Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Sonja schreef:Een paard kan geen diepte zien in een plas water. Zelfs als jij de bodem kunt zien, dan kan dat paard niet inschatten of het nou 10 centimeter diep is, of dat hij er helemaal in weg zou kunnen zinken.
Verwacht dus niet te veel van je paard als het gaat om redeneren OF hij er veilig doorheen zou kunnen. Dat kan een paard niet. Echter, een gehoorzaam paard met voldoende VERTROUWEN in zijn ruiter, zal er gewillig in stappen.
Sonja schreef:Een paard kan geen diepte zien in een plas water. Zelfs als jij de bodem kunt zien, dan kan dat paard niet inschatten of het nou 10 centimeter diep is, of dat hij er helemaal in weg zou kunnen zinken.
Verwacht dus niet te veel van je paard als het gaat om redeneren OF hij er veilig doorheen zou kunnen. Dat kan een paard niet. Echter, een gehoorzaam paard met voldoende VERTROUWEN in zijn ruiter, zal er gewillig in stappen.
Neonlight schreef:Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt. Ik heb zelf ook een miepje die er alles aan doet om maar niet door een plas te hoeven, met als gevolg dat ik toch wel wat benauwde situaties heb gehad. Bijna in prikkeldraad bijvoorbeeld. Ik ben er ook op aan het oefenen dat ze door een plas gaat als ik dat wil.
)

superwoman schreef:Neonlight schreef:Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt. Ik heb zelf ook een miepje die er alles aan doet om maar niet door een plas te hoeven, met als gevolg dat ik toch wel wat benauwde situaties heb gehad. Bijna in prikkeldraad bijvoorbeeld. Ik ben er ook op aan het oefenen dat ze door een plas gaat als ik dat wil.
ik vind niet dat je moet denken dat "Een paard moet ten alle tijden door een plas willen lopen als de ruiter er om vraagt."
De benen van een paard zijn zo belangrijk - als hij daar wat aan krijgt kan het z'n leven kosten....
mijn paard loopt ook niet zomaar door een plas heen als ik erop zit
(ze wil er best over heen)
Maar als ik af stap en loop er zelf doorheen volgt ze me graag en als ik daarna erop ga en vraag of ze er doorheeen wil lopen doet ze het wel....
ik ben daar zeer tevreden mee

Serendipity1 schreef:Ik denk dat een paard zelf prima weet waar ie kan lopen, ze nemen liever geen onnodige risico's?
Wel pak ik even door als ik zelf de bodem van een plas kan zien, en mevrouw gewoon geen zin heeft aan vieze voetjes
Neonlight schreef:Mijn paard loopt dus niet door een plas heen en heeft juist hierdoor al een paar keer bijna-ongelukken gehad. Ze is bijna in de prikkeldraad gekomen, heeft in glas gestaan en op blik, gewoon omdat koste wat kost eromheen wil waar niet altijd de plaats voor is. En ik neem dan liever het risico van het onbekende in de plas dan het gevaarlijke bekende erbuiten.
Verder rijd ik aangespannen, en dan moeten ze ooit zeker door de plassen. Een kar is nu eenmaal breder, en ooit zijn de plassen zadpad breed.
Neonlight schreef:
Mijn paard loopt dus niet door een plas heen en heeft juist hierdoor al een paar keer bijna-ongelukken gehad. Ze is bijna in de prikkeldraad gekomen, heeft in glas gestaan en op blik, gewoon omdat koste wat kost eromheen wil waar niet altijd de plaats voor is. En ik neem dan liever het risico van het onbekende in de plas dan het gevaarlijke bekende erbuiten.
Verder rijd ik aangespannen, en dan moeten ze ooit zeker door de plassen. Een kar is nu eenmaal breder, en ooit zijn de plassen zadpad breed.