Mijn gedacht = verkeerd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn gedacht = verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:43

Hey iedereen,

Het is misschien een rare titel maar ik weet niet meteen iets beters .. Het gaat om het volgende: Ik ga ergens paardjes verzorgen en rijden enzo. Nu staat daar een kleine pony met karakter ... maar echt wel een goede pony, een springtalentje .. Die is in het verleden altijd western gereden geweest en is nu een jaar of 8. Die staat er nu ongeveer een maand en die is nu omgeschoold naar dressuur/springpony .. en dat gaat echt wel goed vind ik (dacht dat daar veel meer moeite voor nodig zou zijn).

Nu heeft die pony onlangs haar eerste wedstrijd(je) gesprongen, gewoon eens om te kijken hoe of wat .. Niet met mij als ruiter (gelukkig ) maar met iemand anders die daar ook rijdt. Het inrijden en inspringen ging heel goed, beter dan verwacht ... Het parcours minder .. In 1 bepaalde hoek had die echt schrik (je kent dat wel, achteruit stappen en niet meer voorwaarts willen enzo) en dus kwamen er de nodige weigeringen in het parcours .. Denk een stuk of 5 en toen heeft de persoon opgegeven ... Daarna heeft die die proef nog eens gesprongen (buiten wedstrijd) en toen was die foutloos .. Pony leert dus wel heel snel

Maar nu ging het zo ... pony had schrik (kan ook wel deels koppigheid zijn want het is een speciaal geval maar ik geloof nooit 100%) maar de ruiter heeft daar dus op geslaan en al om die over de hindernissen te krijgen ... Ik zeg niet dat die de pony mishandeld heeft, helemaal niet .. maar er zaten een paar meppen bij dat ik dacht van: slik .. Ook was die persoon na het eerste parcours nogal gefrustreed (wat ergens wel normaal is) en was die bezig van: als die seffens niet springt geef ik die een lap tegen haar hoofd/oren .. Toen had ik wel even iets van: oh jee ...

Maar dus de 2e keer was die pony foutloos dus niks aan de hand .. Ben aant helpen met afzadelen, vraagt de eigenaar ineens zo van: "en, zou jij haar erover hebben gekregen (dus de eerste keer)" ... Ik zeg: "waarschijnlijk niet, aangezien ik totaal geen ervaring heb met springen. Maar ik zou het wel niet op die manier (dus met het slaan) hebben opgelost." Kan goed zijn dat ik dan helemaal niet zo ver was geraakt en misschien nog niet eens was kunnen beginnen aan het parcours (aangezien de eerste hindernis in die enge hoek stond), maar dat interesseert mij dan op zo'n moment niet ... (denk ik). Ik weet niet hoe het gegaan zou zijn als ik erop zat .. zo'n dingen kan je gewoon niet weten. Maarja, ik ben dus niet zo voor dat slaan en al ... Maar de eigenaar zegt dus dat het helemaal niet zo erg was en die pony het nodig had .. Dat je op zo'n momenten actie moet ondernemen want anders blijft die de rest van z'n leven weigeren. Alle, weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen..

Maar bon, het komt er dus op neer dat ik niet akkoord ben met de manier waarop die ruiter de pony heeft rondgebracht ... Maarja, de tweede keer was die wel foutloos .. zou het dan toch niet goed geweest zijn de eerste keer zo kwaad te worden?

Ik weet het op dit moment dus even niet .. hoe zouden jullie reageren? Wat zouden jullie doen als je op de pony zat of stond te kijken?

Ik hoop dat jullie mijn verhaal wat snappen

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:47

kende die ruiter de pony goed dan?
want misschien had die pony het inderdaad wel nodig om even over die hindernissen heen te worden geholpen, omdat ie het daarna wel durfde, dus het was dan ff het zetje in de rug.
slaan moet natuurlijk niet onbeheerst en uit frustratie zijn, dan ga je snel te ver/ verkeerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:54

De ruiter kent de pony vanaf het begin .. heeft er als eerste op gereden en ik denk nu zo'n 2x per week ofzo ... En ik rij dan op andere dagen (alle, heb de eerste weken altijd op die pony gereden, momenteel rij ik meestal op een ander paard). Dus ja, denk dat die persoon de pony even goed kent als ik Misschien ietsje beter omdat die er vooral mee springt en ik meer dressuurwerk doe (ben niet zo'n springheld).

Maar ik weet het dus gewoon niet of het goed was of niet .. als het gewoon als zetje bedoelt was, als overtuiging enzo dan is het natuurlijk wel aanvaardbaar .. Maar sommige slagen vond ik maar niks aan (maar misschien ben ik dat gewoon niet zo gewend en leek het veel erger dan het eigenlijk was :p). Alleen de reactie van: als die seffens niet springt dan sla ik rond z'n oren ... toen heb ik maar wijselijk gezwegen ..want tegen zo'n reacties kan ik echt wel niet ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:11

Niemand meer ?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:47

slaan is naar mijn mening nooit goed, de pony gaat op deze manier werken uit angst. als de ruiter het vertrouwen wederzijds voor elkaar heeft, en door de pony wordt geaccepteerd als 'kuddeleider', dan zal hij voor deze ruiter door het vuur gaan. nogmaals, dit is mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen. ik heb genoeg moeilijke en eigenwijze paardjes gehad, maar ik heb er nooit één hoeven slaan.

lindsey

Re: Mijn gedacht = verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:02

Op zijn hoofd slaan als de pony niet wil springen is in ieder geval heel erg fout evenals slaan uit frustatie. Als de pony echt bang is van iets in het parcour helpt slaan ook niet. Dan zorgt dit er alleen maar voor dat de pony nog banger wordt en minder vertrouwen in zijn ruiter krijgt.

Als de pony uit luiheid niet wil springen kan een tikje wel nodig zijn.
Ruiter moet zich dan wel eerst afvragen of hij wel op de goede manier op de hindernis is afgereden. Als hij te dicht of te ver van de hindernis is wordt het voor de pony wel erg moeilijk om te springen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:23

Bedankt voor de reacties ..

Dus jullie denken dat het 2e keer springen (foutloos) gewoon is geweest omdat die pony iets had van: anders krijg ik weer slaag zoals de vorige keer dus ik zal maar springen ...? Dus dat het maar een tijdelijk effect heeft en verkeerde gevolgen kan hebben op lange termijn? (dus dat de pony uiteindelijk zich wel gaat verzetten ofzo en bv. nog niet meer in de piste te krijgen is .. = even heel extreem).

En stel nu dat ik er had opgezeten en tussen mij en de pony is 100% vertrouwen .. (niet dat dat is, want daarvoor ken ik die nog niet lang genoeg ) denken jullie dat het mij dan wel gelukt zou zijn zonder slaan? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar, omdat ik het gevoel heb van wel .. maar zo'n dingen kan je (jammer genoeg) niet weten ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:35

Bij een jong paard, wat amper of niet op wedstrijd is geweest, zie ik slaan nooit zitten.
Misschien eens een bemoedigend tikje, zodat ze weten dat het moet, maar meer ook niet.

Bij een paard, wat altijd netjes rondkomt en dan ineens gaat uitproberen, omdat hij bijv een paar keer slecht door een ander is gereden, zou ik wel veel strenger optreden.

Verder kun je altijd gissen of hij het bij jou wel of niet gedaan zou hebben.
Zelf heb ik wel degelijk de ervaring dat een paard op vertrouwen erg veel kan doen (maar het is wel verschillden per paard)

1 heel duidelijk voorbeeld had ik bij een 4 jarige
2x oefen parcourtje gesprongen en moest toen van de eigenaar maar mee voor echt. (niet mijn keuze)

Hadden ze daar de dag erop internationaal, dus alles zo ook aangekleed
Auto in het midden, heel veel bloemen, een boog om onder door de bak in te gaan enz enz enz

je zag dat paard echt de bak inlopen en denken, shït wat is dit hier :/

Nou op de eerste sprong aangerden en hij galopeerde heel dapper er op af, maar hoe dichter ik bij kwam, hoe kleiner de galopsprongen werden
En daar zat ik, toe maar! Kom maar!
En ja hoor hij zette af, 1 galopsprong te vroeg, boven in de staander en 3 meter na de sprong landen, te bang dat enge ding te raken
En ik direct bij de afzet, goedzo, braaf

En zo zijn we dat hele parcours door gekomen.
En ik weet nog, dat de parcours bouwers helemaal in een stuip lagen.
Maar ik was zo trots op "mijn" paardje

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:58

Ik heb niet alles gelezen. Maar kan het niet zijn dat de ruiter niet gewoon zenuwachtig was in de ring toen ze echt moest rijden voor punten. Een pony voelt dat namenlijk en kan dan nog wel eens iemand voor gek houden en uitproberen. Zelf als ik op mijn verzorgpony rijd dan weet ik ook precies of die het echt meent of niet dus denk dat zij het aan een kant beter weet en zij de pony beter kent met springen!! Wie weet heeft de pony het vaker gedaan en ze dit gewoon moet doen. Want ben je niet streng genoeg ehb je kans dat die het nog eens doet!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:01

ik vind wel dat het af en toe nodig is. Maar, op het hoofd en slaan uit frustratie is nooit goed. Gewoon een tik als tie zich aanstelt ofzo kan wel, maar vooral ook met je stem! Ik ben het gedeeltelijk met haar eens, maar meer met jou

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:01

Whisperke schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Maar kan het niet zijn dat de ruiter niet gewoon zenuwachtig was in de ring toen ze echt moest rijden voor punten. Een pony voelt dat namenlijk en kan dan nog wel eens iemand voor gek houden en uitproberen. Zelf als ik op mijn verzorgpony rijd dan weet ik ook precies of die het echt meent of niet dus denk dat zij het aan een kant beter weet en zij de pony beter kent met springen!! Wie weet heeft de pony het vaker gedaan en ze dit gewoon moet doen. Want ben je niet streng genoeg ehb je kans dat die het nog eens doet!!

Als je alles had gelezen dan had je gelezen dat het de eerste keer was dat de pony een parcours van dichtbij zag ... (dus echt wedstrijd) dus dat die dat in het verleden misschien ook altijd deed klopt niet ...

Tuurlijk, als je een paardje hebt dat al jaren goed springt en die gaat ineens weigeren zonder reden, dan zou ik ook kwaad worden ... Maar bij een onervaren pony? Denk niet dat ik zo ben .. Ik zou eerder zoals runningkawa met mijn stem enzo proberen, ookal is dat misschien enorm grappig (ik kan die situatie die je beschrijft mij perfect voorstellen ) maar liever zo en dat de pony mij vertrouwt, dan slaan en dat de pony springt uit angst ...

Maarja, dat ben ik ..

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:01

ik ben ook niet zo'n voorstander van dat slaan hoor. Ruiters hebben vaak geen geduld, en daarnaast ligt de fout vaak nog bij de ruiter ook!! Dus blijf lekker bij je mening hoor!

Mensen vergeten helaas vaak respect voor hun dier te hebben. Ga zelf maar eens na, zou jij zo geslagen willen worden?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:44

een oefen parcour is anders als een wedtrijd aangezien het zijn eerste wedtrijd is had zij hem niet zo mogen slaan.
vertrouwen is het belangrijkste en dat doe je met je stem ook al ziet het er belachelijk uit. belonen voor wat hij doet en aanmoedigen als hij op dat moment bang is.
alleen werkt het niet zo altijd paard en ruiter en vertrouwen is de uitgangs punt. alleen is het vaak dat het paard alleen maar moet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:14

Thnx voor jullie reacties
Ben blij dat ik toch niet alleen sta met mijn gedachte

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:09

Dit lijkt me eersder een probleem van de ruiter dan van de pony. Als de pony wel goed springt buiten de wedstrijd om en niet in de wedstrijd, dan is het vaak de ruiter die gespannen is in de wedstrijd en graag wilt presteren. Pony wordt heel onzeker van die andere houding van de ruiter en heeft het gevoel dat er iets niet pluis is. Daar reageerd de pony dus op. Dit heeft er niks mee te maken dat de pony zijn lesje wel geleerd heb van het slaan.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:41

je moet inderdaad goed weten waarom die pony het deed. Is hij je aan het uittesten, dan moet ie maar eens weten wie de baas en en vind ik dat ie best een paar klappen mag krijgen , anders verergert het probleem zich waarschijnlijk en zou die nooit meer over een hindernis gaan...

Als een paard echt angst heeft, dan is slaan het ergste wat je kunt doen!!!! Je maakt hem alleen nog maar banger en geeft aan dat er echt iets is waar hij bang voor moet zijn. Je kunt hem beter geruststellen en gewoon geduldig zijn.

De grens tussen deze twee is echter heel klein...