het voeren van paarden?? zoveel mogelijk reacties of tips!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miek100

het voeren van paarden?? zoveel mogelijk reacties of tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:07

het voeren van paarden..

ik rij mijn paard en pony recreatief
nu wil ik graag weten hoeveel ik ze moet voeren.
hoeveel hooi ,biks enz.(en iets lekkers zoals een appel)
mijn paard is een kwpn'er van 1.60
en mijn pony is een welsh van 1.35
graag zou ik wat adviesen en tips willen krijgen
alvast bedankt..

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:26

Je moet even kijken hoeveel je paarden wegen, met zo een meetlint.
aan de hand van gewicht kan je precies uitrekenen wat ze nodig hebben, mbv. het voedernormenboekje

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:31

Mijn persoonlijke menign is dat je ruwvoer gewoon lekker "naar behoefte" moet voeren. De paarden moeten lekker regelmatig over de dag wat te kanbbelen hebben aan hooi/ruwvoer.
Krachtvoer is per paard heel erg anders. mijn merrie van 1.78 doet het heel goed op 2.5 kilo biks per dag, terwijl ik een ruin van 1.60 4 kilo moet voeren omdat hij anders echt suf en sloom wordt.

Appels wortels etc, dat geeft niet echt veel energie en ze worden er ook niet merteen dik van. Ik voer mijn parden als extraatje 1 kilo wprtels en een half schepje musli erbij. Appels en brood krijgen ze gewoon wanneer ik het thuis over heb daar zit geen regelmaat in bij mij.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:52

De basis is altijd ruwvoer, afhankelijk van de kwaliteit (hoeveelheid energie) kan je dit naar behoefte voeren. Hierbij moet je goed opletten hoe het gewicht van de paarden is. Worden ze dikker dan krijgen ze teveel en moeten ze dus minder hebben of liever ruwvoer met minder energie erin. Bv. graszaadhooi (van grasteelt voor paardenweides!) of voederstro. In het najaar zal een paard altijd wat aankomen om de winter beter door te komen, dat is dus niet erg, maar het moet niet teveel worden. Vervolgens zal een paard in de natuur in de winter weer op die reserves interen. Ook dat is binnen grenzen normaal. Deze grenzen liggen op ong. 10% van het gemiddelde lichaamsgewicht. Een meetlint is dus heel handig.
Verder altijd schoon drinkwater en een gewone liksteen.

Daarnaast kan je vit/min. moeten bijvoeren als daaraan een tekort blijkt te zijn. Door bv een tekort in de grond van de weides waar het hooi vandaan komt en/of de leeftijd van het hooi.
Als je bij het rijden merkt dat je paard energie te kort komt kan je een kleine hoeveelheid brok gaan bijvoeren. Een standaard eiwit arme onderhoudsbrok voldoet. Hiervan voer je 2 weken ong. 1/4 schep per dag. Als je geen verschil merkt na die 2 weken voeg je een beetje toe en wacht weer 2 weken. Dit doe je totdat je hebt gevonden hoeveel brok genoeg is om prettig te kunnen rijden zonder gestuiter.
Wortelen en appelen kun je altijd bijvoeren. Bouw dit wel op en voer max 1 kg per dag van beide.
Voederbieten, oud, niet beschimmeld, hard geworden brood, en verschillende andere groenten en fruit kan met mate als afwisseling.
Slecht voor paarden is : alle ui-achtigen, aardappelen (is rauw ook giftig voor mensen) kool niet meer dan een paar bladen, wegens gasvorming.

Wat de adviezen op de voerzakken zeggen kan je beter negeren, die zijn voornamelijk van belang voor de hoeveelheid vit/min. , maar daar heb je supplementen voor.

Van oorsprong is een paard ge-evolueerd om te leven op vezelrijk en energiearm voedsel. Hoe dichter je daarbij blijft met het voeren van je paarden hoe minder risico je hebt op koliek en stalondeugden.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:55

idd zoveel mogelijk hooi, en daarnaast muesli ofzo( is hetzelfde als biks, maar beter te verteren voor je paarden), voor de welsh bijv. een halve kilo en voor het paard een kilo.
appels en wortels kun je ernaast bijvoere, heeft niet echt veel voedingswaarde, maar is wel lekker voor ze

miek100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:14

tanx