Leidprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kozz

Leidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:08

Ik heb een hele lieve merrie 13 jaar. Ze staat met nog drie andere paarden op de wei. Ze hoeft enkel naar de stal om opgezadeld te worden. Voor de rest staat ze steeds in de wei. Als ik met haar in de wei loop met halster en koord volgt ze mij zonder problemen. Als ik stilsta blijft ze netjes staan als ik verder stap volgt ze me en deze oefeningen kan ik zelfs zonder touw doen. Ze loopt steeds netjes achter me aan, blijft me volgen. MAAR als ik de wei uitga, naar de stallen (waar geen andere paarden zijn) kan ik ze slechts een 20 tal meter meekrijgen aan het touw. Ze wilt da persé terugkeren naar haar vriendjes. Ze draait zich dan bruusk om en wandelt terug. Ik heb uiteraard onvoldoende macht om haar weer te draaien naar de richting van de stallen. Ik doe mijn best om een rukje aan touw te geven en een nieuwe poging te doen om verder te stappen. Stel me dan aan de kant waar ze draait, maar dan draait ze gewoon de andere kant op en loopt ze terug naar de wei! Ik kan haar dus niet verder krijgen! Wat moet ik doen (behalve ander paard meenemen, want dan gaat het wel goed).

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:17

Verplaats naar VMR

Stanleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:21

Ik denk dat ze vooral iets heeft dat als je met haar naar de stallen gaat dat ze dan moet werken en daar geen zin in heeft en natuurlijk spelen de paarden in de wei ook een rol.
Ga met haar vaker naar de stallen om haar te poetsen en zet haar dan weer in de wei ook kun je haar ff mee nemen naar de stallen en haar ff knuffelen en haar een wortel of snoepje geven fzo.
Leer haar dat als je naar de stallen loopt ze niet altijd hoeft te werken.
Als ze in het begin niet meeloopt vraa dan of iemand met je mee wilt lopen dan loop jij bijvoorbeeld links van haar en de andere persoon rechts van haar ze kan zich dan ook niet omdraaien. Als je dit een paar keer hebt tgedaan zul je merken dat ze wel meegaat want ze weet dan dat als ze meeloopt er ook leuke dingen gebeuren.
Als je dit een tijd volhoud word het zeker minder!
Succes

Brendageene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:54

neem eens een hengstenketting ipv een touwtje mee en doe die onder de kin. Als ze om wilt draaien geef je er een goede ruk aan en ik denk dat ze dan zonder problemen zo met je meewandelt. Het is duidelijk dat zij de leider is en niet jij en dat moet omgedraaid worden dus gewoon op de plek zetten. Ze moet met jou mee want jij bent de leider, punt uit, geen discussie aangaan met dr, gewoon meelopen. Ook je eigen houding is belangrijk, neem een leidende positie in zodat ze al aan je kan zien en voelen dat ze niet de touwtjes in handen kan nemen (letterlijk dan in dit geval )