Buitenrit , hoe doen jullie dat met een deken gewend paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lienet

Buitenrit , hoe doen jullie dat met een deken gewend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:19

Hoe doen jullie dat als je een buitenrit gaat maken in dit kouder worden weer. ( Daarbij denk ik aan een rit met meerdere paarden van twee uur ongeveer)

Als je in je eigen bak traint met je paard is het instappen met (uitrij)deken eventueel en als het paard warm gedraaid is, dek af....
Na het rijden: uitstappen met zweet deken ...helemaal over het paard heen.

Maar ja, als je langer gaan rijden buiten........je neemt geen deken mee, het lijkt me logisch als je je paard niet lang laat galopperen zodat hij bezweet raakt.....maar toch....
Ons paard heeft niet veel winterhaar , scheren is dan ook nooit nodig. ze zweet niet snel. Met een geschoren paard lijkt het me helemaal moeilijk, volgens mij is dat gewoon niet mogelijk zonder dekentje.

Rijden jullie ook zonder deken buiten? En hoe lang? Veel stapwerk of ook galopwerk?

#Ymke#

Re: Buitenrit , hoe doen jullie dat met een deken gewend paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:21

Ligt eraan hoe lang ik ga rijden. Maak ik een ritje bij ons door het bos, ben ik met 45min terug en rij ik gewoon in een lekker draftempo door en stap het laatste stuk zodat hij wat afkoelt en thuis meteen de deken op.. als ik lang ga rijden leg ik m'n fleece uitrijdeken eroverheen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:23

Wanneer het koud blijft dan laat ik mijn uitrijdeken op. Wat ik ook wel zie, is dat mensen aan de ringetjes voor aan het zadel. (voor het borsttuig) touwtjes hebben zodat ze de zweetdeken over de schoft kunnen vastbinden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:28

met koud weer doe ik altijd een uitrijdeken(waterdicht) op. willem wordt geschoren, dus dan ga ik zeker niet weg zonder.

ik heb volgende week wedstrijd waar ik onder deman heen ga.. de hele rit houd hij die deken op.. zeker omdat ik misschien een stukje draaf.. maar verder alles stap

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:39

Mijn paard is niet geschoren en heeft een deken op. Hij komt meerdere malen per week op buitenrit en verder in de buitenbak. Uitrijdeken gebruiken we niet (misschien als het vreselijk gaat vriezen dat ik er dan nog over na ga denken). Zweetdeken gewoon als hij weer op stal is.

Wij rijden niet anders dan anders. Misschien wat eerder gaan draven als het erg koud is. We stappen wel wat langer uit dan in de zomer om te voorkomen dat hij op stal nog erg gaat nazweten.

Galopperen en draven is geen probleem . Misschien doen we dat zelfs nog wat meer dan in de zomer aangezien je nu de ruimte hebt op het strand . Alleen het uitstappen is dus duidelijk aangepast .

Geen problemen op deze manier .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:55

ik rij overdag[in het weekend] en ga dan meestal zo`n 2 a 3 uur weg.
ik doe op stal de deken af en even de fleece om zodat ze vast wat aan de kou went.
en ik rij met westernzadel en daarbij is de rug een eind bedekt.
verder heb ik niets om,alleen als het erg koud gaat worden doe ik een wollen deken onder het zadel en die valt dan over haar kont en tot halverwege haar buik.

mijn bijrijdster rijd in het donker buiten en dan gaat er een reflectiedeken op en dan is ze ook bedekt.

ik heb eigenlijk niet echt het idee dat ze het koud heeft.

bij terugkomst gaat de fleece erop en 20 min later haar 300gr deken.

en ze is geschoren!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:11

pony van dochterlief loopt 23 km in een redelijk tempo en zweet niet... heeft geen wintervacht en dus een wintedeken op.
Op weg naar de start van de buitenrit krijgt ze al een dunnnere deken op en meer niet.
Meestal rijden we met menners mee, en dan gaat er deken mee op een koets, alleen een fleece deken.
Als er dan een pauze komt kijgt ze de deken om haar achterste en meer niet.... (= over de achterhand)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:16

Mijn paard is in streepmodel geschoren. Ik rij hem gewoon zo buiten ook de lange trainingsritten. Pas als het echt koud wordt komt er een plaid tussen de pad en het zadel.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:20

Het lijkt me handig dat je gewoon thuis in de bak in en uit stapt met de deken op voor je weg gaan als het paard warm is kan hij de deken af.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:29

Ik rij met uitrijdeken op als ik nu buiten ga rijden. Daar doe ik ook alles mee dus stappen, draven en galopperen. Ik doe het expres want als die van mij wat kou op zijn kont krijgt gaat ie hele rare bokkensprongen maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:56

Deken af (150 grams regendeken), zadel op, en rijden. Niet al te gek lang instappen, maar snel aan het werk. Paard (Volbloed Arabier) staat wel 24/7 buiten, dus komt niet stram van stal. Heeft wel een flinke wintervacht ondanks deken.
Pittige Endurancetraining, 20-30 km per rit, in een uurtje of 2-2,5. Afwisselend galopsessies van 10-15 minuten en de rest draf, geen stap tussendoor. Daar wordt dus aardig bij gezweten. Na afloop hooguit 10 minuutjes op adem stappen en laten afkoelen. Paard is dan nog wel enigszins nat, maar niet meer warm. Heeft dus wel een heel goede conditie, dat-ie in 10 minuten weer een normale rusthartslag heeft, en afgekoeld is.
Afzadelen, deken weer op, en hup de wei weer in.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:01

Ibbel schreef:
Deken af (150 grams regendeken), zadel op, en rijden. Niet al te gek lang instappen, maar snel aan het werk. Paard (Volbloed Arabier) staat wel 24/7 buiten, dus komt niet stram van stal. Heeft wel een flinke wintervacht ondanks deken.
Pittige Endurancetraining, 20-30 km per rit, in een uurtje of 2-2,5. Afwisselend galopsessies van 10-15 minuten en de rest draf, geen stap tussendoor. Daar wordt dus aardig bij gezweten. Na afloop hooguit 10 minuutjes op adem stappen en laten afkoelen. Paard is dan nog wel enigszins nat, maar niet meer warm. Heeft dus wel een heel goede conditie, dat-ie in 10 minuten weer een normale rusthartslag heeft, en afgekoeld is.

wauw!

dat is nog eens een conditie zeg!

ik zou willen dat de mijne de helft had,maar ja ik heb helaas de tijd niet om te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:06

Ik ga gewoon zonder deken.
Ze krijgen het wel warm door het lopen.

geschoren paard dunne uitrijdeken.
Ik heb ook een dikke wolle, maar heb gemerkt dat die te warm is, als je ook eens wat draaft en gallopeert

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:11

mirgino schreef:
Ibbel schreef:

wauw!

dat is nog eens een conditie zeg!

ik zou willen dat de mijne de helft had,maar ja ik heb helaas de tijd niet om te trainen.

Ik rijd 2-3 x per week. Conditie eraan rijden wil niet zeggen dat je iedere dag moet rijden, integendeel. Om de dag rijden is veel effectiever, dan krijgt je paard tijd om te herstellen en spieren op te bouwen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:14

ik ga ook met uitrijdeken weg als ik naar buiten ga ik heb een waterdichte die van binnen is gevoerd met fleece het lijkt me toch wat fris als hij warm gereden is en er staat een wind over hem heen terwijl die geschoren is dat lijkt mij niet zo fijn

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:28

Ik rijd 2-3 x per week. Conditie eraan rijden wil niet zeggen dat je iedere dag moet rijden, integendeel. Om de dag rijden is veel effectiever, dan krijgt je paard tijd om te herstellen en spieren op te bouwen.
========================================================

met een schoolgaand kind redt ik het niet.
ik heb een bijrijdster die haar 3x in de week een uurtje in de bak of in het donker een rondje door de polder maakt.

zelf rij ik in het weekend,ik maak dan wel ritten van 2 a 3 uur maar met redelijk veel stapwerk.

toen ik nog geen kind had ,was mijn draver wel in top conditie omdat ik toen veel meer tijd had.
maar ook toen kon ik niet ruim 2 uur rijden zonder stappen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:43

Mijn paardje (haflinger) wordt ook helemaal geschoren, en dan doe ik niks op met rijden, of het moet echt vriezen of sneeuwen oid, dan gaat de waterdichte uitrijdeken erop maar anders niks. Ik stap niet lang en draaf veel, en galop, ik ben ook snel weer terug want ik rij dan meestal in het bos. Of (ik rij vaak met een vriendin samen) ik doe dfe uitrijdeken derop instappeen naar ahar deken eraf en rijden maar. die van mij heeft ook uitloop enzo, dus komt niet stram van stal af. Scheelt ook denk ik. Ik gheb vorig jaar bnergens last mee gehad. Dus zal dit jaar ook wel niet zijn. En ik rij altijd buiten, heb geen bak oid.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:53

Als ie geschoren is zou ik een uitrijdeken gebruiken .

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:03

Ik heb geen zin in dat gezeur met dekens, dus mijn paardje is een arabische ijslander om te zien. Na het rijden is hij wel nat, maar dat is niet erg, hij is er nog nooit ziek van geworden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:16

Met mijn geschoren pony reed ik altijd gewoon met een uitrijdeken op en als het echt goed hard vroor of er zo'n koude wind stond gewoon een wollen uitrijdeken op met daaroverheen een waterdichte met fleece aan de binnenkant.

Met mijn geschoren paard heb ik gisteren nog een buitenrit gemaakt en die heeft dan gewoon een uitrijdeken op van HH met fleece gevoerd.

Dan stap ik ook wel veel tussendoor.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:23

we zijn vandaag naar het strand geweest ,gewoon zonder extra deken.
alleen mijn westernzadel erop.
koud heeft ze het niet gehad en bezweet ook niet.
op de trailer een fleece deken opgedaan.