voeren paarden zoveel mogelijk reacties!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miek100

voeren paarden zoveel mogelijk reacties!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 09:25

ik heb een kwp'er en een welsh
ik rij mijn paardje recreatief en mijn pony oowk
mijn paardje is 10 en mijn pony 20
kan iemand mijn adviseren over de voeding
hoeveel plakken hooi, biks of iets anders
alvast bedankt!!!

miek100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 09:33

niemand

ikke

Re: voeren paarden zoveel mogelijk reacties!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:56

Nee, je kunt geen sluitend advies geven vanachter de computer.
Toen mijn paard 20 was ging daar 3 kilo voer in; een ander ouder paard daar op stal zou daarvan over de boxdeur zijn gesprongen.
Goede kwaliteit hooi (Geen kuil!!!) moet in onbeperkte mate beschikbaar zijn, hardvoer (biks, meusli) naar rato toevoegen. Dit is een kwestie van inzicht en uitproberen, elk paard zal hier anders op reageren. Het maakt zelfs uit welk merk je voert. Waar sommige paarden van een bepaald merk voer over de emmer gaan, merk je er bij andere paarden helemaal niks van.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:06

miek100 schreef:
niemand

Als jij binnen 10 minuten op zondagochtend reactie verwacht ben je wel erg ongeduldig.

Vraag eens advies aan je DA of je instructeur. Die kennen je paarden en weten hoeveel werk ze moeten verrichten.

Globaal geldt: hoe meer ruwvoer hoe beter, daar is een paard nu eenmaal op ingesteld.

En hoe zwaarder het werk, hoe groter de behoefte aan aanvullend krachtvoer.

Een uurtje per dag bakwerk of recreatief af en toe 2 uurtjes naar buiten is géén zware arbeid. De meeste paarden doen het met die arbeid prima op 1-2 kg biks. Jouw (oudere) welsh zou ik Pavo koeken of vitaminekorrels geven ipv krachtvoer. Tenzij hij moeite heeft met het wegwerken van grote hoeveelheden ruwvoer. Als je wel krachtvoer geeft is 0,5 kilo biks voldoende, heeft-ie (veel) gedaan dan max een kilo.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:03

kijk eens op www.equisanum.nl daar kunje aan de hand van het werk,stokmaat en soort een testje invullen en krijg je een (gratis) voedingsadvies

bouwens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:16

bruine schreef:
kijk eens op www.equisanum.nl daar kunje aan de hand van het werk,stokmaat en soort een testje invullen en krijg je een (gratis) voedingsadvies
.

De uitkomst van zo'n test is slechts een richtlijn.

Kijk in de eerste plaats naar de conditie en de gesteldheid van je paard. Aan de hand hiervan moet je bepalen of je meer of minder voer gaat geven, niet de uitkomst van een computer testje. Ieder paard is weer anders.

Ikke merkte terecht al op dat oudere paarden vaak meer voer nodig hebben. Ik heb een KWPN fokmerrie van 22 jaar, waar niet mee gereden wordt. Deze krijgt het hele jaar door tussen de 2.5 en de 3 kg brok, ook als ze in de zomer buiten loopt met een overvloed aan gras. Een jong paard zou ik dan waarschijnlijk niets, of minimaal krachtvoer geven.
Ook belangrijk, zeker bij oude paarden, om de krachtvoer hoeveelheid zoveel als mogelijk constant te houden.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:23

Je kan geen advies geven als je niet weet hoe groot en hoe heet enz het paard is. En we weten ook niet of het veel gereden wordt of juist weinig.. enz.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:44

Zo'n test is idd slechts een richtlijn. Bij mij zat het een een kilo of 2-3 naast. Volgens de test moest ik veel meer gaan voeren.
Ik neem aan dat je beide paarden al een tijdje hebt? Van waar dan nu een advies? En het is idd vanachter de pc niet te bepalen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:17

ga naar de winkel waar je je voer haalt en laat je daar adviseren

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:24

Ik voer op het oog en op gebruik. De ribben moeten niet te zien zijn maar wel te voelen wanneer je er met je hand overgaat, het paard moet levendig zijn maar niet knettergek van stal komen.