bandageren wie heeft advies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

bandageren wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:09

Hallo allemaal,

Ik bandageer mijn pony nooit maar vind het soms wel leuk staan als je gaat rijden..
Ik heb dus wel eens gehoord dat als je de bandages om doet dat je je paard kreupel kan rijden als je ze te strak doet of onjuist om doet..
Is dit ook zo?

En wie heet DE manier voor mij zodat ik goed bandageer zonder klachten te krijgen met mijn pony...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:12

Je kunt met elastische bandages de bloedtoevoer afsnijden als ze te strak zitten, te los zittende bandages kunnen zich om de benen draaien en het paard in paniek laten schieten.
Dus met elastische bandages goede onderlappen gebruiken, anders fleecebandages (zijn ook makkelijker in gebruik).
Bandageren moet iemand gewoon eens voordoen en dan samen oefenen, je moet het gewoon een paar keer doen.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:13

Urielle schreef:
Je kunt met elastische bandages de bloedtoevoer afsnijden als ze te strak zitten, te los zittende bandages kunnen zich om de benen draaien en het paard in paniek laten schieten.
Dus met elastische bandages goede onderlappen gebruiken, anders fleecebandages (zijn ook makkelijker in gebruik).
Bandageren moet iemand gewoon eens voordoen en dan samen oefenen, je moet het gewoon een paar keer doen.

wat voor onderlappen adviseer je..
heb je ze ook met klitteband of zo..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:17

Ik werk zelf graag met eskadron onderlappen omdat ik met vilt het probleem heb dat ze niet graag om het been blijven 'staan' en dan moet je snel zijn met bandages. Eskadron is ook fijn materiaal en een prettige afmeting. Vilten onderlappen zijn wel goedkoper, dus e.e.a. hangt ook van je portemonnee af
Ik kies zo mogelijk voor fleece bandages zodat ik helemaal geen onderlappen nodig heb trouwens.
Je hebt ook bandages die met fleece beginnen en eindigen met een elastisch stuk, zodat de fleece functioneert als onderlap. Die bandages valt ook prima mee te werken en je zit niet met het probleem dat de onderlap losschiet voor de het begin van de bandage goed erom hebt

tamary

Re: bandageren wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:24

vlasta schreef:
Hallo allemaal,

Ik bandageer mijn pony nooit maar vind het soms wel leuk staan als je gaat rijden..
Ik heb dus wel eens gehoord dat als je de bandages om doet dat je je paard kreupel kan rijden als je ze te strak doet of onjuist om doet..
Is dit ook zo?

En wie heet DE manier voor mij zodat ik goed bandageer zonder klachten te krijgen met mijn pony...

Als je voor de show wilt bandageren doe je dat alleen op het pijpbeen, dus van ruim onder de knie en tot ruim boven de kogel. Soms kan je deze manier van bandageren zien bij circuspaarden. Hiervoor kan je ook kortere bandages gebruiken, zodat je geen dikke prop stof om je benen hebt. Voor hoe strak je moeten kan je het beste veel oefenen en goed opletten hoe je pony reageert tijdens het bandageren. Er moet net 1 vinger tussen passen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:28

bandageren is toch alleen voor de lol?
ik heb begrepen dat bandages verder niks toevoegen...
Of klopt mijn info niet..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:36

vlasta schreef:
bandageren is toch alleen voor de lol?
ik heb begrepen dat bandages verder niks toevoegen...
Of klopt mijn info niet..

Klopt, het kan er erg heet onder worden, wat slecht is voor de pezen en klappen opvangen kan het niet. Daar heb je een hard materiaal voor nodig.

TS geeft aan te willen bandageren voor het leuk, dus geef ik de info die ik heb om dat zonder risico te kunnen doen.