Wat vinden jullie van hooinetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Wat vinden jullie van hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:21

Nouja,dat is mijn vraag
Ik las dat het veel stof kan veroorzaken als het paard zijn hoofd moet omhoog doen om het hooi eruit te halen,dat het stof kan ingeademd worden.
Vinden jullie dat ook zo?En op welke hoogte zouden jullie ze hangen?
Vinden jullie het gevaarlijk/nuttig?Is het goed tegen verveling??

En als het veel stof veroorzaakt,is hooi natmaken dan een idee?

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:24

Ik heb er nu eentje in de box hangen van mijn merrie die op rust staat vanwege revalidatie. In het begin plukte ze netjes de sprietjes er tussen uit, maar inmiddels gebruikt ze hem als boksbal en wordt ie door de hele box geslingerd.

Normaal gesproken zou ik ze eerder vanaf de grond laten eten, dat is ook een betere houding voor een paard om te eten. Het is niet zo dat ze meer stof binnen krijgen door een hooinet.

Het kan trouwens wel gevaarlijk zijn als ze met hun been erin kunnen komen, dus je moet hem goed hoog hangen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:27

Liever een zak dan een net.
Is veiliger en het stoft ook minder.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:31

het nat maken van hooi kan helpen tegen stof inderdaad. het beste is gewoon het hooi op de grond leggen (niet economisch, de meeste paarden eten er dan maar de helft van) maar zo eten de paarden op de natuurlijke manier ook; hoofd naar beneden en niet hoofd omhoog. (blaadjes pikken van takken is uitzondering, ik hoop dat iedereen begrijpt dan ik natuurlijk grazen bedoel)

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 22:33

Margreet,wat bedoel je met een zak?Is dat 1speciaal voor paarden?
Als ik hooi nat maakt,kan dat kolieken veroorzaken?

En Jura,waarom laat je je paard dan via een hooinet eten?Tegen verveling?Mijn vzpaard staat ook op volledige boxrust en ik dacht dat dit wel iets tegen verveling zou zijn.En hoe hoog hang je hooinet?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:34

Ik doe altijd een combi omdat mijn pony anders veel te snel zijn hooi op heeft. Ik doe het grootste deel in het hooinet en dan leg ik er nog wat los hooi onder. Hooinet hangt op borst hoogte zodat hij er niet in vast kan komen te zitten.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:35

Hooizak:
Afbeelding

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:37

Jura schreef:
Ik heb er nu eentje in de box hangen van mijn merrie die op rust staat vanwege revalidatie. In het begin plukte ze netjes de sprietjes er tussen uit, maar inmiddels gebruikt ze hem als boksbal en wordt ie door de hele box geslingerd.

Normaal gesproken zou ik ze eerder vanaf de grond laten eten, dat is ook een betere houding voor een paard om te eten. Het is niet zo dat ze meer stof binnen krijgen door een hooinet.

Het kan trouwens wel gevaarlijk zijn als ze met hun been erin kunnen komen, dus je moet hem goed hoog hangen.

idd

mijn paard krijgt zijn normale portie hooi via de grond,dit vind ik persoonlijk ook het beste
omdat mijn paard lange tijd door kreupelheid uit de running is en hij weinig mag doen geef ik hem 1 x per dag een ponyhooinet volgestampt met lekker zoet hooi om het te vertieren

dit hooi is gelukkig niet zo stoffig (eigenlijk kuil)
en hang het net goed hoog op en haal het weg zodra het leeg is

ook zijn biks krijgt hij gewoon op de grond...houdt hem langer bezig en hij krijgt minder lucht binnen dan bij de voerbak

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:54

Als je het hooinet hangt op borsthoogte(hij is zelf +1m82),komt er dan veel stof vrij als hij het eruit haalt(wat voor hem een leuke bezigheid?
Of moet ik het lager hangen?Nu hangt het op kniehoogte of iets erboven
Wat vinden jullie van nat hooi?Is dat dan beter?
Ik ben persoonlijk ook ervoor om je paard vanop de grond te voeden,maar in dit geval doe ik het voor zijn verveling wat tegen te gaan

kimsim

Re: Wat vinden jullie van hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:01

mijn paarden krijgen hun hooi ook in een net. ik heb het idee dat ze er wat langer mee doen en heb echt het idee dat ze het leuk vinden.
ook ik heb een paard die net een operatie heeft gehad en dus stalrust heeft. hij slingerd de hele dag zijn net door de stal

het net moet idd. wel echt hoog genoeg hangen.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:05

Vroeger deed ik het ook altijd in een hooinet, en het hooi nat maken tegen het stof. Wel inderdaad op de goede hoogte hangen, niet te hoog en niet te laag, was altijd wel gokken met een shetlander en een paard . Voordeel: het geeft minder zooi, het grote nadeel vind ik dat die netten zo snel kapot gaan. Ik heb nu een hooiruif, is werkelijk ideaal .

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:08

Ik zou nooit een hooinet gebruiken in een paardenbox; gewoon om de simpele reden dat het veel te gevaarlijk is. Hooi eten vanaf de grond is ook veel natuurlijker en beter voor paarden.
Maar wil je nou persé zoiets gebruiken zou ik nog eerder voor een hooizak gaan, ook in de trailer.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:52

Ik geef mijn paarden in feite het hele jaar door hooi vanaf de grond. Om de simpele reden dat het beter is voor de spijsvertering. Alleen 's avonds krijgt eentje het uit een hooizak omdat ze zich anders doodverveelt in de stal, en ze er ontzettend leuk mee speelt.

Ik zou als ik jou was ook voor een hooizak gaan, is nl. veel veiliger en er komt minder stof vrij. Het hooi natmaken lijkt me niet echt nodig.

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:59

Die van ons hebben een hooiruif, eerst niet maar nu wel .

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:02

Wij geven het gewoon op de grond. Ze kunnen wel meer versmeren zeg maar maar ze hebben geen last van stof in hun ogen etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:03

Ik had het ook in een zak
Ze krijgen eigenlijk wat teveel hooi, dus maken ze er een grote bende van.

Dus ik het in een zak gedaan.
Dat heeft een hele poos goed gegaan, maar nu plukken ze hem leeg en de rest ligt nog overal en nergens.

ben nu toch maar iets minder hooi aan het geven vanaf de grond.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:07

Nou zo gevaarlijk vind ik het niet, als je het gewoon op de goede hoogtehangt. Sommige paarden zijn echt van die viespeuken dat wanneer je het op de grond legt het na een tijdje stront met hooi is.

Tegen het stof kan je het natmaken of gewoon kuil gebruiken. Kuil stoft ook niet, maar dan moet je wel in de gaten houden dat daar meer eiwitten inzitten. Je hebt tegenwoordig ook nog voorgedroogd kuil, stoft ook minder dan hooi en daar zitten weer minder eiwitten in dan in gewoon kuil.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:09

Een vol hooinet met nat hooi is zo loodzwaar dat je het bijna niet opgehangen krijgt. Op stal hadden we een katrollensysteempje. Dat hielp enigszins, maar dan nog is het vrij zwaar.
Een net op kniehoogte is in mijn ogen te laag. Op die manier kan een paard er makkelijk instappen. Wij hadden ze echt hoog hangen. Tussen schoft en schouderhoogte zou ik het denk ik het beste kunnen omschrijven.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:11

Ik geef het niet meer vanuit een net (die van mij kreeg het uit een ruif, maar is hetzelfde idee). Hij heeft er namelijk een stofallergie aan over gehouden.
En het helpt niet echt tegen vervelen. Ze eten net zo snel als dat het op de grond ligt.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:13

hooinetten zorgen zekerweten niet voor meer stof.. als je hooi erg stoffig is heb je gewoon slecht hooi...
zo'n zak is inderdaad veel handiger je kunt er makkelijk een plak inschuiven en het is veiliger....

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:20

Ik vind hooinetten in de stal echt niks
Ze krijgen zo inderdaad meer stof binnen en het is ook slecht voor hun houding. Paarden eten van nature bijna altijd van de grond.
Maar als je paard na concours lang op de trailer moet staan ofzo dan vind ik het wat anders. We hebben in de trailer wel een speciaal haakje gemaakt want zo'n laag hangend hooinet voor de benen vind ik echt gevaarlijk.

Op deze link staat ook heel veel informatie. Kan het helaas niet kopieren dus jullie zullen even zelf moeten kijken.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Klik links op natuurlijke voeding en dan eethouding
Vooral veel tegenargumenten dus!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:21

Maar voor de houding is het ook nog een verschil of je paard de hele dag buiten staat op de wei, of voornamelijk in de stal.
Bij de stal vind ik die houding idd belangrijker.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:23

Heel handig in de trailer

Maar op stal zou ik ze nooit hangen. Vooral omdat als ze het lostrekken op één of andere manier, kunnen ze ook zeer gevaarlijk met hun benen er in verstrikt raken.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:28

Ik heb er altijd 1 in de trailer hangen tegen verveling op wedstrijden. Zou ze nooit op stal hangen omdat ik toch te bang ben dat ze er met een been in komen. Als ik op wedstrijd ben kijk ik namelijk heel regelmatig in de trailer hoe het gaat, op stal gebeurt dat niet.

jody_cadans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:28

hallow ik zal het ook nooit is de stal doen want het paard van mijn nicht is laatst achter het hooi net met zijn tanden blijven hangen en hij had zijn tanden recht naar voren uit zijn mond staan hij moest zelfs een beugel echt heel zielig dus ik zal het nooit doen