weer op ijzers? en kan ik wandelen en zonder zadel rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chant_xx

weer op ijzers? en kan ik wandelen en zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:31

siins een paar weken geleden had ik santos laten bekappen en niet beslaan want bij de 2e keer lagen ze er af dus even geen hoefijzers meer maar na 2 dagen na de bekapping waren zijn pezen dik
hij liep niet lekker
en liep heel voorzichtig nu al over gelukkig maar mijn vraag is
zal ik van de lente weer hoefijzers nemen ???
ik rijd bijna iedere dag buiten
maar met hoefijzers als ze er af gaan begint het weer(opgezwollen pezen)maar kan ook niet riskeren dat hij op zijn straalgaat lopen want dat is ok niet prettig

en mijn tweede vraag
santos staat in een in/uitloop stal dus hij heeft energie nodig om zich warm te houden dus ik kan hem ook niet goed poetsen want dan haal ik die bescherming weg die hij nodig heeft dus ik wil deze winter meer wandelen en longeren en afentoe even zonder zadel rijden maar is dat wel een goed idee??(kan santos niet laten zweten vat hij kou )

dat waren de vragen tips zijn welkom
gr.chantal
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-11-05 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:36

ik zou ijzers nemen als hij daar beter op loopt. en met een klein ritje of lekker wandelen vat hij echt geen kou hoor. heb je geen zweeddeken? die neemt het zweet op en dan is hij weer droog. Je kan hem best poetsen, alleen dan niet iedere dag. Je moet er wel voor zorgen dat de modder eraf is. dat is niet goed

Sily

Re: dringende vragen ........!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:32

Als een paard langere tijd op ijzers gestaan heeft en daarna weer bloot loopt lopen ze altijd een tijdje gevoelig (zegt mijn hoefsmid tenminste, waarschuwt hij ook altijd voor)
Als je veel buiten rijdt is het misschien sowieso verstandig om gewoon ijzers om te laten, dat er 1 afvalt kan altijd een keer gebeuren.

Als jij je paard na het rijden gewoon droogstapt en eventueel een zweetdeken op legt voor een half uurtje kan je gewoon normaal rijden.

Poetsen kan je ook gewoon normaal doen, licht rossen en dan een zachte borstel erover heen is echt niet overdreven, mijn paard heeft een deken om maar haal er alleen maar een borstel overheen omdat ze toch niet vies wordt

Eilatan

Re: weer op ijzers? en kan ik wandelen en zonder zadel rijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:57

Mijn eerste gedachte was, verdiep je eerst is in een paard voordat je er een neemt, maargoed.

chant_xx schreef:
siins een paar weken geleden had ik santos laten bekappen en niet beslaan want bij de 2e keer lagen ze er af dus even geen hoefijzers meer maar na 2 dagen na de bekapping waren zijn pezen dik
hij liep niet lekker
en liep heel voorzichtig nu al over gelukkig maar mijn vraag is
zal ik van de lente weer hoefijzers nemen ???
ik rijd bijna iedere dag buiten
maar met hoefijzers als ze er af gaan begint het weer(opgezwollen pezen)maar kan ook niet riskeren dat hij op zijn straalgaat lopen want dat is ok niet prettig

Een paard behoort op zijn straal te lopen, en natuurlijk loopt ie moeilijk als hij zolang op ijzers heeft gestaan, zijn witte lijn is ontzettend verzwakt. Op asfalt lopen zonder ijzers is júist goed, zijn opgezwollen pezen komen waarschijnlijk door een verkeerde bekapping.

Citaat:
santos staat in een in/uitloop stal dus hij heeft energie nodig om zich warm te houden dus ik kan hem ook niet goed poetsen want dan haal ik die bescherming weg die hij nodig heeft dus ik wil deze winter meer wandelen en longeren en afentoe even zonder zadel rijden maar is dat wel een goed idee??(kan santos niet laten zweten vat hij kou )

Zichzelf warm houden doet ie door veel ruwvoer te eten, zolang je dat meer genoeg geeft kan je hem gewoon poetsen, als je hem maar niet gaat wassen met shampoo, dan haal je wel de bescherming weg.

Van zweten gaat een ongeschoren en dekenloos paard écht niet dood, als dat zo was bestonden er geen paarden meer. Je kan gewoon rijden en normaal uitstappen, zolang je je paard maar niet in een kleine box zet waarin hij niet kan lopen kan dat geen kwaad.
Het beste is om het in een loopstal/paddock te hebben met andere paarden en een hele hoop hooi, zodoende houden ze elkaar in beweging en door ruwvoer te eten koelen ze niet (te snel) af.
Als je wel bang bent dat ie kou vat stap je gewoon wat langer uit ev met zweetdeken.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:07

De straal is als het ware de schokdemper van de hoef en zorgt voor doorbloeding van de hoef, het kan dus geen kwaad maar is juist goed.

Als je buiten rijdt zul je waarschijnlijk niet alleen maar over de harde weg lopen en daarnaast 'harden' de hoeven ook als je vaker op de weg loopt. Jouw paard wordt in elk geval al op de juiste manier gehouden hiervoor.

Verder kun je rustig de zadelplek even met een harde borstel schoonmaken en er dus gewoon een zadel opleggen.

Van een beetje zweet zal je paard niks krijgen. Gewoon lekker op adem laten komen en het niet te gek maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:35

Amen Toydoll!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:59

dorientjuh schreef:
Amen Toydoll!

niks meer aan toe te voegen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:21

Inderdaat. Sla een willekeurig beginnersboek paardenverzorging open en klaar is kees