_loekie_ schreef:himalaya liksteen?
Hoor ik vele goede verhalen over.
Lik-it werkte bij mij meer als een Bijt-it die binnen een uur op is.
Himalaya likstenen zijn goed, maar ze likken er niet veel aan, het zijn gewone zoutlikstenen, maar dan van gedolven zout waardoor er meer mineralen inzitten. Het is een variant op de gewone knz likstenen.
Lik-it is een soort lollie voor je paard, er zit een smaakje aan om te zorgen dat het lekkerder smaakt, daardoor likken ze er meer aan dan aan een gewone liksteen. Ik weet niet wat de precieze samenstelling is, maar ik zou voorzichtig zijn met een zoutliksteen die ze zo lekker vinden. Te veel zout is slecht voor de nieren.
Over boxrust en peesblessures zijn de meningen trouwens verdeeld. De reden voor boxrust is dat het paard dan niet gaat rennen, maar in een box staan ze alleen stil en stijf te worden. Ook is er weinig doorbloeding in het been, waardoor er ook minder voedingsstoffen in de pees kunnen komen om die te herstellen. Is een paddockje van ong 10x10 geen optie? Wel iets beweging, buiten dus wat te zien en frisse lucht.
Afleiding: hooi uit een hooinet, doe er 2 over elkaar zodat de mazen kleiner worden. Hoe langer ze erover doet hoe beter. Ook wortelen kan je voeren door er een touwtje omheen of doorheen te doe en dan vrij op te hangen (koekhappen idee). Alle vormen van krachtvoer zou ik achterwege laten, ze heeft de energie niet nodig.