Hoe maak je hooi fijn???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nokemi

Hoe maak je hooi fijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:26

Mijn oudje eet moeilijk hooi,nu hoorde ik van iemand dat je het hooi met een grasmaaier fijner kan maken.
Ga dit natuurlijk proberen,maar wie heeft er nog meer ideeen?
alvast bedankt.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:31

Is het niet veel handiger lucerne (de gehakselse vorm) te voeren?
Vroeger had je trouwens wel strohaksel en strohakselmachines. Of strohaksel nog leverbaar is, en of er 2ehands nog strohakselmachines te vinden zijn weet ik niet.

nokemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:49

[quote="Ibbel"]Is het niet veel handiger lucerne (de gehakselse vorm) te voeren?
Vroeger had je trouwens wel strohaksel en strohakselmachines. Of strohaksel nog leverbaar is, en of er 2ehands nog strohakselmachines te vinden zijn weet ik niet.[/quote

Lucerne wil ik ook nog proberen,maar het is meer voor als ze buiten staat,omdat ik nog 2 pony's heb,die gewoon hooi eten.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:00

Misschien moet je het even bij de paardenkamp navragen. Ze voeren daar ook gehakseld hooi tenminste geloof dat ze het gedroogd gras noemden. www.paardenkamp.nl

nokemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 15:29

gouda schreef:
Misschien moet je het even bij de paardenkamp navragen. Ze voeren daar ook gehakseld hooi tenminste geloof dat ze het gedroogd gras noemden. www.paardenkamp.nl

dank je,ga het gelijk vragen

Sjoert

Re: Hoe maak je hooi fijn???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:06

verona schreef:
Mijn oudje eet moeilijk hooi,nu hoorde ik van iemand dat je het hooi met een grasmaaier fijner kan maken.
Ga dit natuurlijk proberen,maar wie heeft er nog meer ideeen?
alvast bedankt.

Gras dat uit de grasmaaier komt, kun je toch niet voeren aangezien dit tot koliek kan leiden etc, maar ben je dan niet bang, dat dit ook kan gebeuren?
Ik zou het echt niet weten, maar ik denk ik zeg het even.
Succes!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:10

ik heb ook zoon oudje die moielijker hooi eet dan anderen maar heb nu zachter hooi aangekocht...ook voer ik haar 1 keer op een dag een zelfgemaakt mengsel van zemelen muesli en een beetje hooi en dan ales mengen met water! mijn pony eet dit heel goed en zo krijgen ze wel structuur binnen ivm de koliek die sjoert omschrijft

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:37

ik zou het niet door een grasmaaier halen, daar kunnen ze verstopping/koliek van krijgen.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:06

Rianneke schreef:
ik heb ook zoon oudje die moielijker hooi eet dan anderen maar heb nu zachter hooi aangekocht...ook voer ik haar 1 keer op een dag een zelfgemaakt mengsel van zemelen muesli en een beetje hooi en dan ales mengen met water! mijn pony eet dit heel goed en zo krijgen ze wel structuur binnen ivm de koliek die sjoert omschrijft

Mijn oudje krijgt 3 keer per dag slobber van,Slobber,meusli,maismeel,herbasan,biks en zemelen.
Verder krijgt ze nu ook Le Brick,dit gaat nu redelijk.
Inderdaad moet alles tot soep gemaakt worden,maar ja ze is 35 jaar,en heeft beginnende slokdarmverlamming.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:29

verona schreef:
Mijn oudje krijgt 3 keer per dag slobber van,Slobber,meusli,maismeel,herbasan,biks en zemelen.
Inderdaad moet alles tot soep gemaakt worden,maar ja ze is 35 jaar,en heeft beginnende slokdarmverlamming.

uhm je hebt ook een volledige voeding van calvalor als ik het goed heb dat ie speciaal voor de ouwetjes onder de paardjes en daar zit echt alles in!!! maar over dat in alles in sope maken...het scheelt denk een hoop of het echt soep is of kleinere stukjes...want als alles soep is maak je veel meer kans op verstoppingen/koliek!

wel leuk om te horen dat ze al zo oud is! de mijne is nog geen 30! maar ze valt in de winter altijd terug! sinds vorig jaar weet ik ook deels waarom! ze kon haar niet goed meer warm houden en daar ging denk ik al haar energie heen...! gelukkig komt er steeds meer info voor ouwetjes

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:22

Rianneke schreef:
verona schreef:

uhm je hebt ook een volledige voeding van calvalor als ik het goed heb dat ie speciaal voor de ouwetjes onder de paardjes en daar zit echt alles in!!! maar over dat in alles in sope maken...het scheelt denk een hoop of het echt soep is of kleinere stukjes...want als alles soep is maak je veel meer kans op verstoppingen/koliek!

wel leuk om te horen dat ze al zo oud is! de mijne is nog geen 30! maar ze valt in de winter altijd terug! sinds vorig jaar weet ik ook deels waarom! ze kon haar niet goed meer warm houden en daar ging denk ik al haar energie heen...! gelukkig komt er steeds meer info voor ouwetjes

Inderdaad komt er steeds meer info over oudere pony's.
Mijn oudje kan haarzelf ook niet meer warm houden,ze staat daarom ook obnder een lekker dikke deken,als het straks echt gaat vriezen komen daar nog wolle dekens onder.
Ze is echt heel oud hoor,broodmager enzo.
Soms kan ze zelfs haar slobber niet goed meer wegkrijgen,maar ze is nog super vrolijk,galloppeerd door de wei,en ze is nog de baas.
Maar denk zelf dat ze het niet echt lang meer vol kan houden.
(helaas).

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:24

Rianneke schreef:
verona schreef:

Koliek heeft ze gelukkig nog nooit gehad,een slokdarmverstopping wel,maar er zit ook vocht in haar slokdarm,vandaar dat ze geen vast voedsel meer mag,zelfs de herbasan,wat best fijn is,moet ik als soep geven.
Vind het best moeilijk nu,omdat ze best snel achteruit gaat,maar we blijven positief