peesblessure hoe lang kan duren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

peesblessure hoe lang kan duren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:34

Mijn paard had gister opeens een dik been,en liep heel slecht
Vanmorgen wer geweest,been was veel dikker. Aan de achterkant van voorbeen en aan de zijkanten. En warm.
Da geweest,hij zegt dat het toch een pees is,maar kon niet goed voelen welke.
Heeft antibiotica gekregen,en moet stappen.
Maandag moet ik weer bellen,en als het nog zo is maken ze een echo.
Hij zei ga er maar vanuit dat het lang kan duren.
Wat denken jullie?

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:44

Bij mijn pony heeft het ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat ik er weer echt mee kon gaan rijden..

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:46

Verschilt erg per paard en per blessure.
Maar reken maar op minimaal een half jaar.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:46

ja het kan zo heel lang duren he,die da zei 2 keer per dag een half uur stappen,is dat niet veel gelijk voor een peesblessure

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:47

Dat hangt helemaal van de uitkomst van de scan af, hoe ernstig het is kunnen ze aan de hand daarvan pas goed beoordelen.
Maar voor een pees staat toch wel minimaal 3 maanden en dan moet je wel geluk hebben dat er weinig schade is. Een half jaar tot een jaar of zelfs nog langer is realistischer.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:48

peesblessures duren inderdaad erg lang, maar dair is eigenlijk pas wat van te zeggen als je weet welke pees en wat er mis mee is. Een verrekte pees herstelt vaak sneller dan als er een scheurtje in de pees zit. Peesproblemen zijn lastige problemen, veel succes ermee.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:49

ligt eraan.. lang igg

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:39

Mijn pony heeft 8 maanden stil gestaan,,
eerst steeds afspuiten en stappen (2 maande),, en daarna 6 maanden het weiland in geweest,, en dat heeft heel erg geholpen..
maar het ligt eraan hoe zwaar de blesure is..

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:17

Dank voor jullie reacties,ik hoop dat het meevalt. Ik zou echt niet weten hoe het gekomen kan zijn

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:33

Mijn vorige paardje Sikiley heeft ook een peesblessure opgelopen, tijdens het spelen in de wei waarschijnlijk. Zij heeft toen geloof ik een jaar rust gehad (ik reed haar toen nog niet).

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:41

Pintinhas was met twee weken hersteld. Het is heel belangrijk de aard en de plaats van de schade te weten, daarom wordt er een scan gemaakt. Een dwarse scheur is het ergst. Een lengte scheur minder. En er kan ook alleen een verdikking of verdraaiing zijn. Dat geneest het snelst. het maakt ook heel wat uit of het de strekker of de buiger is.

Karin

Re: peesblessure hoe lang kan duren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:10

Mijn paard heeft half juni een lichte blessure opgelopen onderaan de diepe buigpees, hoogstwaarschijnlijk een acute verrekking. De eerste prognose was twee tot drie maanden rust. Na zes weken hebben we een vervolgscan gedaan en toen adviseerde de DA om hem voor alle zekerheid tot 1 december op rust te zetten (weidegang) om de blessure de kans te geven zo goed mogelijk te genezen.

Over twee weken gaan we dus weer scannen en ik heb goede hoop dat ik dan weer mag beginnen met hem onder het zadel te stappen. Hij heeft dan dus bijna zes maanden rust gehad.

Ga idd maar uit van zo'n zes maanden voor je weer wat mag doen, als het een lichte blessure betreft. Klinkt misschien lang, maar beter dan te vroeg beginnen en de boel forceren.

haf_jessie

Re: peesblessure hoe lang kan duren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:31

Hij liep vandaag al weer stukken beter,je zag niet echt meer dat ie mank liep. Ook was het veel dunner,kan dit iets zeggen over hoe erg het is? groetjes eline

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:34

Mijn paardje had een lichte peesblessure en was er na 8 weken rust weer bovenop.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:28

Ik las dat je op Medisch ook hetzelfde topic hebt geopend,daar had ik al op gereageerd,maar hier vind ik meer info.
Je zegt dat hij beter loopt en dat de DA kwam voor antibiotica.Dat wil niets zeggen over de ernst aangezien hij nu minder pijn voel.Ik raad je aan om in de acute fase boxrust te geven,pas wanneer JIJ voelt en JE PAARD aangeeft en de DA ook zegt dat het mag(vooral jij en je paard is belangrijk),dan kan je beginnen met stappen,niet te veel,stilletjes opbouwen.Zoals ik ook hoor waar de zwelling zit vrees ik toch voor een schade aan de diepe buigpees en die is het ergste
Ik zou toch echt aandringen voor een echo

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:45

Bedankt voor jullie reacties,ik laat morgen de da komen. De zwelling was al een heel stuk minder net,is meer naar de koot gezakt