steiler op de hoeven staan beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

steiler op de hoeven staan beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 07:31

Mijn da was er gister voor een peesscan en toen keek ie gelijk naar orlandos hoeven. Hij zei dat hij er veel te plat op staat,dat de toom(ofzo) korter moet,en hij er stijler op moet staan.
Heb sinds paar maanden nieuwe hoefsmit en hij staat idd veel platter op zijn hoeven nu. De da zei dat hij zo meer zijn pezen belast. Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-11-05 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:55

...dat verschilt per paard..het ene paard staat van nature stijler als de ander...en wat ik altijd heb begrepen is dat je daar eigenlijk weinig mee kan...de hoef moet je hoef laten en stand is stand, zo heb ik er eentje die iid heel stijl staat, die hoef ik dus niet naar achteren te zetten en meer naar voren is onmogelijk(kukkel die om ) ..maar wat je DA wel kan bedoelen dat dit voor JOUW paard te plat is...en daarom zn pezen meer belast...

Ik zou het wel met je hoefsmid erover hebben...misschien eens een tweede mening vragen bij een andere hoefsmid?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:14

Ik zou het gewoon even met je hoefsmid bespreken en als je er nog vragen over hebt weer even overleggen met de VA. Desnoods laat je je smid contact opnemen met je VA.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:20

Mijn paard heeft een peesblessure gehad. Hierdoor wordt er bindweefsel aangemaakt wat niet elastisch is en hierdoor is de pees minder elastisch. Het goede stuk van de pees moet daardoor meer belast worden wat niet gezond is.
Daarom worden ze steiler op de voeten gezet, de pees wordt dan ontlast en dat is beter.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 08:21

overigens,er was niks mis met zijn pezen. gelukkig

Sim

Re: stijler op de hoeven staan beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:35

Jouw DA bedoelde dat de toon wat mooier afgerond moet worden. Door een mooie afgeronde toon kan een paard zijn passen beter af laten rollen wat beter is voor de pezen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:46

Een paard dat expres (te) laag op z'n verzenen wordt gezet kan daarmee z'n (strek)pezen overbelasten. De hoefas moet altijd ongebroken zijn. Voor de voorhoeven is dat meestal een hoek van 45 graden, voor de achterhoeven meestal ongeveer 50 graden. Niet ieder paard maakt echter precies een hoek van 45 of 50 graden met de grond. Voor het ene paard betekent dit lagere vezenen dan voor het andere paard. Zolang een smid rekening houdt met de natuurlijke hoefas van het paard (en dat is een kwestie van goed beoordelen, en goed kijken) kan een paard dus meer of minder laag op de verzenen (moeten) staan.

Er zijn echter stromingen die ongeacht de natuurlijk hoefstand van het paard uitgaan van de 'norm' te weten 45 of 50 graden. Daarmee kan je de pezen van je paard idd een fikse opduvel geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:14

mijn jonge paard had bijna een peesblessure door o.a het beslag (te lange toonen de takken te kort)
omdat mijn paard de ijzers er telkens aftrapte
en de smid bijna elke week moest komen heeft hij de de takken korter gehouden (1 maat kleinere ijzer)
na een tijdje kreeg ze ineens een dikke pees
ze was er gelukkig (nog) niet kreupel aan
en omdat ik het meteen ontdekte bleef het alleen bij een overbelasting (wel peesscan gemaakt er zat alleen vocht in de pees)
onlangs was ik op de horse event met mijn paard (deed mee aan progamma eigen paard van BIT )
daar zijn haar voeten bekeken door 2 hoefsmeden
en heb ik een beslag advies gekregen
mijn paard heeft weinig verzenen dus ook vrij platte voeten

hun advies:
de toon korter en meer garnituur (opzet)
ze staat veel beter op haar voeten en ze heeft haar ijzer er sinds 2 maaden er niet meer afgetrapt
gelukkig heb ik een hoefsmid waarmee ik dit soort dingen gewoon kan bespreken (sommige hoefsmeden worden boos als je het anders wilt)

zeg gewoon tegen je smid dat je een beslagadvies heb gekregen

1)dat hij de witte (hoef) lijn moet volgen
2)en een opzet maakt (extra garnituur)

succes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:38

Simmie schreef:
Jouw DA bedoelde dat de toon wat mooier afgerond moet worden. Door een mooie afgeronde toon kan een paard zijn passen beter af laten rollen wat beter is voor de pezen.

Goh, kun jij dat op afstand beoordelen?
Wat mij wel opvalt is dat veel paarden uit het westen platvoeten hebben (lees: de verzenen worden ingekort, aan de toon wordt niks gedaan) Ik kan me voorstellen dat dit bij jou paard het geval is, in de ogen van je DA. Laat je dierenarts duidelijk uitleggen wat hij precies bedoelt, eventueel ook aan je smid, zodat voor alle partijen duidelijk is wat de bedoeling is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:54

Bij de western en dan voornamelijk de reining, willen ze de paarden vooral achter wat steiler hebben, dan glijden ze beter (mits natuurlijk dan ook nog goed beslagen)

Voor de rest denk ik dat je er vooral voor moet waken de voetas niet te breken. En te ver achterover staan kan idd een overbelasting van de pezen veroorzaken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:22

ikke schreef:
Simmie schreef:

Goh, kun jij dat op afstand beoordelen?
Wat mij wel opvalt is dat veel paarden uit het westen platvoeten hebben (lees: de verzenen worden ingekort, aan de toon wordt niks gedaan) Ik kan me voorstellen dat dit bij jou paard het geval is, in de ogen van je DA. Laat je dierenarts duidelijk uitleggen wat hij precies bedoelt, eventueel ook aan je smid, zodat voor alle partijen duidelijk is wat de bedoeling is.

De ts had het over toom, dus ik antwoorde dat het toon moet zijn. En de toon moet afgerond zijn en niet omhoog staan.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:23

mijn anda stond van nature erg recht op zijn hoeven
had na de verhuizing weer een goede smid gevonden
welke mijn shetten erg goed kon doen maar de anda zette hij te plat waardoor die idd problemen kreeg , wou der bij die beste man niet in
dat dat paard rechter op moest staan , heb nu een appel met plattere voeten die doet die wel goed

in mijn persoonlijke mening ieder paard staat anders op zijn hoeven en er zijn helaas veel smeden die ze alle standaard op een (manege) platvoetstijl willen zetten ..zijn weinig smeden die echt goed naar de hoeven kijken terwijl dat toch hun vak is , ligt er ook aan welk type paard ze het meest hebben
er is hier ook een smid die veel anda's ed heeft en die bekapt toch anders (en kan mijn shetters weer niet netjes neer zetten , erg lastig)

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:34

Heb het inmiddels met mijn smid opgepkat,hij is ook geweest vandaag. Heb uitgelegd van die stand,wat de da gezegt had,en dat toen ik dit paard kocht hij ook niet zo plat stond,hij gaf toe dat ie idd wat te plat staat,en gaat het nu weer veranderen.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:35

Bedankt trouwens voor jullie reacties