[Gevr] Tips droge ondergrond op een natte weide/modderpoel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

[Gevr] Tips droge ondergrond op een natte weide/modderpoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 08:57

Hoi,

Ik zit, en mijn vriendin met haar paard/pony ook, met een probleem. Nu staan wij bij een boer met en onze paarden staan 24/7 op de weide. Schuilmogelijkheid in vorm van een stal is niet noodzakelijk. Ze zijn winterhard. Dat vormt ook niet het probleem.

Echt het weiland gaan/kunnen ze niet meer op. De weide gaat aan gort. We hebben ze nu op een afgezet stuk weide/modderpoel staan van 45x20 meter. De paarden staan op kleigrond. Het wordt een modderpoel. Om erger te voorkomen willen we graag een stukje paddock maken of stuk verharden.

Hebben jullie nog tips? We hebben gedacht aan van die matten maar die zijn harstikke duur. Houtsnippers werd ons aangedragen. Toevallig is via via nog iemand op zoek naar deze info. Tegels of balken zijn niet de oplossing ivm vorst en de ondergrond. Kans op verzakken is aanwezig.

Iemand tips?

Dank. Willeke

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:29

Ik zit dus met het zelfde probleem alleen die van mij lopen wel in de wei. Wij zitten ook op kleigrond en bij onze stal hebben we een stuk met houtsnippers belegt. Ik vond het in het begin wel effectief, maar later begonnen de houtsnippers met de klei te vermengen en moest er dus weer bij. En ook moet je dan wel goed de hoeven in de gaten houden, anders blijft er mss een stuk hout inzitten.

Ik houd dus even dit topic in de gaten

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:25

geel zand erover heen gooien? ik zeg ook maar wat hoor

norma_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:40

Ik heb ook dat probleem ons grond is moerasgrond ik heb nu zand gestord en dat helpt perfect.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:44

Wij hebben dat vorig jaar gehad met 1,5 hectare grond. Helemaal zwart en aan gort gelopen door de paarden.
Sinds vorige week zijn de paarden van de weilanden af en staan ze op paddocks van 12 bij 20.
De weilanden zijn nu nog groen gelukkig en de paarden gaan er pas weer op in het voorjaar zodra de weilanden het kunnen hebben.

Dat, door jullie afgezette stuk grond, kun je volgens mij beschouwen als een paddock. Je had er geel zand in kunnen gooien, maar ik betwijfel of dat nu nog mogelijk is?
Zoiets moet namelijk een tijdje zakken(nazakken) en als ik het goed begrijp staan de paarden nu al op dat stuk dus heeft zo'n paddock geen tijd tot zakken.

Dit zijn de paddocks bij ons: http://img518.imageshack.us/img518/9054 ... 0018wm.jpg

Klukka

Re: [Gevr] Tips droge ondergrond op een natte weide/modderpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:49

Ik heb mijn paddock om laten leggen en ik ken mensen hier in de omgeving die geel zand gestort hebben.
Het gedeelte waar de paarden eten zou je kunnen betegelen zodat het hooi niet door het zand komt of je kunt hooi voeren in plastic bakken(specieton oid)

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:53

Als je egt haast hebt kan je ook voor even wat planken op de grond leggen, dan kunnen ze iddg een beetje droog staan. Je kan je paddock ook dreineren (als ik het zo goed schrijf) maar ik weet niet hoe je dat doet.
Ik heb nu gewoon tegels voor de stal liggen waar ze droog op kunnen staan...

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:57

Ik heb begrepen dat houtsnippers niet ideaal zijn voor een dergelijke situatie. Deze vermengen zich met de klei, er moet steeds meer bij hierdoor de de grond gaat dichtzitten waardoor het water niet meer weg kan. Nu is dit met klei zowiezo al lastig. Bij ons willen ze de paddock gaan omscheppen. Dit houdt in dat ze het tot ongeveer 60 cm gaan opgraven om het witte zand boven te krijgen. De paddock is nu nog van 'gewone' zwarte aarde. Ik weet niet of dit blij klei ook mogelijk is, maar het is qua droog blijven een ideale oplossing. Het zand zal best zwaar zijn, dus een goede rijbak zal het niet worden, maar dat is geloof ik niet je doel. Alleen moet de boer hier wel akkoord mee gaan natuurlijk. Wij zijn nog bezig 'onze' boer over te halen hiervoor. Hij is namelijk bang dat als wij weggaan, hij blijft zitten met een zandpaddock waar niets meer op groeit. We hebben al aangeboden er daarna weer zwart zand op te gooien, dus het is even afwachten of hij er voor gaat.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:18

sorry voor de typfouten Ik mag niet meer editten....

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:01

ik heb ook het zelfde probleem
ik heb er al eens 2 vrachtwagens zand op gegooid
na 1 winter was er geen zand korrel meer te bekennen

ik heb een paar stalletjes
daarvoor is het betegeld
en daanra komt de modderpoel

maar de paarden lopen van de modder over de stenen
gaan op de stenen staan mesten enzo
waardoor dat dus ook modderig wordt
ik moet het iedere dag aanvegen enzo

anders gaan er voorbijgangers klagen dat het een zooi is

dit jaar ga ik houtsnippers proberen
ik heb ze al besteld maar verder nog niks gehoord
ik hoop dat dit het gaat worden dat het goed blijft
en de paarden weer normaal overal rond kunnen lopen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:31

ik kom ook niet verder dan afgraven en wit zand erop....

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:09

toevallig, ik sta ook in wijk en ook hier begint het weer een aardige glibberige (leuk dat klei..) modderpoel te worden.
Wij hebben wel een rijbak en mocht het te erg worden is het de bedoeling dat de paarden daarop gaan..
Dus indd een paddock idee met zand is aan te raden. Dan zou ik wel ook voor een goede drainage zorgen!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:50

Wij hebben een groot stuk van de poetsplaats bij de weide getrokken (moet natuurlijk maar net kunnen). Dit moeten we wel elke dag harken/vegen, maar dat hebben we er voor over. Verder kunnen ze in de schuilstal (ong. 40 m2 voor 6 paarden) in droog zand staan.
Vorig jaar hebben onze paarden ook de hele winter in 20 cm blubber gestaan.. opzich ook geen probleem, maar niet fijn met voeren, paarden uit de wei halen, enz..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:08

MarjoEisla schreef:
Wij hebben wel een rijbak en mocht het te erg worden is het de bedoeling dat de paarden daarop gaan..

In de rijbak? Dat schijnt niet zo goed te zijn voor de kwaliteit van de bak.

MarjoEisla schreef:
Dus indd een paddock idee met zand is aan te raden. Dan zou ik wel ook voor een goede drainage zorgen!

Wij hebben de paddocks niet gedraineerd, maar die van ons liggen dan ook een paar centimeter hoger dan het naastgelegen weiland en aan de andere kant ligt een sloot.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:07

bij ons is het voorste stuk een laag van 20 cm houtsnippers gestort, erg effectief moet ik zeggen.
We hebben ook wel het geluk dat aan de overkant een loonwerkbedrijf zit dat regelmatig snippers overheeft van het snoeien.(vandaar ook dat het niet duur is)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:00

Misschien een gedeelte met doorgroeiblokken? Dat zijn die betonblokken waar gras op groeit. Evt toch met een schutting of overkapping zodat er iig 1 plek droog blijft.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:50

Misschien idee om eerst antiworteldoek neer te leggen en dan bv zand er op, spoelt het niet weg de klei in en je kan het makkelijker weer verwijderen voor de boer.

Ik heb ook van die grote dikke houtplaten liggen voor m'n pony's, nadeel is dat het glad wordt dit hebben we weer opgelost door er een laagje zand over te strooien.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:19

bij ons liggen houtsnippers in de paddock. Dat is ook zwart zand en de stukken waar het niet ligt zijn heel erg nat, maar waar het wel ligt is het droog.

Willekes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 08:49

Bedankt voor jullie handige tips! Ik denk dat wij gaan voor de houtsnippers in eerste instantie. Via via zijn die voor bijna gratis te krijgen. Ik hou het topic in het oog.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:08

houtsnippers of zand er bovenop gooien heeft geen nut. het helpt misschien voor een paar weken, maar daarna vermengt het zich alsnog met de onderlaag. wij hebben op de vorige stal ook een stuk afgezet en hier 50 cm. zand op laten storten. binnen een paar weken was dit helemaal weg. het enige wat helpt is een stuk afgraven en dan zand storten.