Chagerijnige pony, wat moet je ermee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Chagerijnige pony, wat moet je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:44

Hey allemaal, ik zit met een probleempje, mijn pony kijkt namelijk altijd chagerijnig. Ze zal nooit bijten of trappen, maar ze kijkt gewoon naar je met haar oren in haar nek enz.
Als je met haar gaat wandelen (ze is 1.5) dan doet ze wel gewoon gezellig, maar met poetsen doet ze echt chaggiej...
Ik heb zelf het idee dat het door (lichte) voernijd komt, maar ik weet het eigenlijk echt niet. Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan omdat je een pony natuurlijk niet kunt straffen voor boos kijken.
Hebben jullie er ervaring mee of hebben jullie tips voor me, laat het me dan graag even weten.
Kussies Luus

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:45

Ps. Mijn vorige pony deed dit nooit, dus ik neem aan dat het niet aan mij ligt...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:51

misschien als je het werk leuker maakt voor haar? dat ze iets heeft om naar uit te kijken? meer variatie in de training kan al een heel verschil maken. ik weet er verder niet veel van, mijn paarden zijn altijd vrolijk.

Ineke2

Re: Chagerijnige pony, wat moet je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:06

Ze is 1,5 jaar dus niet aan het werk mag ik hopen...

Gewoon zoveel mogelijk op de wei met enkele leeftijdsgenootjes (en het liefst ook wat ouderen erbij) en lekker laten spelen.

Waarschijnlijk is de pony gewoon wat gereserveerd van karakter... daar kun je niet zoveel aan veranderen.
Tenzij ze zich nu gewoon verveeld, dan worden ze ook sjacho, dan is het logisch

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:34

Ben het met Ineke eens, een jong paard wat 23 uur op stal staat, even wandeld en poetst en verder niets tsja...zal zelfs een ouder paard al chaggie van worden

Loopt ze overdag in een groep/paddock/bak etc?

Heeft ze genoeg variatie en leuke dingen of is het iedere dag poetsen en wandelen?
Ze is nog maar jong, toen jij een kleuter was zat je denk ook niet even stil bij de kapper
Laat staan als je elke dag zou moeten.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 07:19

Okeej dankjulliewel.. Ik zal even uitleggen over waar ze staat enzo..
Ze staat 24/7 op het land.
Ze staat met 2 shetlanders eentje van 4 en eentje van in de 20. Pas (een dikke maand) geleden is de andere shet (eentje van 6) overleden, maar ik neem aan dat ze hier niet nog boos over is?!
De ene nacht staat ze in een groter landje alleen, maar dat ligt er tegenaan dus ze heeft wel genoeg contact met die anderen. De andere nacht staat ze op het kleine landje bij de shetten. Het is ook zo dat ze dat zelf graag wil volgens mij, want de ene dag gaat ze het land in en de andere wil ze zelf in het kleine blijven.
Ik werk idd nog niet met haar. Ik poets haar wel ongeveer om de dag en wandelen ook. Gister heb ik haar gewoon aan het halstertouw laten grazen. En soms laten we haar wel eens een beetje rennen met die jongste shet.
Binnenkort komt er een veulen van bijna een jaar bij dus dan hoeft ze niet meer alleen op het land te staan.
Kussies Luus

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:53

ik zie het probleem niet van een chagrijnige pony die toch niet bijt etc...?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:54

uhh, wees blij dat je paard niet bijt en/of trapt
ik heb een merrie die (waarschijnlijk) vroeger niet al te goed behandeld is, en die bijt dus wel
met rijden is het een schat, en buiten de stal ook nog wel, maar in de stal en als je gaat poetsen of opzadelen, nou berg je dan maar
ik weet voor de rest van jou probleem niet zoveel af want mijn paardje is alweer 14 maar zolang hij niet echt bijt lijkt het mij niet zo'n groot probleem (maarja ik kan ernaast zitten ) dus ik ben het eigenlijk wel met Beautylover eens
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 21-11-05 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:55

Is gewoon karakter, kan je niks aan doen.......... behalve ermee leren leven

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:56

Luuz misschien is het dan een gewoon klein pismerrietje?

Kan me voorstellen dat je liever wat vrolijker begroet wordt, maar dit soort paarden heb je er ook tussen zitten.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:00

Je zei dat ze het niet doet met wandelen maar wel met poetsen
Is er misschien iets dat haar zeer doet tijdens het poetsen of iets wat ze gewoon niet zo prettig vindt? Dat zou ik even uitzoeken..... En als blijkt dat er niets is, dan is het waarschijnlijk haar karakter....

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:39

Mijn pony had dat ook toen hij veulen was.
Hij vond het gewoon niet prettig om mee getut te worden.
Ik ben dat toen heel langzaam op gaan bouwen; eerst bij het knabbelen op een plukje hooi met een zachte glansborstel rustig aaien op plekken die hij niet zo erg vond, en iedere keer een beetje verder. Pas toen dat goed ging op een iets hardere borstel overgestapt.
Poetsen vindt hij nu héérlijk, valt hij bijna bij in slaap.
Maar het is nooit een knuffelpony geworden, dus ik hoop voor je dat je haar niet hebt aangeschaft om lekker mee te kroelen....
In ieder geval, overdrijf het niet, je pony overleeft het wel om niet gepoetst te worden . En als het niet lukt, lekker een tijdje laten zitten en volgend jaar weer eens proberen.
Succes!

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:53

Ik denk ook aan dat wat Kanzi zegt. Mijn pony had dat ook als veulen. Was ook niet zo'n tuttert (nu nog steeds niet). Misschien weet ze ook nog niet zo goed wat ze met de situatie aanmoet en het lekker moet vinden als ze geborsteld wordt of ze ertegenin moet gaan. Zie je wel vaker bij die jonge dingen, rangorde op de wei is wel bepaald maar wat moeten ze nu met "een mens"? Ik zou hem toch wel regelmatig apart nemen en hem even borstelen of stukje mee wandelen.

Vigour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:02

Mijn pony is ook chagrijnig.. En als ik niet zacht genoeg poets dan trapt ze wel, of ze dreigt te trappen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:14

Okeej. bedankt allemaal.
IK denk dat idd een hoop van jullie niet snappen dat het erg is, omdat ze toch niet bijt. Maar ze dreigt af en toe wel een soort en dat is niet erg prettig. Het rare is dat ze het poetsen enz. eerst helemaal niet erg vond. Nu kan ik haar ook wel gewoon poetsen enz, maarjah ze kijkt gewoon zooo chago..
Hoe zou ik dan moeten kijken of ze pijn heeft?
Gister keek ik even en toen werd ze even best nijdig toen ik aan haar rug zat, maar als ze dan even later weer wat vrolijker was gaf ze er weer niet om. Echt heel raar.
Misschien is het idd wel een pismerrie:P

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:37

Misschien is om de dag poetsen en wandelen ook wel een beetje te veel voor haar... ze is pas 1,5 nog een heerlijke kleuter, die dus in al dat getut geen zin heeft. Je pony is nog jong.. er komen nog genoeg jaren om met haar te tutten, laat haar nu nog ff klein zijn.
Daarnaast heb je gewoon paarden die niet van knuffelen houden, en daar zul je dan mee moeten leren leven.

Wel ken ik een paard die altijd hoofdpijn had en daarom dus altijd chagrijnig deed. Maar die zat vast in zijn nek en weet ik niet wat, dus dat lijkt me bij een 1,5-jarige niet zo snel het geval te zijn.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:42

Okeej dankjewel voor je reactie.
Ik weet het niet, maar ik knuffel niet zoveel met haar. Toch wil ze wel altijd aandacht, want als ik even door het landje loop, loopt ze de hele tijd achter me aan en als ik even in het land ga zitten gaat ze de hele tijd bij me staan om een aai te krijge. Of eten natuurlijk:P(ookal krijgt ze dat alleen met voertijd:P)
kussies Luus

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:55

Hoi Luuz,

nou, het lijkt er inderdaad niet op dat die pony jou niet lief vindt
ze is in ieder geval erg nieuwsgierig als ze je achterna loopt in de wei en lekker wil knuffelen.
misschien vindt ze het wel leuk als je haar een keertje niet op hetzelfde plekje poetst of iets heeel spannends gaat doen (een ander rondje wandelen ofzo)
Iets doen waar ze in geinteresseerd is, maar zolang ze het niet al te eng vindt.

Ik ken ook een pony die altijd erg sjacherijnig kijkt, maar deze is een beetje te 'sturen'.
Als je aankomt moet je heel hard roepen: HEEEEE (en dan de naam) op je ALLERLIEFSTE stem en zo heeeeel vrolijk kijken en lachen.
en dan heeeeel enthousiast doen, alsof je ook heeeeeel blij bent om haar te zien.
en als ze braaf stil staat met poetsen ook heeeeeeel enthousiast belonen en kriebelen en praten, zodat ze echt denkt dat ze de geweldigste pony is die er bestaan, alleen omdat ze braaf een voetje geeft of om gaat.
Wij kregen het op deze manier voor elkaar dat die oortjes meteen naar voren floepen als je aankomt en een hele geinteresseerde en iets vrolijkere pony werd het.
Het blijft natuurlijk wel zo, dat als je zelf een rotdag hebt, dat het dan iets moeilijker is om zo vrolijk te doen, maar het is proberen waard.
Onze ervaring is wel dat je vaak opnieuw je enthousiasme moet laten zien, anders valt hij weer terug in het oude patroon.
Je zou het kunnen proberen...

Succes en ik hoop dat het helpt!
Is toch leuker als je pony vrolijk is

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:59

Heel erg bedankt, volgens mij kan ik hier wel wat mee!
Ik was eigenlijk zelf ook vandaag en gister al begonnen met super enthousiast doen. Maar zal het nog iets extremer proberen, zoals jij hierboven beschrijft.
Nog meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom..

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:46

hihi... ik mag morguh lkkr ambertje (de saggo) voeren hihi... keb er nu al zin in!!!
kussssjes muurtje.. (zusje van luuz...)

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:43

Vandaag ging het wel weer aardig met haar.
IUk heb het gedrag gewoon genegeerd en wel gewoon heel lief tegen haar gedaan..
Verder weet ik het ook niet. Maar ik kan er wel mee leven.
Alleen een vriendin van mij niet, daar is Amber echt super boos op!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:45

ja ze heb zo nu en dan bui dat ze me lief vind

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:03

Oud topic....
Mag wel een slotje op..

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:06

KiWiKo schreef:
Is gewoon karakter, kan je niks aan doen.......... behalve ermee leren leven

precies

mijn paard doet dit soms ook welleens,met sommige dingen echt even chagerijnig erbij staan,of sommige dagen.
ik negeer het gewoon lekker zolang ze me niet bijt of trapt.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:02

Ja ik kan er nu wel aardig mee leven onderhand;) Ook zeggen sommigen dat het een leeftijdsfase kan zijn.. Ik zal wel zien..
Kus Luuz