Voer ik goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Voer ik goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:25

Hoi,

mijn paard (merrie KWPN 1.73) krijgt per dag:

1,25 kg PAVO sportbrok
1,50 kg mix van PAVO-sortbrok / FYTO-muesli

3 a 4 plakken hooi

O ja, en volgens mij zit ze af en toe ook flink van d'r stro te knagen... (terwijl het hooi er dan ook nog ligt!)

Ze mag als het niet al te nat is wel overdag naar buiten, maar die wei is al redelijk kaal... echte herfstwei.

Weekschema:
1 x intensief dressuren (les)
2 x zelf dressuren
1 x buitenrit
1 x eind fietsen (paard ernaast draven uiteraard )
1 x longeren met pessoa
1 x vrije dag (maar dan wel hele dag naar buiten)

Ze ziet er erg gezond uit, glanst mooi, heeft genoeg energie en is niet dik/mager.

Mijn vragen:
1. Ik voer maar zo'n beetje op het oog, maar krijgt ze voldoende gerarieerde voedingsstoffen op deze manier?

2. Als ik Luzerne wil gaan voeren, hoe gaan mijn voerhoeveelheden er dan uitzien?
Luzerne zit toch zo'n beetje tussen hooi en krachtvoer in?

Alvast bedankt!

mizzpoez

Re: Voer ik goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:31

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:13

Als ze er goed uit ziet, dan is het goed.

Dat ze stro eet is niet erg. Dan zal je waarschijnlijk én goed stro hebben. En je paard vindt het gewoon lekker om iets stevigers te hebben om op te knabbelen. Je voert redelijk wat krachtvoer, maar zo te zien niet overdreven veel voor een paard van haar formaat en arbeid.

Ik vraag me alleen 1 ding af, wat krijgt ze per voerbeurt? En wanneer zijn die voerbeurten?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:03

Ik vind het er goed uitzien. Wanneer ze mager wordt, kan je mee hooi voeren. Luzerne voeren, waarom? Ze doet het toch goed op dit voer. Het paard krijgt alle voedingsstoffen die ze nodig hebben binnen via de brok. Kijk maar op de zak, wat er allemaal in zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:48

Luzerne zit wel veel calcium in, het is goed als daar een tegenhanger voor is, bijvoorbeeld een granenmix. Het is wel heel goed voer.
Ik vind dat je voor zo'n grote merrie weinig ruwvoer geeft. 3 plakken is maar +- 6 kg en ze heeft denk ik wel 10 nodig, exlusief je brok, ik weet niet hoeveel gras ze nog heeft.
Als ze fit is en in een goede conditie dan is dat al een heel goed teken.

#Ymke#

Re: Voer ik goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:51

Lucerne voer ik sinds kort bij en ik merk aan allebei mijn paarden dat ze beter in hun vacht zitten en meer uit hun brok halen. Ze krijgen van mij per voerbeurt een voerschap vol en dan de rest van hun krachtvoer erbij..

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:04

[***] schreef:
Luzerne zit wel veel calcium in, het is goed als daar een tegenhanger voor is, bijvoorbeeld een granenmix. Het is wel heel goed voer.
Ik vind dat je voor zo'n grote merrie weinig ruwvoer geeft. 3 plakken is maar +- 6 kg en ze heeft denk ik wel 10 nodig, exlusief je brok, ik weet niet hoeveel gras ze nog heeft.
Als ze fit is en in een goede conditie dan is dat al een heel goed teken.

Tja... het zijn hele dikke plakken. Ik zou ze eens moeten wegen, dan weet ik over hoeveel kilo ik praat.
O ja, ik voer drie of vier keer op een dag, op vrije dag twee keer.
Wanneer ik drie keer voer is het 's ochtends 1 kg en daarna naar buiten. Als ik haar naar binnen haal vóór het werk krijgt ze 0,25 kg, na het werk 0, 5 kg en dan nog even naar buiten en 's avonds bij het binnenhalen 0,75 en 0,25 door het hooi heen... is ze lekker lang aan't zoeken. Wanneer het te laat is om haar nog buiten te zetten na het werk krijgt ze gewoon 1 kg in d'r bak en een 0,5 kg door het hooi heen. Ik voer hooi op de (schone) grond.

Waarom Luzerne? Ze kreeg het op de vorige stalling en vond het erg lekker... vandaar dat ik me afvroeg of ik het ook kon bijvoeren.