Schimmel schoon?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

floor01

Schimmel schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:53

Mijn verzorgpaard is een zo goed als witte vliegenschimmel. De winterperiode is altijd een vervelende tijd van het jaar. Hij staat dan op stal, met winterdeken, maar weet zich nog altijd ontzettend vies te maken.

Aangezien het zo koud is, wil ik hem niet wassen (heeft ook weinig zin als je dit iedere week moet doen). Nu gebruik ik vaker equilux. Dat helpt wel enigszins tegen de stront plekken, maar je krijgt het er niet helemaal mee schoon.

Aangezien ik vast en zeker niet de enige ben met dit probleem, vraag ik me af wat jullie doen met vieze schimmels/haflingers/etc..

Only_Tom

Re: Schimmel schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:55

Gewoon vies laten zijn..

Je gaat toch niet op concour?
En je wilt ook niet wassen, laat hem dan maar vies zijn

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:56

poetsblok gebruiken, helpt ook niet veel majah, je doet er niks tegen.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:58

Ik rij ook een vliegenschimmel (zie profiel) alleen heetf onze stal de luxe van een binnen spuitplaats, metwarm water, en solarium, dus of het winter of zomer is, wassen kan altijd

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:34

Ik heb ook zo'n kleine viezerik van een schimmel en wordt soms ook radeloos van het nooit eens met een spik en span paard rijden.
Met de dagelijkse poetsbeurt gebruik ik vaak een poetsblokje en als ik wedstrijd heb gaan de smerige plekken in het sop.
Wij hebben dan ook wel warm water en solarium,alleen krijg ik hem daar met geen mogelijkheid onder
Ik wil nu eens cowboy magic greenspot remover gaan proberen,schijnt goed te helpen,maar dat moet ik dus eerst nog zelf zien.
Dus ik hou dit topic ook maar even goed in de gaten,misschien komt er iemand met dé ultieme tip.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:43

Wat ik gebruik is alcohol, gewoon zo'n flesje wat je bij de drogist kan kopen.
Dat in een planten spuit, een beetje erop spuiten en gelijk wrijven met een schone doek, zijn de vieze plekken zo weg.

Verder zorg ik ook met equi-shine dat ze om de paar dagen ingespoten wordt en dat helpt het makkelijker wegpoetsen.

Poetsblokje gebruik ik niet, daar gaan de haren van stuk.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:49

Met een poetsblokje gaan de haren idd snel stuk,ben er ook wel erg voorzichtig mee.

Die tip van de alcohol kende ik nog niet.
Ga ik morgen gelijk proberen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:51

Het werkt super! Ik heb het ook altijd mee op wedstrijden, ook met mijn Paint (de bonte), altijd handig om een vlekje snel weg te werken.

ieks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:56

natte babydoekjes ,van die pakjes ik haal ze altijd bij de lidl.
daarmee reinig ik de vacht voor hele vieze bruine mest plekken gebruik ik greenspot remover nadat ik geod met de doekjes heb gepoetst btw ik heb een palomino en die kunnen dus ook heerlijk vies worden

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:36

ja die babydoekjes heb ik ook voor op wedstrijd... aangezien ik hem alleen in het weekend rij (zit door de weeks op kamers) zijn die plekken al wat dieper ingetrokken.. dus dat werkt ook niet zo geweldig..

ik hoorde laatst btw van iemand over houtskool dat dat ook goed werkt?? iemand daar ervaring mee?

en thanks voor de alcohol tip! ga m van t weekend uitproberen...

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:39

Handig topic! Ik hou het in de gaten!

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:45

die van mij blijft gelukkig altijd héél schoon,
alleen die plekjes net achter de schouder van het voorbeen zeg maar..
als er gele plekken zitten spuit ik er alleen een beetje glansspray op en borstel het goed, dan zijn ze bij mij zo weg!
verder beetje talkpoeder erop.
als ik 'm echt héél mooi wit wilt hebben(alleen voor voetjes gebruiken want het ontvet de huid!) gebruik ik dreft
en voor de staart en vacht gewoon zilverwilgshampoo van Guhl

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:59

Wij proberen het altijd bij te houden met een spons, het gaat er altijd redelijk goed af. Als het vriest kan dat natuurlijk niet.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:02

Ik rij ook op schimmeltjes. Die zijn dan ook vaak errug vies. De eigenaar doet daar gewoon niks aan, want als je ze dan weer in de bak loslaat maken ze zich weer vies. Dus ik zeg: Laat hem lekker vies zijn! Pas als je een wedstrijd hebt ofzo wassen! Je kan hem ook met warm/lauw water wassen, als je toch liever wilt dat ie schoon is!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:51

Ik was in de winter af en toe de manen en staart van mijn schimmel merrie met warm water en vloeibare Groene zeep. Spierwit worden ze ervan en mijn merrie lijkt er (ook haar ongewassen lijf) een stuk witter door!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:02

Ze in het zand laten rollen, als dat zand gedroogt is, en je ze borstelt, zijn er een hoop vlekken weg!

In de wei (modder of grond) of een rijbak met een speciale bodem werkt het helaas niet, daarvan worden ze alleen maar viezer.

Trekazam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:19

tja ik heb ook een verzorgschimmeltje en die rolt soms alsof ze leven er van af hangt!
Wat ik altijd doe is em gewoon even op stal laten staanzodat de modder en degelijke opdroogt en daarna gewoon poetsen met de harde plastic ros en daarna de zachte borstel erover heen halen, werkt bij mij heel goed

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:22

hee die tip van alcohol kende ik ook nog niet...

ga dit topic in elk geval goed in de gaten houden, want ik heb ook zo'n witte viespeuk

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:33

Ik heb de truc met de alcohol geprobeerd vandaag.
Ligon had echt onwijze poep- en piesvlekken op z'n bil,dus dat kwam mooi uit
Het hielp wel redelijk,maar was toch niet wat ik ervan verwachtte helaas.
Nu maar eens de houtskool proberen,dat schijnt echt goed te helpen.
Ik neem aan dat dat gewoon met barbeque houtskool kan,weet iemand dit?
Er moet toch iets helpen??
Zondag heb ik wedstrijd en ik heb nu al slapeloze nachten en rare dromen over een mega smerig paard
Dus mensen,kom op met die tips!!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:05

Ik doe alleen goed met een rosborstel wrijven en event. met zo'n blokje verder heb je ook whitner werkt ook wel maar niet altijd!!

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:16

ja ik heb van die snelreiniger gekocht voor schimmels, speciaal voor de gele urinevlekken staat erop, maar vind het niet echt geweldig helpen, voor kleinere plekjes wel hoor, maar als die een echte grote mestvlek hebt, werkt het niet echt (oke, die e zit er ook al wat langer, dus misschien al het er korter op zit dat het wel werkt... maar weet het niet hoor) Wil ook wel graag tips weten! die alcohol zal ik eens proberen... klinkt wel raar alcohol op je paard spuiten :S maar ja, mischien werkt het wel...
cowboy magic green spot remover, wat is dat precies, en waar halen jullie dat dan? wat kost het?

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:18

Goed poetsen!! en wat je niet schoon krijgt lekker vies laten zijn
Haffies manen worden met equishine (oranje fles) ook aardig wit

Pipi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:10

ilsejee schreef:
Goed poetsen!! en wat je niet schoon krijgt lekker vies laten zijn

Klinkt heel leuk,maar wordt op wedstrijd niet echt gewaardeerd

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:33

Ik heb ook een schimmel gehad en ken dit probleem, en in de winter kun je best de vieze plekken met warm water en een spons schoonmaken, als je het plekje maar direct droogwrijft en een dekentje.
Je moet hem natuurlijk niet uitgebreid staan te wassen.
De paarden met een dikke wintervacht zijn ook wel eens nat van zweet, dus voorzichtig het vieze plekje met warm water en een spons en direct droogwrijven.

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:08

Houtskool werkt inderdaad erg goed, goed inwrijven op de gele plek daarna weg borstelen.