Kosten balen kuilgras

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Kosten balen kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:56

Wat is de gemiddelde prijs voor een grote baal kuilgras (voordroog)?
Ik denk dat die balen iets van 300 kilo zijn?

En hoesnel zou deze opzijn als je hem voert aan 4 D/E ponys, onbeperkt? (dus gewoon de baal in het paddock dondert, hoesnel zou die weg zijn?)

In het begin zullen ze zichzelf wel rond vreten, maar als ze merken dat ze onbeperkt krijgen gaan ze meestal toch wel minder eten...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:00

ik zou het ze niet onbeperkt geven ivm de hoeveelheid eiwitten dat erin zit. dan kan je beter balen hooi onbeperkt geven.

ik weet dat de normale pakken kuil rond de 5 euro liggen. heb geen idee hoe zwaar die zijn maar je kan ze niet tillen in ieder geval.
en tja hoe lang doen ze daarmee...........3 dagen???

#Ymke#

Re: Kosten balen kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:04

Zo'n groot vierkant pak kost hier tussen de 25 en 35 euro (afhankelijk van het gewicht). Kleine pakjes kosten 6 euro, ik ben nog altijd op zoek naar de gulden middenweg

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:26

hou je er ook rekening mee dat na opening de pakken 2 weken houdbaar zijn en dat je het goed uitelkaar moet plukken omdat het anders gaat broeien.Wij doen met 4 paarden die 3 maal daags een behoorlijke hoeveelheid krijgen 6 a 7 dagen met 1 pak.Ik zou beter gewoon iedere dag wat kuil in de paddock gooien dan meteen het hele pak.Dat vertrappen ze en komt onder het zand

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:06

wow, 25 euro, stel dat ze daar een week mee doen, kost het ong 100 euro per maand aan kuil..... gedeelt door 4 weer natuurlijk (4 paarden) is dus 25 per maand wat het kost aan kuil per paard.

Maar dan moet het dus wel zo zijn dat ze van een baal van 25 euro een weekje kunnen leven....

Ik wist neit dat kuil zo duur was.
Is het hooi ook zo duur?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:28

In Rotterdam betalen we 25,- per grote baal en doen hier precies 7 dagen mee (4 paarden en 3 pony's krijgen elke dag een pluk). Ik zou kuil niet onbeperkt voeren, ten eerste vertrappen ze het en word het door middel van regen etc één groot zooitje. Verder zitten er veel eiwitten in en kunnen ze dr aan de schijt van gaan
Als je iets onbeperkt wilt geven kan je beter elke dag een baal hooi neerleggen in de paddock.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:31

De kuil is goede kuil en kan prima onbeperkt gegeven worden, het wordt gegeven is hooiruiven in een schuilstal dus dat is allemaal het probleem niet

Het gaat écht even om de prijs en hoelang ze erover doen, ivm stallings prijs

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:15

Bij ons zit de prijs ook tussen de 25 en 30 euro (ca.300kilo) en het lijkt prijzig maar mij is verteld dat er in zo'n baal zeker tien pakken hooi kunnen en hooi kost ongeveer 2 euro/2,50 dus reken maar uit en kuilgras is voedzamer en ze worden er sneller dik van dus je hoeft het ook minder te voeren dan hooi.

QueJira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:15

Toydoll schreef:
wow, 25 euro, stel dat ze daar een week mee doen, kost het ong 100 euro per maand aan kuil..... gedeelt door 4 weer natuurlijk (4 paarden) is dus 25 per maand wat het kost aan kuil per paard.

Maar dan moet het dus wel zo zijn dat ze van een baal van 25 euro een weekje kunnen leven....

Ik wist neit dat kuil zo duur was.
Is het hooi ook zo duur?

Duur?? als je laat zeggen 30euro per week veel vind om daar 4 paarden goed te eten van te kunnen geven,kun je beter maar meteen stoppen met paarden houden....mesn ekunnen weet ik veel hoeveel geld uitgeven aan setjes en al die andere ongein,maar eur30 per week!!! voor 4 paarden is duur....??

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:20

hooi is over het algemeen duurder dan kuil..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 08:27

gietepiet schreef:
Bij ons zit de prijs ook tussen de 25 en 30 euro (ca.300kilo) en het lijkt prijzig maar mij is verteld dat er in zo'n baal zeker tien pakken hooi kunnen en hooi kost ongeveer 2 euro/2,50 dus reken maar uit en kuilgras is voedzamer en ze worden er sneller dik van dus je hoeft het ook minder te voeren dan hooi.

Dat klopt idd ook wel, uit zo'n pak haal je echt ontiegelijk veel kuil.

Iig thanx voor de reacties!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:03

Een klein pakje kuil weegt zo'n 50kg(gemiddeld), dan passen er dus 6 pakjes kuil in een groot pak. Met 1 paard doe ik gemiddeld 3 dagen met een klein pak. Dan zou ik dus 6X3 = 18 dagen doen over zo'n groot pak. En nu nog omrekenen naar meerdere paarden

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:18

Ik betaal 7 euro voor een klein pakje kuil.
Het bevalt me trouwens erg goed!!
Grote balen zijn in verhouding vaak goedkoper dan kleine baaltjes.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:38

Elskevree schreef:
hooi is over het algemeen duurder dan kuil..

Is dat zo ja? Hmm.. dat wist ik niet! Hoeveel kost hooi dan?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:41

wirona schreef:
Grote balen zijn in verhouding vaak goedkoper dan kleine baaltjes.

Dat verwacht je iig wel, ik ben dus nu wel benieuwd of dat zo is...
Ik neem aan dat die prijzen ook wel gebieds afhankelijk zijn.

#Ymke# schreef:
Een klein pakje kuil weegt zo'n 50kg(gemiddeld), dan passen er dus 6 pakjes kuil in een groot pak. Met 1 paard doe ik gemiddeld 3 dagen met een klein pak. Dan zou ik dus 6X3 = 18 dagen doen over zo'n groot pak. En nu nog omrekenen naar meerdere paarden

In dat geval heb ik een stuk meer nodig. Ik denk dat ik het gewoon is moet aankijken.

Hoeveel kilo zou je verwachten dat een pony van 1.50, die op de kuil leeft per dag nodig heeft/eet?