achterbenen optillen: probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Obsessed

achterbenen optillen: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:51

Vandaag hebben we een pony gekocht, maar ze heeft één klein probleempje: als je haar achterbenen op wilt tillen, begint ze er mee te meppen. Niet met allebei tegelijk, maar gewoon met het been dat je op wilt tillen. Dit wist ik al, het is dus niet zo dat ze het pas deed toen ze hier was, want toen we gingen kijken deed ze het al. Maar nu is mijn vraag: hoe kun je dit het beste (en vriendelijkst!) afleren?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:57

Heb ik met mijn jonge merrie ook gehad.
Heb je toevallig een dik zacht halstertouw of grondwerktouw oid? Leg dat dan losjes in de kootholte van het achterbeen en til het been op. Als ze gaat meppen houd je het touw vast, maar niet strak houden, gewoon mee bewegen. Zodra ze stopt met meppen het touw direkt loslaten en belonen. Op die manier leert ze dat het geen zin heeft en kan je later het been gewoon oppakken. Niet loslaten voordat ze stopt met meppen. Anders leer je haar hetgeen je juist níet wilt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:58

Dagelijks aanraken en poetsen. Tevreden zijn met 1 seconde optillen in het begin. Gewoon veel doen en veel oefenen. Het is ook een vertrouwenskwestie: als een paard je toestaat een been op te tillen is ze kwetsbaar. Ze kan dan immers niet meer vluchten.

MYA

Re: achterbenen optillen: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:38

Heb ik bij mijn fjordenmerrie ook. Ik mag ze gewoon aanraken enz, maar optillen niet. Ik doe het gewoon niet meer. Heb niet genoeg kracht en geen zin om mijn energie eraan te verspillen. Binnekort komt de hoefsmid weer, daar doet ze het wel redelijk netjes bij.

Bij mijn welsh was het ook zon probleem, hij was heel schuw bij zijn benen, maargoed, hij was toen nog erg jong. De tijd heeft het geleerd, het gaat nu super !
Gewoon blij zijn met die ene seconde dat hij hem wel netjes optilt, uitgebreid belonen (hij is dol op complimentjes ) Veel geduld hebben.
Bij hem heb ik er ongeveer 3 maanden over gedaan.
Bij mijn welsh heb ik wel doorgezet, hij is nou eenmaal lichter dan de fjord.
Met de fjord ga ik binnekort wel weer proberen hoor, maar nu nog even niet..

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:45

Ibbel schreef:
Dagelijks aanraken en poetsen. Tevreden zijn met 1 seconde optillen in het begin. Gewoon veel doen en veel oefenen. Het is ook een vertrouwenskwestie: als een paard je toestaat een been op te tillen is ze kwetsbaar. Ze kan dan immers niet meer vluchten.

Helemaal mee eens
Onze 2,5 jarige hengst wou zijn achterbenen eerst ook nooit geven.
Maar sinds vandaag gaat het prima!
Als je paard haar been ook maar even optilt op commando voetje gelijk belonen zodat ze weet dat dat goed is. En daarna steeds verder gaan.
Ondanks het schoppen proberen het been vast te houden.
Dat heb ik bij onze 2,5 jarige ook gedaan en dat heeft echt maar 1 dag geduurt eer hij snapte wat nou de bedoeling is.
Je moet dus vooral geduldig en rustig zijn/blijven.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:12

DunDijk schreef:
Ondanks het schoppen proberen het been vast te houden.

En dat is dan met een touw heel makkelijk op te lossen. En ook heel veilig.

Obsessed

Re: achterbenen optillen: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 09:38

Zat zelf ook al aan die oplossing met het touw te denken, maar ik wist niet of dat wel kon en zo, maar in ieder geval bedankt allemaal!