antiverveel dingen voor paarden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

antiverveel dingen voor paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 13:08

hallo!
Ik heb een paard die 4 maand op stal moet staan wegens een peesblessure die weer verslecht is. Nu zou ik er wel iets willen inhangen waardoor ze haar niet verveeld.
Heb ooit eens gezien in een stal waar ze een lege plastieken fles aan de stal hingen en het paard kon erin bijten. Nu heb ik dat er bij mij ook al ingehangen maar die fles laat mijn paard koud . Ze doet er niets mee, het hangt daar maar gewoon te hangen ...

Heeft iemand van jullie een beter idee voor in de stal te hangen om haar niet te vervelen?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: antiverveel dingen voor paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:10

Skippy bal misschien? Die van mij kan daar uren mee spelen je moet alleen wel uitkijken dat als je langsloopt je geen skippybal naar je hoofd krijgt! Of een oude leren voetbal met wat gaten erin waar je voer in kunt doen? Dan zijn ze even bezig met eten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:13

Die van mij had veel plezier van een speelappel, een pionnetje vond hij ook wel leuk. Ik weet niet of je op stal radio aan kunt zetten maar dat vinden ze vaak ook wel gezellig.
En het beste: zoveel mogelijk mensen regelmatig langs laten komen om er wat mee te knuffelen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:54

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:59

Van een kleine jerrycan van zacht materiaal kan je heel makkelijk een speelbal maken.
Brokjes erin en de dop eraf laten, als hij dan er tegen aan duwt vallen er steeds een paar brokjes uit. Dat stimuleert ze om verder te spelen.
En het kost haast niks.

Een fles zou ik niet doen. Het plastic is te hard, als ze het kapot bijten ontstaan er hele scherpe randen.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:03

Ik had zo'n tongtwister met verschillende lik-its erin Erg leuk.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:11

himalaya liksteen?
Hoor ik vele goede verhalen over.
Lik-it werkte bij mij meer als een Bijt-it die binnen een uur op is.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:31

_loekie_ schreef:
himalaya liksteen?
Hoor ik vele goede verhalen over.
Lik-it werkte bij mij meer als een Bijt-it die binnen een uur op is.

Himalaya likstenen zijn goed, maar ze likken er niet veel aan, het zijn gewone zoutlikstenen, maar dan van gedolven zout waardoor er meer mineralen inzitten. Het is een variant op de gewone knz likstenen.

Lik-it is een soort lollie voor je paard, er zit een smaakje aan om te zorgen dat het lekkerder smaakt, daardoor likken ze er meer aan dan aan een gewone liksteen. Ik weet niet wat de precieze samenstelling is, maar ik zou voorzichtig zijn met een zoutliksteen die ze zo lekker vinden. Te veel zout is slecht voor de nieren.

Over boxrust en peesblessures zijn de meningen trouwens verdeeld. De reden voor boxrust is dat het paard dan niet gaat rennen, maar in een box staan ze alleen stil en stijf te worden. Ook is er weinig doorbloeding in het been, waardoor er ook minder voedingsstoffen in de pees kunnen komen om die te herstellen. Is een paddockje van ong 10x10 geen optie? Wel iets beweging, buiten dus wat te zien en frisse lucht.

Afleiding: hooi uit een hooinet, doe er 2 over elkaar zodat de mazen kleiner worden. Hoe langer ze erover doet hoe beter. Ook wortelen kan je voeren door er een touwtje omheen of doorheen te doe en dan vrij op te hangen (koekhappen idee). Alle vormen van krachtvoer zou ik achterwege laten, ze heeft de energie niet nodig.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:40

Je kan ook een grote voederbiet aan een touwtje hangen. Als je hem dan aan het plafond hangt hebben ze wat meer moeite hem te pakken te krijgen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:56

Speeldingen die op de grond moeten zal ik maar niet doen, met een paard met een peesblessure. Ind. zo een lik-it Wortelen door je stal verspreiden. hooinet met hooi en wortelen?