Het is misschien een rare titel maar ik weet niet meteen iets beters .. Het gaat om het volgende: Ik ga ergens paardjes verzorgen en rijden enzo. Nu staat daar een kleine pony met karakter ... maar echt wel een goede pony, een springtalentje .. Die is in het verleden altijd western gereden geweest en is nu een jaar of 8. Die staat er nu ongeveer een maand en die is nu omgeschoold naar dressuur/springpony .. en dat gaat echt wel goed vind ik (dacht dat daar veel meer moeite voor nodig zou zijn).
Nu heeft die pony onlangs haar eerste wedstrijd(je) gesprongen, gewoon eens om te kijken hoe of wat .. Niet met mij als ruiter (gelukkig
) maar met iemand anders die daar ook rijdt. Het inrijden en inspringen ging heel goed, beter dan verwacht ... Het parcours minder .. In 1 bepaalde hoek had die echt schrik (je kent dat wel, achteruit stappen en niet meer voorwaarts willen enzo) en dus kwamen er de nodige weigeringen in het parcours .. Denk een stuk of 5 en toen heeft de persoon opgegeven ... Daarna heeft die die proef nog eens gesprongen (buiten wedstrijd) en toen was die foutloos .. Pony leert dus wel heel snel 
Maar nu ging het zo ... pony had schrik (kan ook wel deels koppigheid zijn want het is een speciaal geval
maar ik geloof nooit 100%) maar de ruiter heeft daar dus op geslaan en al om die over de hindernissen te krijgen ... Ik zeg niet dat die de pony mishandeld heeft, helemaal niet .. maar er zaten een paar meppen bij dat ik dacht van: slik .. Ook was die persoon na het eerste parcours nogal gefrustreed (wat ergens wel normaal is) en was die bezig van: als die seffens niet springt geef ik die een lap tegen haar hoofd/oren .. Toen had ik wel even iets van: oh jee ...Maar dus de 2e keer was die pony foutloos dus niks aan de hand .. Ben aant helpen met afzadelen, vraagt de eigenaar ineens zo van: "en, zou jij haar erover hebben gekregen (dus de eerste keer)" ... Ik zeg: "waarschijnlijk niet, aangezien ik totaal geen ervaring heb met springen. Maar ik zou het wel niet op die manier (dus met het slaan) hebben opgelost." Kan goed zijn dat ik dan helemaal niet zo ver was geraakt en misschien nog niet eens was kunnen beginnen aan het parcours (aangezien de eerste hindernis in die enge hoek stond), maar dat interesseert mij dan op zo'n moment niet ... (denk ik). Ik weet niet hoe het gegaan zou zijn als ik erop zat .. zo'n dingen kan je gewoon niet weten. Maarja, ik ben dus niet zo voor dat slaan en al ... Maar de eigenaar zegt dus dat het helemaal niet zo erg was en die pony het nodig had .. Dat je op zo'n momenten actie moet ondernemen want anders blijft die de rest van z'n leven weigeren. Alle, weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen..
Maar bon, het komt er dus op neer dat ik niet akkoord ben met de manier waarop die ruiter de pony heeft rondgebracht ... Maarja, de tweede keer was die wel foutloos .. zou het dan toch niet goed geweest zijn de eerste keer zo kwaad te worden?
Ik weet het op dit moment dus even niet .. hoe zouden jullie reageren? Wat zouden jullie doen als je op de pony zat of stond te kijken?
Ik hoop dat jullie mijn verhaal wat snappen

) denken jullie dat het mij dan wel gelukt zou zijn zonder slaan? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar, omdat ik het gevoel heb van wel .. maar zo'n dingen kan je (jammer genoeg) niet weten ..