Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:41

Ik krijg het idee dat mijn zadel niet meer past.
Bij de rug (bij de schoft) heeft mijn paard dus amper bespiering, je ziet duidelijk een soort van put. Dit is trouwens aan beide kanten.
Hier dus aangeduid
http://groups.msn.com/_Secure/0SwAjYy4V ... 7949486958

Maar sinds een week zie ik daar nu verticale strepen staan waar de kussens vooraan van het zadel komen. Ik voel geen verschil maar ik zie het wel. De dag erna zie ik het nog voor ik hem opzadel.
Dus ik denk dat het te nauw is voor hem. Nu moest ik deze week naar de ruitershop en heb daar even geinformeerd bij de zadelmaker en die zei dat er vooraan waarschijnlijk teveel plaats is, waardoor het naar voren "kiept" tijdens het rijden en daardoor krijg ik dus die strepen.
Ook merk ik nu dat mijn dekjes plat op de schoft komen te liggen terwijl ik ze altijd hoog optrek tot bovenaan in de kamer en ze daar vroeger ook bleven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*edit* moet wel zeggen dat er geen singel aan hangt, dus het zadel gewoon los ligt en het paard is afgelopen tijd gegroeid (5 jaar)

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:43

het zadel ligt iets achterover en wat te hoog bij de schoft, dit kan komen doordat hij niet aangesingeld is... maar het lijkt idd alsof hij wat te smal is.
ik zou er als ik jou was wel even een zadelmaker bijhalen!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:46

En het zadel moet meer naar achteren

En een zadelmaker kan nooit kwaad

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:47

Ja de zadelmaker stelde voor om het zadel gewoon binnen te doen (omdat hij dus dacht dat het naar voren kiepte) maar ik dacht toch dat er meer problemen waren. En nu dat jullie dit ook denken, ga ik hem laten langskomen.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:53

De zadel moet iets meer naar achteren zo te zien.

Net achter de schouder.[in het kuiltje] ik denk dat die dan al een stukje beter ligt...
En zoiezo even een zadelmaker laten langskomen.Zadel moet namelijk goed passen-En zo vanaf de foto zien is moeilijk

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:57

sharonaollie schreef:
De zadel moet iets meer naar achteren zo te zien.

Net achter de schouder.[in het kuiltje] ik denk dat die dan al een stukje beter ligt...
En zoiezo even een zadelmaker laten langskomen.Zadel moet namelijk goed passen-En zo vanaf de foto zien is moeilijk

zou het heel apart vinden dat hij dan beter zou liggen... hoe verder naar achteren je gaat hoe brede het paard wordt! het zadel zal dan nog erger te smal zijn!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:01

@lissy, het zadel ligt op deze manier op de schoft i.p.v. achter de schoft. Het zadel ligt momenteel achterover, hij hoort horizontaal te liggen. Dit is eventueel na te meten met een waterpas. Of hij eventueel te smal is kan niet beoordelen, maar ik ben ook geen zadelmaker.

Ik denk dat het sowieso verstandig is om die erbij te halen, hij kan het zadel aanpassen als het nodig is. Scheelt een zoektocht en geld bij het zoeken naar een passend zadel.

Veel plezier samen

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:04

tienus63 schreef:
@lissy, het zadel ligt op deze manier op de schoft i.p.v. achter de schoft. Het zadel ligt momenteel achterover, hij hoort horizontaal te liggen. Dit is eventueel na te meten met een waterpas. Of hij eventueel te smal is kan niet beoordelen, maar ik ben ook geen zadelmaker.

waarom zeg je dat tegen mij dan? ik zeg toch precies hetzelfde???

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:08

Het zadel hoort zoals ik zei net achter het schouder.En de zadel komt dan iets beter te liggen..Ik zeg niet dat goed ligt.Even goed lezen .. Want als je nu erop gaat zitten.Zit je niet in de diepste punt..Als je hem achter de schouder ligt zou je al meer richting de diepste punt komen...En ik zeg ook dat je beter een zadelmaker kan laten komen.En er niet zelf mee gaat lopen klooien.Erg slecht voor je paard namelijk..Maar dat zou je zelf ook wel weten..

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:08

@ lissy
Ik bedoel eigenlijk alleen de zin:"Het zadel........de schoft." Ff over je eerste post op dit forum heen gelezen. Excuus.

Nou ja laat dat stukje over de zadelmaker dubbel zijn, dat is dan ook geen wereldramp.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:11

als je leest wat ik getypt heb is dat het zadel achterover ligt en dus waarschijnlijk te smal is. dat is hetzelfde als wat jij zegt...

ik heb nergens iets getypt over dat het zadel op de schoft zou liggen of erachter, alleen dat als je het verder naar achteren zou leggen hij nog smallen zou zijn omdat het paard daar immers breder is.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:15

Tegen wie is jou bericht bedoelt?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:23

Je zadel ligt op de foto veel te ver naar voren. Ik hoop voor je paard dat je niet gereden hebt met het zadel op deze plek. Verder helt het naar achteren en dat is ook niet goed.

Zou niet kunnen zeggen als je het zadel op de juiste plek legt of het dan wel zou passen of niet. Dus lijkt het mij verstandig om de zadelmaker te laten komen. Vraag hem dan ook gelijk op welke plek je zadel wel hoort te liggen.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 14:56

Zoals ik al zei hangt er geen singel aan het zadel en heb ik het er gewoon op gelegd voor te kijken waar het ligt. Het zadel ligt anders iets verder naar achteren, ik heb een handbreedte tussen het voorbeen en singel.

Ik zal vanavond even bellen Ik wist dat het inderdaad niet goed ligt, daarom dat ik het even na vraag omdat de zadelmaker zei dat het waarschijnlijk ergens anders aan lag, maar dit vond ik niet kloppen en hebben jullie bevestigd