wat is het perfecte beeld van dressuur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

wat is het perfecte beeld van dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:04

voor mijn sectorwerkstuk op school het ik het volgende stuk tekst getypt. wie is het er mee eens of wie vind dat er iets niet klopt dat hoor ik het graag.

Wat is het perfecte beeld van dressuur?

De dressuur is een van de belangrijkste onderdelen in de paardensport! De Grieken waren al bekend met de dressuur maar de moderne dressuur werd voor het eerst gereden in Renaissance. In 1532 richtte Frederice Grisone een academie opwaar paarden werden afgericht om ingewikkelde en spectaculaire bewegingen uit te voeren. De dressuur kreeg veel aandacht en werd zeer populair in Europa, vooral mensen van adel beoefende het! Het ontwikkelde zich van circusvoorstelling tot de dressuur die we nu kennen. Tijdens De Olympische Spelen in 1912 werd voor het eerste een dressuurproef gereden.
De dressuur heeft als doel een paard te leren zich zo goed mogelijk te bewegen. De africhting is er op gericht dat het dier zijn natuurlijke bewegingen en eigenschappen beter ontwikkeld en laat zien. Een perfect dressuurpaard loopt goed in balans en lekker ontspannen aan de benen van de ruiter of amazone en het moet indruk geven dat het paard alles uit eigen wil doet! Om dat te bereiken moet een perfect dressuurpaard direct gehoorzamen op de hulpen die een ruiter geeft! Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan aan de bogen van alle andere lijnen.
Bij moeilijkere dressuuroefeningen is het belangrijk dat het paard zowel lichamelijk als mentaal ertoe instaat is om deze uit te voeren. Als het paard het wel begrijpt, maar niet uit kan oefenen door bijvoorbeeld te weinig spierkracht, kan hij overspannen raken. Ook moet de ruiter een onafhankelijk zit hebben. Als de ruiter niet precies genoeg kan zijn in de hulpen, zal het paard het niet begrijpen. De oefening zal dan dus niet uitgevoerd kunnen worden.
Basis.
De basis van de dressuur kan onderverdeeld worden in de volgende begrippen:
• Vertrouwen;
• Ontspanning;
• Aanleuning
• Rechtrichten (evenwicht);
• Tact;
• Impuls.
Het één kan niet zonder het ander. Zonder vertrouwen krijg je geen ontspanning en zonder ontspanning geen goede aanleuning. Als je een goede aanleuning hebt kan het rechtgericht worden. Tact en impuls volgen. Vertrouwen en ontspannen spreken voor zich maar wat is nu eigenlijk aanleuning
Verzamelen.
Bij verzamelen in de dressuursport bedoelen we: het bij elkaar brengen van voor- en achterhand. Een paard dat in drie stukken loopt mist de verbinding tussen voor en achterhand, en door verzameling wordt het verband tussen voor- en achterhand belangrijk. Het paard gaat bij iedere stap afwisselend buik- en rugspieren aanspannen en strekken tijdens de beweging, waardoor een golvende beweging ontstaat. Een belangrijk kenmerk van verzameling is dat de achterhand actiever word, en om dat te bereiken zullen de gewrichten in die achterhand meer moeten buigen. Zo ontstaat een verende aanspanning die het mogelijk maakt de voorhand lichter te maken.
Maar de verzameling is niet alleen in de dressuursport belangrijk, in alle takken van de paardensport in het belangrijk dat achterhand(de motor) goed word gebruikt. Als we het paard op de voorhand gaan belasten met ruitergewicht en we verzuimen om het paard zodanig te begeleiden dat het zijn natuurlijke evenwicht uiteindelijk weer zoveel mogelijk opzoekt, zal het paard vroeg of laat slijtage aan de voorbenen oplopen. Een doel van verzameling is dus om dit te voorkomen.

De verzameling is een natuurlijk iets wat niet hoeft worden aangeleerd maar moet worden ontwikkeld, als paarden voor elkaar showen zullen ze ook een tukje verzameling laten zien!

Het doel van de verzameling van het paard is:
 het verder ontwikkelen en verbeteren van het evenwicht en de regelmaat van het paard.
 het ontwikkelen en vergroten van het vermogen van het paard om zijn achterhand te laten dalen en zijn achterbenen meer onder zijn lichaam te brengen en daarbij de lichtheid en beweeglijkheid van de voorhand meer te laten zien.
 het verbeteren van de ongedwongenheid, de zelfhouding en de gedragenheid van het paard, waardoor het aangenaam te berijden is.
Je rijdt een verzameling met:
 impuls
 aan de teugel
 aanleuning

Impuls.
Impuls is de drang naar voren die de ruiter opwekt en die hij volledig onder controle heeft. Je kunt alleen rijden met impuls als er een goed samenspel is tussen drijvende hulpen en de teugelhulpen. Het gaat er bij het rijden met impuls niet op de gang te versnellen, maar met de opgewekte drang de achterhand onder het paard te drijven, een onderdeel van de verzameling.

Aanleuningen en aan de teugel en of in de hand gesteld

een paard aan de teugel rijden is het resultaat van een goede communicatie tussen drijvende hulpen en een meegaande en gevoelige hand. de door de kuit opgewekte impuls voelt de ruiter in paardenmond weer terug komen in de hand.
De aanleuning moet een gesloten cirkel vormen van: de ruiter-> via de achterbenen van het paard-> zijn rug-> zijn hals->het bit-> en de handen van de ruiter.

De ruiter kunt voelen dat een paard aan de teugel gaat als het:
 een ontspannen nekwervelheeft
 de hals opwaarts buigt
 met een licht aangespannen teugel het bit aanneemt
We spreken van een aanleuning als het paard:
 constant aan de teugel loopt
 ontspannen loopt
 de achterhand correct gebruikt
De juiste aanleuning bereikt de ruiter door goede weerstand biedende hand, die het contact met het paard opvangt zonder aan de teugels te trekken.

Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter

Het perfecte beeld is dus:

Zijn stap is regelmatig, vrij en ontspannen.
Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief.
Zijn galop is regelmatig, licht en gecadanceerd.
Zijn achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.
Dankzij steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, welke door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht.
Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn.

bedankt
groetjes anouk

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:29

Ik denk dat het een prima omschrijving is van "wat is de perfecte dressuur". Volgens mij heb je dit alleen rechtstreeks gekopieerd uit een boek. Haal er een paar belangrijke zinnen uit en een paar bulletpoints en geef daar tenslotte jouw mening over. Probeer wat meer in je eigen woorden te schrijven en citeer meerdere auteurs over wat zij onder de perfecte dressuur staan. Maak daar melding van in je opstel, dan komt het geheel meer gedegen over.

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 10:59

hey nouk!!:P:P

Barvrouwke

Re: wat is het perfecte beeld van dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:24

Ik denk dat je een een best goed stuk hebt geschreven. Ikzelf mis alleen nog een beetje de uitleg van jou termen. Verder mis ik regelmaat in je lijstje.
Impuls is dus dat het paard voorwaarts is door de door de ruiter opgewekte beheerste drang naar om naar voren te gaan, waarbij het paard met tact regelmaat loopt.
Daarnaast mis ik de term swung.

Verzameling is het meer op de achterhand gaan dragen van het gewicht,
waarbij het paard met impuls aan de teugel loopt (wat verkregen wordt door het paard met impuls tact en regelmaat te laten lopen)

Tot slot mis ik nog een heel belangrijk punt, en dat is de ruiter. Een paard kan minder goed presteren wanneer de ruiter geen onafhankelijke zit heeft bijv. Of gaat het daar in dit geval niet om.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:02

hey perfecte beeld van dressuur:
ANOUK OP BALOU
HIHI:p sry ben beetje melig nouk sry:$ wahaha;P

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:50

rudi schreef:
ANOUK OP BALOU

beetjuh melig:S compleet gestoord.....

loetjuh

Re: wat is het perfecte beeld van dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:51

Barvrouwke schreef:
Ik denk dat je een een best goed stuk hebt geschreven. Ikzelf mis alleen nog een beetje de uitleg van jou termen. Verder mis ik regelmaat in je lijstje.
Impuls is dus dat het paard voorwaarts is door de door de ruiter opgewekte beheerste drang naar om naar voren te gaan, waarbij het paard met tact regelmaat loopt.
Daarnaast mis ik de term swung.

Verzameling is het meer op de achterhand gaan dragen van het gewicht,
waarbij het paard met impuls aan de teugel loopt (wat verkregen wordt door het paard met impuls tact en regelmaat te laten lopen)

Tot slot mis ik nog een heel belangrijk punt, en dat is de ruiter. Een paard kan minder goed presteren wanneer de ruiter geen onafhankelijke zit heeft bijv. Of gaat het daar in dit geval niet om.

ja ik denk idd dat ik nog een stuk over de ruiter en bij moet vermelden maar dat kan ik ook in een andere hoofdstuk doen want het werkstuk moet 25 bladzijdes worden minnimaal....anders mag je niet op examen...:S

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:59

rudi schreef:
ANOUK OP BALOU

beetjuh melig:S compleet gestoord.....

ehh mag ik je er eventjes aan herrinneren,, wie is hier nou degene die als een gek keilang tegen een hond gaat staan schreeuwen en zingen en klappen en dansen in een poging de hond te laten blaffen..??
(HOND: trekt zijn koppie eens schuin, en ondertussen zie je hem gewoon denken.. tsjezus is DAT mijn baas.. wat moet ik hier mee) whahaha:P:P:P
xxx tot morge he nouk!!:P

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:13

Kan dit niet via MSN?

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:21

Dames: gezellige koffiepauzegeklets kan beter via pb. Gelieve gewoon normaal te antwoorden op de vraag van de topicstarter, en niet meer off-topic te gaan