 weekjes vakantie kan geven zeker omdat ie ook nog jong is

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:49

Hem 3 maanden vrij geven zal hem alleen maar goed doen, daar krijg je een sterk paard van, en aangezien je hem tot nu toe vrij intensief hebt gereden is wat rust best goed voor hem.

Je zou het kunnen combineren met 2/3 keer per week iemand erop te laten rijden. Als die jongen netjes rijdt en begeleiding krijgt van jou instructrice dan zal het wel goed gaan. Maar het feit blijft dat je hem dan uit handen moet geven.

Ik heb zelf nu een 3,5 jarige ruin die ik sinds een paar maanden onder het zadel heb. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt, dus ben ik ook de enige die tot nu toe op zijn rug gezeten heeft. Mocht ik in jou situatie komen... dan zou ik wellicht mijn zus er nog wel op laten, maar ik denk toch dat ik hem dan 3 maanden vrij zou geven op de wei. Vooral omdat ik hem niet uithanden zou willen geven in een stadium waar hij nog zoveel moet leren.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:57

Denk dat je op krukken niet zoveel kunt doen eingk, maar heb er geen evaringen mee.

Met de les iig voor het 2e kiezen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:59

Zonder twijfel in het land, zonder rijden, longeren.
Hoogstens ff wat knuffelen poetsen

Super fijn voor zo'n jong dier
Zeker omdat hij toch al flink gereden is.
Ze worden er vaak veel beterder van.

Beterschap met je enkel

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:53

ik ga met runningkawa en javayo mee, geef m lekker vakantie, hij zal heus niets vergeten zijn na die drie maanden hooguit wat conditie/bespiering verliezen.

het risico dat die jongen jouw paardje stug maakt en dat je daar dan hele lange tijd mee bezig bent om dat te corrigeren (als dat al gaat) is groter dan dat ie in die 3 maanden iets vergeet en je m dat weer moet leren. Ondertussen kan ie dan nog even lekker groeien en dan kun je na die 3 maanden weer lekker aan de slag.

beterschap met je enkel!
enneh... met krukken kun je niet veel maar straks met je loopgips misschien wel, ik ging ook met mn gebroken pootje gewoon naar mn paard, misschien even een moonboot slopen (binnenvoering eruit) zodat je gips schoon blijft.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:07

Lekker rust geven en misschien als je dat leuk vind en je kan weer een beetje rond hinkelen wat vrijheidsdressuur met hem doen. Heeft hij toch iets meer te doen en je hoeft er niet op te zitten. Ook verbetert het misschien je band met je paardje.

Succes met je enkel! En hopen dat je snel weer kan rijden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:14

Ik zou hem ook lekker vakantie geven. Is vaak heel goed voor een jong paard om, als hij eenmaal goed ingereden is, een vakantie te krijgen om het allemaal even te verwerken en om nog wat aan te sterken.

Een ander op je paard laten waar je toch niet 100% het vertrouwen in hebt zou ik niet doen als ik jou was. Als het niet helemaal gaat zoals jij graag wilt heb je er later spijt van. Bovendien is het nu juist zo leuk om hem alles zelf te leren!

Beterschap met je enkel!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:21

Ik zou een round pen maken en het boek van Montey Roberts over de join up kopen en gaan uitvoeren. Ik heb daar een veel betere band met mijn paard mee gekregen toen ik niet kon rijden en dat werkt dadelijk super door als je gaat rijden. Hij krijgt dan ook nog beweging. En je hoeft zelf alleen maar ik het midden te staan.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:22

En BETERSCHAP!

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:29

runningkawa schreef:
Zonder twijfel in het land, zonder rijden, longeren.
Hoogstens ff wat knuffelen poetsen

Super fijn voor zo'n jong dier
Zeker omdat hij toch al flink gereden is.
Ze worden er vaak veel beterder van.

Beterschap met je enkel

idd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:35

Lekker vakantie geven, is heel goed voor je paard! Wij geven al onze paarden een paar maanden vakantie na het beleren, standaard werkwijze bij ons. De dag dat je weer begint pikken ze het weer heel snel op, meestal ben je de 2de keer rijden al op hetzelfde punt als je gestopt bent. Je paard is in zijn hoofd frisser, en zal alles makkelijker aanleren. Je hebt hier alleen maar profijt van.

Het enige wat ik wel zou doen is even afbouwen met werken, nog een keer of 2 in de week laten longeren, hoeft niet intensief te zijn, maar je hebt al behoorlijk met je paard gewerkt en direct stilzetten is ook niet zo goed.

Succes ermee en heel veel beterschap!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:39

Nicole10 schreef:
Aangezien ik dus naar verwachting 3 maanden niet kan rijden zit ik natuurlijk wel met mn paardje van 4 jaar.

Toen zijn ze begonnen met inrijden. Hij is toen ook doorgereden en getrained. Ik heb hem in oktober gekocht en hem ook volop gereden, zo'n 4 / 5 keer per week behoorlijk intensief.

4. Alleen laten longeren. Maar dat is weer zo slecht voor zn gewrichten..

Gooi hem maar gewoon in de wei... geef hem wat aandacht en zorg dat die in de hand komt...

Heb even wat gekopieerd uit je tekst. Je geeft eerst aan dat die intensief bereden is, en dan geef je aan dat je hem niet wilt longeren. Klein beetje tegenstrijdig.

Maar goed, ik zou net als wat RK ook zegt (en wat anderen) lekker de rust geven... wordt die zeker niet slechter van!

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:42

Veel op de wei, 1x per week laten longeren en 1x per week laten rijden.
Dat zou ik doen met een 4jarige.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:45

Op het land!
Je zou zien dat je een psychisch sterk paardje ervoor terug krijgt, doet ze zo goed!!
Beterschap!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:56

ik had hem niet hele tijd op het land laten staan. Ik had hem af en toe laten rijden. Zo'n 1 keer per week. Dan heeft hij ook vakantie, maar doet toch nog wat en minder kans dat ze dikker word..

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:17

Ik zou em op de wei zetten maar ben zowie zo geen voorstander van andere op me paard te laten.
En Kan echt geen kwaad en wat maakt het uit at die stijf is julie hebben allebei een tijd niet gereden kunnen jullie het samen rustig aan weer opbouwen

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:29

op het land zetten joh., dat is echt goed voor zo;n jong beestje

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:38

Sfiejj schreef:
ik had hem niet hele tijd op het land laten staan. Ik had hem af en toe laten rijden. Zo'n 1 keer per week. Dan heeft hij ook vakantie, maar doet toch nog wat en minder kans dat ze dikker word..

Bang zijn dat hij dik wordt hoef je echt niet te zijn.
Er zit bijna geen voeding in het gras, gewoon wat minder krachtvoer geven.

Ik zou ook kiezen voor vakantie.
Hij is nog niet zo lang bereden en heeft al intensief moeten werken, een periode van rust zal hem alleen maar goed doen om vervolgens weer lekker aan de slag te kunnen gaan.